Badanie: centra handlowe nieprzyjazne dla osób z autyzmem

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 18 kwietnia 2019 07:33

53 proc. osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wskazało centra handlowe jako miejsca sprawiające najwięcej trudności i najmniej przyjazne - wynika z badania przeprowadzonego przez wspierającą osoby z autyzmem i ich bliskich Fundację JiM.

Badanie: centra handlowe nieprzyjazne dla osób z autyzmem
Fot. archiwum (zdj. ilustracyjne)

W środę (17 kwietnia) w Katowicach odbyła się premiera filmu w technologii VR, przybliżająca dzięki trójwymiarowemu obrazowi sposób, w jaki odbierają świat osoby z autyzmem. Film pt. "Jedno centrum - wiele optyk" daje możliwość spojrzenia na galerię handlową oczami nastolatka ze spektrum autyzmu, bombardowanego różnorodnymi bodźcami - światłem czy kakofonią dźwięków.

- Nie tylko centra handlowe, ale również inne ogólnodostępne przestrzenie dostarczają ponadprzeciętnej ilości bodźców, z którymi nie wszyscy radzą sobie w równy sposób - podkreśliła podczas środowej konferencji prasowej w Katowicach Katarzyna Niemotko z Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego (ROM-E) Metis w Katowicach.

Film powstał jako element działań Galerii Katowickiej na rzecz osób z autyzmem i ich bliskich. Jesienią ubiegłego roku w tym centrum handlowym otwarto tzw. pokój wyciszenia. Przygotowano go zgodnie z wytycznymi i standardami ROM-E Metis, na co dzień zajmującego się m.in. tematyką autyzmu. Pokój jest miejscem dla klientów, w tym tych najmłodszych, którzy podczas wizyty w galerii potrzebują chwilowego odreagowania napięcia, wyciszenia, odcięcia się od różnorodnych bodźców. Jak poinformowano w środę, średnio korzysta z niego kilkanaście osób miesięcznie.

W ramach projektu "Katowicka dla autyzmu" pracownicy biura administracji, ochrony obiektu oraz chętni najemcy zostali też przeszkoleni przez konsultanta z ROM-E Metis w zakresie rozpoznania i odpowiedniego reagowania na zachowania osób ze spektrum autyzmu. Prawie 80 najemców Galerii Katowickiej włączyło się do akcji, deklarując - w razie potrzeby - wyciszenie muzyki lub zmniejszenie oświetlenia w swoim lokalu na prośbę wchodzącego klienta. Lokale te zostały oznakowane specjalnymi naklejkami.

Kolejnym krokiem było wprowadzenie tzw. "cichych godzin". 2 kwietnia - w Światowy Dzień Świadomości Autyzmu - po raz pierwszy muzyka i reklamy na pasażach handlowych zostały wyłączone w godzinach 9:00 - 11:00. "Ciche godziny" docelowo obowiązywać będą w każdą sobotę, w godzinach 9:00 - 11:00. 

Jak wskazują tegoroczne badania Fundacji JiM, ponad 94 proc. rodziców dzieci ze spektrum autyzmu potwierdziło, że ich dzieci wykazują trudne zachowania, najczęściej właśnie w sklepach i centrach handlowych. Rodzice podali, że pobyt w przestrzeni publicznej ułatwiłyby im: szkolenia dla osób, które mają styczność z osobami ze spektrum autyzmu - 85 proc., redukcja bodźców - 72 proc., tzw. "ciche godziny" - 58 proc., usprawnienia architektoniczne - 17 proc.

Autyzm to zaburzenie rozwoju o charakterze neurologicznym. U każdej osoby objawia się inaczej, dlatego specjaliści mówią o spektrum autyzmu. Nie jest to choroba, lecz inny sposób odbierania świata i myślenia. Osoby ze spektrum autyzmu np. o wiele mocniej niż inne odbierają bodźce słuchowe, wzrokowe, zapachowe czy czuciowe.

Autyzm może nie być widoczny w pierwszym momencie, a związane z nim nietypowe zachowania mogą być odbierane jako bezczelne czy niegrzeczne. Dzieci, młodzież i dorośli ze spektrum autyzmu często doświadczają nietolerancji. Wiedza o ich zaburzeniu pozwala reagować we właściwy sposób - nie oceniać, lecz pomagać tym osobom bezkonfliktowo funkcjonować w otoczeniu.

PAP - Anna Gumułka

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum