Ekspert o upałach : pijmy głównie wodę, w małych ilościach, ale często

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 02 sierpnia 2017 10:25

Odpowiednie nawodnienie, zwłaszcza latem, jest bardzo ważne dla naszego organizmu, a odwodnienie na poziomie 15-20 proc. stanowi zagrożenia dla zdrowia i życia. Powinniśmy pić głównie wodę, którą należy dostarczać do organizmu systematycznie, w małych ilościach, ale często - podkreśla dietetyk medyczny Sandra Ataniel.

Ekspert o upałach : pijmy głównie wodę, w małych ilościach, ale często
Wzrost temperatury o stopień powyżej 37 stopni C oznacza zwiększone zapotrzebowanie na wodę o ok. 250 ml. Fot. Archiwu

Jeśli chodzi o zwiększone zapotrzebowanie na wodę latem, to należy pamiętać o tym, że wzrost temperatury o stopień powyżej 37 stopni C oznacza zwiększone zapotrzebowanie na wodę o ok. 250 ml.

- Czyli latem każdy dodatkowy stopień powyżej tej wartości, to dodatkowa szklanka wody - stwierdziła dietetyk medyczny Sandra Ataniel.

Dietetyk przypomniała, że dorosła osoba w ok. 60 proc. składa się z wody, która bierze udział we wszystkich procesach metabolicznych. Bez niej praktycznie nie jest możliwe normalne funkcjonowanie.

Jak podkreśliła, już 2 proc. odwodnienie powoduje szereg objawów m.in. zaburzenia koncentracji, bóle głowy, problemy z aktywnością fizyczną i umysłową.

- Natomiast odwodnienie na poziomie ok. 15-20 proc., to już zagrożenie dla zdrowia i życia - dodała.

Organizm potrzebuje ciągłego dostarczania wody, ponieważ nie jest w stanie jej zmagazynować w dużej ilości. - Dlatego pierwsza zasada jest taka, że dostarczamy wodę systematycznie, w małych ilościach, ale często. Dlatego, że wypicie jednorazowo 2 litrów wody niestety nie jest w stanie nawodnić naszych komórek - podkreśliła dietetyk.

Zapotrzebowanie na wodę dla konkretnej osoby można także w prosty sposób wyliczyć.

- Dla zdrowej, dorosłej osoby liczymy, że jest to ok. 30 ml wody na każdy kilogram masy ciała - podpowiada dietetyk.

Na odwodnienie najbardziej narażone są osoby starsze i małe dzieci. Seniorzy mają nieco zaburzone odczucie pragnienia i po prostu tego nie czują.

Na najbliższe dni - do soboty (5 sierpnia) - upały przewidywane są dla całej Polski. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa przypomina, że aby bezpiecznie przetrwać upały należy ograniczyć również przebywanie w pełnym słońcu, nie wychodzić - jeśli nie ma takiej potrzeby - z domu oraz unikać wysiłku fizycznego i picia alkoholu, który odwadnia organizm. Należy też pamiętać o noszeniu nakrycia głowy. W przypadku wystąpienia objawów przegrzania organizmu jak: przyspieszony oddech, temperatura, nudności, zawroty głowy lub dreszcze należy szukać pomocy, dzwoniąc na numery alarmowe 112 lub 999. 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum