Badania: pogoń za promocjami kończy się otyłością

Autor: dw.com/Rynek Zdrowia • • 02 kwietnia 2019 08:25

Handel ma bardzo często niezdrowe artykuły spożywcze w promocjach. Dlatego łowcy okazji mają nadwagę, czy są wręcz otyli. Ten związek stwierdzili naukowcy z brytyjskiej fundacji Cancer Research UK.

Badania: pogoń za promocjami kończy się otyłością
Fot. Archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Ich praca badawcza wykazała, że połowa całej nabywanej czekolady, chipsów, popcornu i innych chrupków była kupiona po okazyjnych cenach. Dla autorów badań jest to niepokojące także dlatego, że nadwaga jest wysokim czynnikiem ryzyka 13 rodzajów nowotworów. Eksperci domagają się więc, by ustawowo ograniczyć tego rodzaju sklepowe oferty.

W trakcie badań naukowcy przeanalizowali dane pochodzące z 16 tys. brytyjskich gospodarstw domowych, uwzględniając dokonywane zakupy oraz czynniki demograficzne i socjo-ekonomiczne oraz wzrost i wagę osób robiących zakupy.

W grupie, która szczególnie często sięgała po promocje, 72 proc. ludzi miało nadwagę. W grupie, która rzadziej sięgała po artykuły z promocji nadwagę miało 64 proc. Jeszcze większa była rozbieżność między osobami, które były otyłe , czyli miały dużą albo chorobliwą nadwagę. Odsetek otyłych łowców okazji był tam o 28 proc. wyższy niż w grupie osób, która rzadziej sięgała po artykuły z promocji.

Produkty, które znalazły się w koszykach łowców okazji zawierały generalnie więcej cukru i mniej błonnika niż w zakupach innych konsumentów.

Linda Bauld, ekspertka ds. prewencji z Cancer Research UK, komentując wyniki badań podkreśla, że w promocjach oferuje się ludziom ogrom kuszących, ale niezdrowych produktów spożywczych i napojów. Przy tak niskich cenach czekolady, słodyczy i lemoniady nikogo nie powinno dziwić, że ludzie kupujący artykuły z promocji mają dużo większe prawdopodobieństwo utycia.

Czytaj: dw.com

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum