Iluzje i mity w medycynie: od sceptycyzmu wobec szczepień po wiarę w innowacyjne terapie - Iluzje i mity będą nam towarzyszyły zawsze, bo są częścią sposobu odbierania rzeczywistości przez każdego z nas - wskazywał prof. Krzysztof Składkowski. Fot. PTWP

Iluzje i mity w medycynie to temat bardzo szeroki i dotyczący nie tylko pacjentów, ale też ich rodzin, lekarzy i pozostałego personelu medycznego, celebrytów, a nawet - jak pokazała kampania wyborcza - samego urzędującego prezydenta, który zakwestionował zasadność niektórych szczepień. O tym, jak odczarowywać medycynę, podpowiadali podczas HCC Online prof. Krzysztof Składowski i dr Leszek Borkowski.

- Tarczą przeciwko medycznym mitom powinny być dobre wykształcenie i światły rozum. Może w tym pomóc internet, ale pamiętajmy, że są w nim i perły, i śmieci, a pacjenci nie zawsze potrafią szukać. Z prostej przyczyny - nie mają określonej wiedzy, kompetencji informacyjnych i informatycznych - wskazywał 2 lipca podczas V Kongresu Wyzwań Zdrowotnych Online dr Leszek Borkowski, były prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, a obecnie szef Fundacji ''Razem w Chorobie''.

- Iluzje i mity będą nam towarzyszyły zawsze, bo są częścią sposobu odbierania rzeczywistości przez każdego z nas. Jednak nadzieję - niezłudną i prowadzącą do sukcesu - daje tylko prawda - mówił prof. Krzysztof Składowski, konsultant krajowy w dziedzinie radioterapii onkologicznej, dyrektor Narodowego Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie - Państwowego Instytutu Badawczego Oddział w Gliwicach.

Eksperci wzięli udział w pojedynku w formule "jeden na jednego" w debacie zatytułowanej "Iluzje i mity w medycynie".

Pacjenci nie ufają lekarzom?
- Nie zgodzę się z opinią, że pacjenci nie ufają lekarzom, bo inaczej nie byłoby ich w szpitalach, przychodniach, ambulatoriach - mówił dr Borkowski, zapytany o ponoć często występujący rodzaj relacji lekarz-pacjent, w której chory jest nieufny, nadmiernie roszczeniowy, co może prowadzić do pułapek, iluzji.

Dr Borkowski zaznaczył, że sam jako chory na dwa nowotwory, zawsze starał się aktywnie uczestniczyć w prowadzonej terapii i także w swojej pracy lubi pacjentów aktywnych. - Musi być żywa komunikacja, ale też pacjent musi wiedzieć, że to on najbardziej odpowiada za swoje zdrowie, a nie np. państwo. Drugim elementem w komunikacji jest dobry kontakt z rodziną. To ona jest drogowskazem dla prawidłowych zachowań bliskiego chorego - mówił.

Obejrzyj retransmisję debaty.


Prof. Składowski zwracał uwagę, że zarówno pacjent zbyt uległy i nadmiernie ufający lekarzowi, jak i nieufny i roszczeniowy, to skrajności, pomiędzy którymi większość stanowią poprawne relacje.

- Zanim jednak dojdzie do zawiązania więzi, musi upłynąć trochę czasu. W przypadku chorób długotrwałych, które często są też nieuleczalne, ta więź jest bardzo potrzebna. I przeważnie chorym udaje się ją nawiązać - wskazywał.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.