Dieta DASH obniża ciśnienie tętnicze krwi w ciągu 2 tygodni?

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 18 listopada 2017 15:55

Przed 20 laty wykazano, że dieta DASH skutecznie obniża ciśnienie tętnicze krwi. Dziś wiadomo, że efekty te są widoczne już po 2 tygodniach jej stosowania, a dieta ta ma znacznie szersze zastosowanie. Okazała się nawet lepsza niż dieta śródziemnomorska.

Dieta DASH obniża ciśnienie tętnicze krwi w ciągu 2 tygodni?
W diecie DASH należy ograniczyć spożycie czerwonego mięsa, słodyczy, napojów słodzonych, a także soli i alkoholu. Fot. Archiwum

Diecie DASH poświęcona jest książka ''Dieta DASH w teorii i zastosowaniu'', której autorem jest Aleksandra Cichocka, dietetyk z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie - informuje serwis Nauka w Polsce.

Cichocka wyjaśnia, że dieta ta polega głównie na spożywaniu jak największej ilości warzyw i owoców oraz orzechów, jak również produktów pełnoziarnistych oraz chudego mleka i jego przetworów. Powinny być one spożywane kilka razy dziennie.

W diecie tej zalecane są także obfitujące w kwasy omega-3 ryby oraz drób. Jednocześnie należy ograniczyć spożycie czerwonego mięsa, słodyczy, napojów słodzonych, a także soli i alkoholu. Odradza się spożywanie produktów wysoce przetworzonych, głównie z powodu dużej zawartości soli. Warto je przynajmniej ograniczyć.

Autorka podkreśla, że dieta DASH pomaga wszystkim, nie tylko w obniżaniu ciśnienia tętniczego, zarówno kobietom, jak i mężczyznom, osobom młodym i starszym, jak również ludziom chorym i zdrowym. Jest przeznaczona nie tylko dla osób, które chcą się odchudzić.

W 2015 r. dietę tę po raz piąty uznano za najbardziej korzystną dla zdrowia w rankingu pisma U.S. News & World Report. Oceniono w nim 35 diet. Uznano ja za lepszą dla zdrowia niż dietę śródziemnomorską, która umieszczono w rankingu na trzecim miejscu wraz z dietą Weight Watchers i Mayo Clinic Diet.

Na drugim miejscu w tym rankingu znalazła się dieta Therapeutic Lifestyle Changes, czyli terapeutyczna zmiana stylu życia przeznacza głównie dla osób ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu we krwi. Łączona jest ona z aktywnością fizyczną.

Dietę DASH początkowo opracowano jedynie dla pacjentów z nadciśnieniem tętniczym, u których możliwe jest obniżenie ciśnienia krwi bez użycia leków.

- Wykazano, że jej stosowanie spowodowało istotne obniżenie ciśnienia tętniczego już po dwóch tygodniach – podkreśla Aleksandra Cichocka.

Potem okazało się, że dieta DASH ma wiele innych zalet zdrowotnych. Obniża również poziom cholesterolu we krwi i glukozy, dzięki czemu chroni przed chorobami sercowo-naczyniowymi oraz cukrzycą. Przy okazji pomaga również utrzymać odpowiednia masę ciała i chroni przed otyłością brzuszną.

Więcej: www.naukawpolsce.pap.pl

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum