Badanie: centra handlowe nieprzyjazne dla osób z autyzmem Fot. archiwum (zdj. ilustracyjne)

53 proc. osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wskazało centra handlowe jako miejsca sprawiające najwięcej trudności i najmniej przyjazne - wynika z badania przeprowadzonego przez wspierającą osoby z autyzmem i ich bliskich Fundację JiM.

W środę (17 kwietnia) w Katowicach odbyła się premiera filmu w technologii VR, przybliżająca dzięki trójwymiarowemu obrazowi sposób, w jaki odbierają świat osoby z autyzmem. Film pt. "Jedno centrum - wiele optyk" daje możliwość spojrzenia na galerię handlową oczami nastolatka ze spektrum autyzmu, bombardowanego różnorodnymi bodźcami - światłem czy kakofonią dźwięków.

- Nie tylko centra handlowe, ale również inne ogólnodostępne przestrzenie dostarczają ponadprzeciętnej ilości bodźców, z którymi nie wszyscy radzą sobie w równy sposób - podkreśliła podczas środowej konferencji prasowej w Katowicach Katarzyna Niemotko z Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego (ROM-E) Metis w Katowicach.

Film powstał jako element działań Galerii Katowickiej na rzecz osób z autyzmem i ich bliskich. Jesienią ubiegłego roku w tym centrum handlowym otwarto tzw. pokój wyciszenia. Przygotowano go zgodnie z wytycznymi i standardami ROM-E Metis, na co dzień zajmującego się m.in. tematyką autyzmu. Pokój jest miejscem dla klientów, w tym tych najmłodszych, którzy podczas wizyty w galerii potrzebują chwilowego odreagowania napięcia, wyciszenia, odcięcia się od różnorodnych bodźców. Jak poinformowano w środę, średnio korzysta z niego kilkanaście osób miesięcznie.

W ramach projektu "Katowicka dla autyzmu" pracownicy biura administracji, ochrony obiektu oraz chętni najemcy zostali też przeszkoleni przez konsultanta z ROM-E Metis w zakresie rozpoznania i odpowiedniego reagowania na zachowania osób ze spektrum autyzmu. Prawie 80 najemców Galerii Katowickiej włączyło się do akcji, deklarując - w razie potrzeby - wyciszenie muzyki lub zmniejszenie oświetlenia w swoim lokalu na prośbę wchodzącego klienta. Lokale te zostały oznakowane specjalnymi naklejkami.

Kolejnym krokiem było wprowadzenie tzw. "cichych godzin". 2 kwietnia - w Światowy Dzień Świadomości Autyzmu - po raz pierwszy muzyka i reklamy na pasażach handlowych zostały wyłączone w godzinach 9:00 - 11:00. "Ciche godziny" docelowo obowiązywać będą w każdą sobotę, w godzinach 9:00 - 11:00. 

Jak wskazują tegoroczne badania Fundacji JiM, ponad 94 proc. rodziców dzieci ze spektrum autyzmu potwierdziło, że ich dzieci wykazują trudne zachowania, najczęściej właśnie w sklepach i centrach handlowych. Rodzice podali, że pobyt w przestrzeni publicznej ułatwiłyby im: szkolenia dla osób, które mają styczność z osobami ze spektrum autyzmu - 85 proc., redukcja bodźców - 72 proc., tzw. "ciche godziny" - 58 proc., usprawnienia architektoniczne - 17 proc.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.