Katowice: w szpitalu dziecięcym ruszyły szkolenia dla personelu dotyczące komunikacji Szkolenie w w Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka; FOT. GCZD

Jak rozmawiać z rodzicem ciężko chorego dziecka? To tylko jeden z tematów szkoleń dotyczących komunikacji, które rozpoczęły się w Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach.

  • Prawidłowa komunikacja sprzyja leczeniu i pomaga dzieciom oraz ich opiekunom łatwiej przejść przez pobyt w szpitalu
  • Istotną częścią szkolenia w Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka jest sposób przekazywania trudnych informacji rodzicom chorych dzieci
  • Od początku marca w GCZD funkcjonuje zespół ds. komunikacji w sytuacjach kryzysowych. 

Jak rozmawiać z rodzicem ciężko chorego dziecka?  Co można powiedzieć dorosłemu, a co maluchowi? Co to znaczy prawo pacjenta do informacji? To tylko niektóre tematy szkoleń z zakresu komunikacji, które rozpoczęły się w Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach.

Projekt zakłada przeszkolenie lekarzy, pielęgniarek, położnych, ratowników i opiekunów medycznych. W zajęciach będą więc również uczestniczyć rejestratorki i sekretarki medyczne, a także pracownicy radiologii.

Praktyczna wiedza i umiejętności

- Nasz personel jest przygotowany do rozmów, czasem bardzo trudnych, z pacjentami i ich opiekunami. Zasady właściwej komunikacji warto jednak co jakiś czas przypominać, dlatego chcemy wyposażyć naszą załogę w wiedzę i umiejętności usystematyzowane i poszerzone. Prawidłowa komunikacja sprzyja leczeniu i pomaga dzieciom oraz ich opiekunom szybciej i łatwiej przejść przez pobyt w szpitalu - mówi Joanna Perlak-Piątek, psycholog w GCZD.
 
W programie szkolenia są elementy teorii komunikacji, główny nacisk położono jednak na praktyczną wiedzę i umiejętności. Podczas zajęć poruszane będą więc zagadnienia emocji i ich rozumienia, mowy ciała czy też najczęstszych błędów popełnianych w rozmowie o stanie zdrowia.
 
- To często są drobne niedokładności, które mogą jednak wpłynąć na nastawienie do leczenia i szpitala. Matka, która kolejny raz zadaje to samo pytanie, nie powinna usłyszeć: „Już tyle razy pani to tłumaczyłam”. Znacznie bardziej na miejscu będzie natomiast „Rozumiem, że bardzo się pani martwi o córeczkę, dlatego wyjaśnię ponownie” - zaznacza Joanna Perlak-Piątek.

Przekazywanie trudnych informacji

Bardzo istotną częścią szkolenia będzie też sposób rozmowy i przekazywania trudnych informacji rodzicom chorych dzieci.  - Inaczej rozmawia się z rodzicem, który czuje się zagrożony, a inaczej z tym, który ma  poczucie krzywdy. Jeszcze inny sposób rozmowy warto przyjąć w kontakcie z rodzicem, który ciężką chorobę dziecka traktuje jako wyzwanie - wyjaśnia Joanna Perlak-Piątek.
 
Ważną częścią zajęć jest też przypomnienie i praktyczne omówienie praw pacjenta. - Bez ich przestrzegania nie ma mowy nie tylko o dobrej komunikacji, ale i o skutecznym szpitalnym leczeniu. To m. in. prawo pacjenta do informacji, leczenia bólu, poszanowania intymności i godności czy obecności osoby bliskiej - mówi Małgorzata Herian, radca prawny w GCZD.

- Chodzi nam nie tylko o odpowiednie przekazywanie informacji, ale także o budowanie wzajemnych relacji opartych na zrozumieniu, empatii i zaufaniu. Ważne jest nie tylko to, co mówimy, ale i jak mówimy do naszych pacjentów i ich bliskich - podkreśla psycholog dr Justyna Dubiel, pełnomocnik ds. praw pacjenta w GCZD.

Dodaje: - Ważna jest interakcja, dostrojenie się do potrzeb i możliwości odbioru rozmówcy oraz stwarzanie odpowiednich warunków do rozmowy. Dobra komunikacja jest podstawą efektywnego leczenia.

Zespół ds. komunikacji w sytuacjach kryzysowych

Szpital do wakacji planuje przeszkolić cały personel mający kontakt z pacjentami i ich opiekunami. Jesienią planowane są kolejne zajęcia, które będą koncentrować się na wybranych aspektach komunikacji. W placówce będzie też wprowadzana reguła, że każdy nowy pracownik będzie obowiązkowo przechodził szkolenie z zakresu komunikacji.
 
Szkolenie to kolejny element poprawiający komunikację z pacjentami i ich opiekunami w GCZD. Od początku marca w szpitalu funkcjonuje zespół ds. komunikacji w sytuacjach kryzysowych. 

Zadaniem zespołu, w skład którego wchodzą psychologowie i prawnicy, jest pomoc personelowi szpitala w trudnych sytuacjach związanych z komunikacją z pacjentami i opiekunami, a także wspieranie dzieci i ich opiekunów, jeśli sytuacja tego wymaga. Członkowi zespołu są stale dostępni - bezpośrednio lub online.

Karta Praw Dziecka - Pacjenta
Karta Praw Dziecka - Pacjenta

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.