Jak dbać o zdrowie w ciąży?

Autor: Pozostałe źródła • Źródło: Artykuł promocyjny hellomama.pl25 października 2021 10:02

„Teraz, gdy jesteś w ciąży, powinnaś o siebie dbać” – pewnie nieraz słyszałaś takie zdanie. Zastanawiałaś się jednak, co tak naprawdę się za tym kryje? Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie w ciąży poprzez odpowiednią dietę i suplementację? Podpowiadamy.

fot. hellomama.pl

Dieta dla ciężarnych kobiet

Kobieta w ciąży powinna zadbać o to, żeby dostarczać swojemu organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych: białka, węglowodanów i tłuszczów. Białko w ciąży jest niezbędne, zarówno dla przyszłej mamy, jak i dla rozwijającego się dziecka. Zalecane dzienne spożycie dla ciężarnej 60-100 g. Oczywiście z uwagi na wyjątkowy stan należy pamiętać nie tylko o ilości, ale i o jakości białka.

Dzienne zapotrzebowanie na węglowodany w ciąży to ok. 400 g. To z nich powinno pochodzić 50-60 proc. kaloryczności każdego dnia. Ważne, aby w ciąży wybierać węglowodany złożone, o niższym indeksie glikemicznym.  

Kobieta w ciąży powinna jeść też zdrowe tłuszcze. Sprzyjają one prawidłowemu rozwojowi m.in. komórek nerwowych u dziecka, a także korzystnie wpływają na wzrok i zmniejszają ryzyko alergii u dziecka po narodzinach. Uważa się, że zdrowe tłuszcze to jeden z tych składników, które warto jeść w ciąży, bo mogą zmniejszyć ryzyko depresji poporodowej.  

Jakie suplementy w ciąży należy przyjmować?

Suplementy dla kobiet w ciąży są niezbędne, ale ich lista wcale nie jest długa. Prawdopodobnie każda kobieta planująca ciążę wie, że do prawidłowego rozwoju płodu niezbędny jest kwas foliowy, który zapobiega występowaniu wad otwartych ośrodkowego układu nerwowego. Wszystkim kobietom w wieku rozrodczym zalecana jest suplementacja kwasem foliowym w ilości 0,4 mg/d przez pierwsze 12 tygodni ciąży. Wyższą dawkę kwasu foliowego stosuje się u kobiet z otyłością (BMI>30 kg/m2), niedokrwistością megaloblastyczną i hiperhomocysteinemią.

A co z innymi minerałami? Polskie Towarzystwo Ginekologiczne zaleca, by wśród pamiętać o jodzie. Kobiety w ciąży powinny dostarczać do organizmu 220 mikrogramów jodu na dobę. Ze względu na częste niedobory tego pierwiastka, stosuje się suplementację jodku potasu w ilości 150-200 μg/ dobę. Ponadto w ciąży zalecany jest kwas dokozaheksaenowy (DHA) w dawce 200 mg dziennie, a u kobiet z niskim spożyciem ryb i brakiem innych źródeł DHA w diecie (owoce morza, algi morskie) w dawce 600 mg.

Witaminy dla kobiet w ciąży – co wybrać?

Witaminy dla kobiet w ciąży stanowią ważny element supelementacji w tym okresie. Badania pokazują, że nawet 90 proc. Polaków może mieć niedobory witaminy D. Wynika to z ograniczenia syntezy skórnej witaminy D na naszej szerokości geograficznej, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Kobiety w ciąży są grupą narażoną na niedobory witaminy D i rekomenduje się, aby w czasie całej ciąży przyjmowały 2000 IU witaminy D na dobę. 

Czy jakieś jeszcze witaminy powinno się zażywać w ciąży? Bez wskazań medycznych suplementy w ciąży w nadmiernych ilościach mogą być szkodliwe. Przykładowo zbyt duża ilość witaminy A może przyczyniać się do powstawania wad wrodzonych płodu, w tym wad twarzoczaszki, ośrodkowego układu nerwowego i serca. Zanim zaczniemy brać witaminy w czasie ciąży, decyzję skonsultujmy z lekarzem.

Wybór witamin a etap ciąży

Od kiedy brać witaminy w ciąży? Idealnym momentem na uzupełnienie kwasu foliowego (witaminy B9) jest pierwszy trymestr ciąży (do 12. tygodnia). Zaleca się, by rozpocząć suplementację przed zajściem w ciążę w dawce minimum 0,4 mg/dobę i utrzymywać suplementację do zakończenia drugiego trymestru ciąży. Zapotrzebowanie organizmu na witaminę B6 (pirydoksynę) wzrasta z kolei w drugim trymestrze ciąży.  

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum