Dietetyczka radzi co i jak grillować: powinno znaleźć się także miejsce dla warzyw

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 01 maja 2019 17:58

Długi majowy weekend to już tradycyjnie otwarcie sezonu grillowego, dietetycy przestrzegają jednak przed tradycyjną kiełbaską i karkówką zachęcając do eksperymentowania z warzywami, owocami, a nawet tofu z grilla.

Dietetyczka radzi co i jak grillować: powinno znaleźć się także miejsce dla warzyw
Istotnym problemem jest jakość żywności, którą kładziemy na ruszcie Fot. Archiwum

Kiełbasa i karkówka, do tego dodatki - chleb, sałatka jarzynowa z majonezem, a wszystko to popijane piwem - taki posiłek to nawet 1500 kcal, czyli trzy czwarte średniego dziennego zapotrzebowania - ostrzega dietetyczka Anna Sadowska.

- Kolejnym problemem jest jakość żywności, którą kładziemy na ruszcie. Bardzo często to najtańsze mięso i kiełbasy, zawierające mnóstwo niezdrowych dodatków. Kiełbasy zawierające mięso oddzielone mechanicznie ("MOM"), azotany, czy dużą zawartość soli nie powinny znajdować się na naszym talerzu. Zdecydowanie odradzam też kupowanie gotowych, już przyprawionych mięs - dodaje.

Mimo to nie odradza grillowania i zapewnia, że to może być doskonały sposób na przygotowanie potraw, pod warunkiem zachowania kilku zasad. Po pierwsze - należy dokładnie wyczyścić sprzęt. Brudny ruszt czy widoczne resztki po ostatniej imprezie mogą skutecznie zepsuć apetyt. Ważną rzeczą jest także sposób, w jaki umieścimy żywność na ruszcie.

- Kiedy korzystasz z grilla węglowego, tłuszcz, który wycieka podczas podgrzewania, po kontakcie z rozżarzonym węglem powoduje produkcję bardzo szkodliwych lotnych związków. Z kolei tacki aluminiowe, które przed nimi chronią, również nie są całkiem obojętne dla zdrowia. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest zaopatrzenie się w tacki stalowe wielokrotnego użytku. To pojedynczy wydatek, a takie tacki naprawdę dobrze zabezpieczą przed rakotwórczymi produktami powstającymi podczas grillowania - radzi Anna Sadowska.

Jeśli decydujemy się na mięso, lepiej - jej zdaniem - sięgnąć po chudy drób lub królika. W sklepach bez trudu można też znaleźć wołowinę czy wieprzowinę z niską zawartością tłuszczu. Świetnie smakują także ryby, takie jak łosoś, które dodatkowo zawierają zdrowe tłuszcze omega 3. Jeśli kiełbasy, to tylko dobrej jakości, choć najlepiej w ogóle z nich zrezygnować.

Na grillu powinno znaleźć się także miejsce dla warzyw - na przykład cukinii, bakłażana czy papryki. Trwa także sezon na szparagi, które mogą być świetnym urozmaiceniem. Można również położyć na ruszcie kilka pomidorków koktajlowych między inne produkty, potrzymać na grillu minutę lub dwie.

Jeżeli jesteśmy gotowi na nowe smaki, warto zacząć od tofu. To bardzo dobry, zdrowy zamiennik białka pochodzenia zwierzęcego, wyprodukowany z soi. Marynata idealna to taka na bazie oliwy z oliwek. Do tego odrobinę soli, pieprz, bazylia, oregano, tymianek i majeranek. Warto dodać paprykę, czosnek i np. chili lub pieprz cayenne, jeżeli marynata ma być ostrzejsza. Należy trzymać w niej tofu co najmniej godzinę, a potem grillować kilka minut z każdej strony.

Na grillu można przygotować także deser: poukładać plastry ananasa, brzoskwini, nektarynki czy jabłka lub gruszki i doprawić je cynamonem. Świetną formą deseru będzie banan z gorzką czekoladą.

Anna Gumułka - PAP

 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum