Żywienie kliniczne wchodzi do programu zajęć Śląskiego Uniwersytetu Medycznego

Autor: oprac. WOK • Źródło: SUM, Rynek Zdrowia18 września 2021 18:33

Leczenie żywieniowe. Śląski Uniwersytet Medyczny jako jedna z pierwszych uczelni medycznych w Polsce rusza z szerokim, skoordynowanym programem edukacji żywieniowej. Studenci SUM już od października na fantomach żywieniowych będą zdobywać tę ważną wiedzę.

Fantomy żywieniowe pomoga studentom w czasie zajęć z leczenie żywieniowego FOT. SUM
  • Szacuje się, że ponad 30 proc. pacjentów jest niedożywionych podczas przyjęcia do szpitala, a u kolejnych 20-30 proc. chorych stan ten pogłębia się podczas hospitalizacji
  • Z przeprowadzonej ankiety wynika, że w trakcie studiów medycznych co piąty student i obecny lekarz pracujący w szpitalu nigdy nie zetknął się z tematyką żywienia dojelitowego i pozajelitowego
  • Śląski Uniwersytet Medyczny jako pierwsza uczelnia medyczna w Polsce wprowadza edukację żywieniową na wszystkich swoich wydziałach, m.in. z zastosowaniem fantomów żywieniowych

Skoordynowany blok zajęć z żywienia specjalistycznego

- Problemy ze wsparciem żywieniowym w Polsce tkwią u źródła. Dlatego wraz z Fundacją Nutricia od nowego roku akademickiego wprowadzamy na SUM skoordynowany blok zajęć z żywienia specjalistycznego - zapowiada prof. Jerzy Stojko, prorektor do spraw studiów i studentów Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.

Szacuje się, że ponad 30 proc. pacjentów jest niedożywionych podczas przyjęcia do szpitala, a u kolejnych 20-30 proc. chorych stan ten pogłębia się podczas hospitalizacji.

Z przeprowadzonej na jednej z polskich uczelni medycznych ankiety wynika, że aż 85 proc. studentów oraz lekarzy pracujących w szpitalach na podstawie wiedzy zdobytej podczas studiów lekarskich nie byłoby w stanie zainicjować i poprowadzić interwencji żywieniowej, będącej kluczowym narzędziem do walki z niedożywieniem chorych.

Odbyły się pierwsze szkolenia kadry na fantomach żywieniowych

W Katedrze Dietetyki Wydziału Nauk o Zdrowiu SUM w Bytomiu odbyły się we wrześniu pierwsze szkolenia kadry na fantomach żywieniowych: dorosłym i pediatrycznym. W sumie Fundacja Nutricia użyczyła SUM 22 fantomów, w tym 16 dorosłych i 6 pediatrycznych.

- Zajęcia ze studentami zaczynamy już od października. Będzie to zupełnie nowa jakość nauczania, oparta na praktyce, a nie tylko teorii - wyjaśnia prof. Małgorzata Muc-Wierzgoń, kierownik Katedry i Oddziału Klinicznego Wydziału Nauk o Zdrowiu SUM w Bytomiu. - Odpowiednie odżywienie jest niezwykle ważne dla zdrowych osób, a co dopiero dla chorych przewlekle, ze schorzeniami uniemożliwiającymi normalne połykanie i picie - dodaje.

Wdrożenie żywienia medycznego u pacjentów, którzy tego wymagają, wpływa na poprawę stanu odżywienia, a w konsekwencji efektów samego leczenia czy rehabilitacji. Niedożywienie towarzyszy pacjentom z różnymi schorzeniami - jest diagnozowane u 30 do nawet 90 proc. pacjentów z chorobą nowotworową i 62 proc. osób po przebytym udarze mózgu.

Tymczasem z przeprowadzonej ankiety wynika, że w trakcie studiów lekarskich w ramach obowiązkowych zajęć aż co piąty student i obecny lekarz pracujący w szpitalu nigdy nie zetknął się z tematyką żywienia dojelitowego i pozajelitowego. Jednocześnie 75 proc. pytanych widzi potrzebę wdrożenia obowiązkowego przedmiotu dedykowanego żywieniu klinicznemu lub dodatkowych zajęć jako elementu aktualnego programu studiów.

Czytaj też: Niedożywienie szpitalne jest w Polsce powszechne. Eksperci uruchomili specjalny program

Często zapominamy o tym, co stanowi podstawę każdego procesu terapeutycznego

Śląski Uniwersytet Medyczny jako pierwsza uczelnia medyczna w Polsce wprowadza edukację żywieniową na wszystkich swoich wydziałach. - W dobie coraz nowszych odkryć naukowych często zapominamy o tym, co stanowi podstawę każdego procesu terapeutycznego. Bez odpowiedniego odżywienia organizmu leczenie chorób podstawowych jest nieefektywne, a czasami wręcz niemożliwe - mówi prof. Jerzy Stojko.

- Kadra medyczna powinna posiadać wiedzę, jak zadbać o prawidłowy stan odżywienia pacjenta. Wiedzę z zakresu żywienia klinicznego powinni mieć zarówno lekarze, jak i przedstawiciele innych zawodów medycznych. Dlatego program obejmie także przyszłych absolwentów farmacji, nauki o zdrowiu czy pielęgniarstwa. Każda z tych osób pełni określoną rolę w różnych momentach opieki nad pacjentem, stąd tak szeroka grupa odbiorców nowych zajęć - zaznacza prof. Stojko.

Po zajęciach studenci będą potrafili rozpoznać rodzaje niedożywienia, identyfikować jego przyczyny oraz następstwa, a także diagnozować i monitorować stan chorego z niedożywieniem. Program koncentruje się na zajęciach praktycznych, podczas których studenci będą mogli m.in. ćwiczyć wdrażanie różnych metod podaży żywienia dojelitowego na specjalnych fantomach.

Żywienie jest integralnym elementem opieki zdrowotnej

- Ocena stanu odżywienia oraz właściwe żywienie pacjenta to zagadnienia, które w sylabusach większości uczelni medycznych w Polsce są reprezentowane w bardzo niejednolity sposób. Cieszę się, że SUM jako pierwszy podszedł do tematu tak kompleksowo i będzie wytyczać kierunek w obszarze edukacji żywieniowej kolejnym podmiotom - podkreśla prof. Stojko.

- Misją Fundacji Nutricia jest edukacja o roli żywienia na różnych etapach życia człowieka. W tym roku Fundacja obchodzi 25-lecie działalności, obejmującej wiele pionierskich projektów w tym zakresie. Tym bardziej cieszymy się, że w tak szczególnym dla nas czasie wspólnie z instytucjami naukowymi rozszerzamy zasięg pierwszego akademickiego programu żywieniowego o kolejną uczelnię i zwiększamy świadomość przyszłej kadry medycznej na temat żywienia jako integralnego elementu opieki zdrowotnej - komentuje Anna Cywińska, prezes Fundacji Nutricia.

Czytaj też: Certyfikat „Szpital Dobrej Praktyki Żywienia Klinicznego” otrzymało 19 placówek

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum