Badanie: platformy społecznościowe nie radzą sobie z fake newsami o COVID-19 Twitter z kolei poinformował, że usuwanie fałszywych treści na temat nowej choroby traktuje priorytetowo. Fot. Archiwum

Platformy społecznościowe nie radzą sobie z fake newsami na temat pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 i choroby COVID-19 - wynika z badania organizacji Center for Countering Digital Hate zajmującej się walką z mową nienawiści i dezinformacją w sieci.

Cytowany przez serwis BBC raport z badania organizacji wskazuje, że 90 proc. fałszywych treści zgłaszanych do moderacji na popularnych platformach społecznościowych takich jak Facebook czy Twitter nie znika, nie jest też oznaczane jako materiały dezinformujące lub niezgodne z prawdą.

Wśród 649 postów zgłoszonych przez organizację do moderacji znajdowały się m.in. treści antyszczepionkowe, teorie spiskowe na temat sieci 5G, a także fałszywe informacje na temat metod leczenia choroby COVID-19 wywoływanej przez koronawirusa z Wuhan.

Odpowiadając na opublikowane w raporcie informacje Facebook stwierdził, że próba, którą analizowała organizacja, jest niereprezentatywna. Rzecznik koncernu w rozmowie z BBC przekazał, że firma "podejmuje zdecydowane kroki na rzecz usuwania szkodliwej dezinformacji ze swojej platformy. Usunięto w ten sposób setki tysięcy postów, w tym treści zawierające fałszywe informacje na temat nieprawdziwych leków (na COVID-19 - PAP)".

Jak stwierdzili przedstawiciele firmy, w ciągu marca i kwietnia oznaczenia ostrzegające przed dezinformacją umieszczono przy około 90 mln wpisów na temat COVID-19. Dzięki temu widoczność oryginalnych, fałszywych treści została obniżona o około 95 proc. "Informacje o polubieniu, skomentowaniu czy udostępnieniu usuniętych przez nas fałszywych treści na temat choroby wysyłamy do każdego" - stwierdził Facebook.

Twitter z kolei poinformował, że usuwanie fałszywych treści na temat nowej choroby traktuje priorytetowo "w szczególności, gdy post zawiera wezwanie do działania, które może być szkodliwe". Platforma przypomniała, że nie podejmuje działań względem wszystkich treści, których charakter jest dyskusyjny pod kątem zgodności z faktami - mimo tego, od 18 marca tego roku zidentyfikowano ponad 4,3 mln kont, które spamowały bądź manipulowały przekazem w dyskusjach związanych z tematyką COVID-19.

Szef organizacji Center for Countering Digital Hate Imran Ahmed stwierdził, że firmy "zrzucają z siebie odpowiedzialność". Jego zdaniem "systemy odpowiadające za zgłoszenia dotyczące dezinformacji po prostu nie nadają się" do stawianych przed nimi zadań.

Obecnie oba wiodące na rynku mediów społecznościowych koncerny - Twitter i Facebook - stoją przed koniecznością udzielenia odpowiedzi na pytania zadane przez podkomisję resortu ds. cyfrowych, kultury, mediów i sportu Wielkiej Brytanii, która chce się dowiedzieć, jakie działania firmy te podejmują w związku z dezinformacją na temat koronawirusa - przypomina BBC.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.