Dobry lekarz to ten, który potrafi porozumieć się z pacjentem

Naukowcy twierdzą, że lekarz nie może być wybitny bez umiejętności komunikacji z pacjentem. Zdaniem dr Aldony Katarzyny Jankowskiej z Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, badaczki komunikacji społecznej na styku lekarz - pacjent, w USA ok. 70 proc. skarg pacjentów do sądów bierze się właśnie z tego powodu.

Dr Jankowska podczas III Bałtyckiego Forum Zdrowia zorganizowanego przez Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego mówiła, że wcześniej w Polsce obowiązywał model paternalistyczny, dzisiaj - model partnerski. Pacjent chce współdecydować o leczeniu. Do tego potrzebuje wiedzy medycznej. Lekarz powinien mu dokładnie wszystko wyjaśnić. Ale przez biurokratyzację ma na to za mało czasu.

Dlatego, jej zdaniem, biurokratyzacja odbiera lekarza pacjentowi i psuje między nimi relacje.

Na wpływ relacji między leczącym a chorym zwróciły już uwagę amerykańskie firmy ubezpieczeniowe, które wprowadziły zniżki dla lekarzy szkolących się z komunikacji. Potrzebę podobnych szkoleń zauważają też polscy badacze wspomnianych relacji.

Ich zdaniem dobra opinia u pacjenta i jego rodziny przydatna jest też z innego powodu. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego, na 384 mieszkańców Szczecina przepytanych o to, skąd czerpią wiedzę na temat dobrych lekarzy, 199 odpowiedziało, że z opinii rodziny lub znajomych.

Więcej: http://szczecin.gazeta.pl/

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.