Więcej kierunków medycznych to "produkcja lekarzy na eksport"? Spór o jakość kształcenia

Autor: MP • Źródło: Rynek Zdrowia/PAP20 października 2022 06:00

Ministerstwo Zdrowia podkreśla, że obecny rok jest rekordowym pod względem liczby studentów na kierunkach medycznych. - "Produkcja" lekarzy łącząca się z obniżaniem jakości kształcenia nie jest receptą na problemy kadrowe - odpowiadają medycy. O kształceniu kadr medycznych w Polsce będziemy dyskutować w trakcie XVIII Forum Rynku Zdrowia, które odbędzie się 24 i 25 października.

Więcej kierunków medycznych to "produkcja lekarzy na eksport"? Spór o jakość kształcenia
Kształcenie kadr medycznych to jeden z paneli XVIII Forum Rynku Zdrowia Fot. AdobeStock
  • Trwa dyskusja wokół zmian w systemie kształcenia medyków. Kontrowersje wywołuje m.in. liczba uczelni kształcących przyszłych medyków i podwyższanie limitów na kierunkach medycznych
  • Przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia mówią o historycznym wydarzeniu, jakim jest blisko 10 tys. studentów, którzy właśnie rozpoczęli rok akademicki na kierunku lekarskim
  • Podczas wczorajszego posiedzenia wyjazdowego sejmowej Komisji Zdrowia wiceminister zdrowia Piotr Bromber przypomniał, że w obecnym roku akademickim studia na kierunku lekarskim rozpoczęły się na 24 uczelniach w Polsce
  • - W przyszłym roku najprawdopodobniej kierunek ten uruchomią dwie kolejne uczelnie - stwierdził
  • Medycy mają obawy o jakość kształcenia na uczelniach, które dopiero co otworzyły kierunki medyczne i przestrzegają przed "produkcją lekarzy na eksport"
  • Kształcenie kadr medycznych w Polsce - to jeden z ponad 20 paneli XVIII Forum Rynku Zdrowia, które odbędzie się 24 i 25 października w hotelu Sheraton Warszawie
  • Wszystkie debaty będzie można oglądać on-line po rejestracji ZAREJESTRUJ SIĘ

Blisko 10 tys. studentów na kierunku lekarskim

- Obecny rok jest rekordowy pod względem liczby studentów uczelni medycznych - powtarzał Adam Niedzielski w trakcie inauguracji roku akademickiego na odwiedzanych kolejno przez ministra zdrowia uczelniach, wyliczając, że w tym roku na kierunku lekarskim naukę rozpoczęło blisko 10 tys. osób.

Zwiększanie limitów na studia to jeden z pomysłów Ministerstwa Zdrowia na problemy kadrowe w ochronie zdrowia. Zgodnie z wyliczeniami resortu liczba uczelni kształcących na kierunku lekarskim w 2015 roku wynosiła 15, natomiast w obecnym roku akademickim to już 24.

W przyszłym roku może jeszcze wzrosnąć, ponieważ cztery następne uczelnie stoją w kolejce do uruchomienia kierunku lekarskiego.

Podczas wczorajszego posiedzenia wyjazdowego sejmowej Komisji Zdrowia wiceminister zdrowia Piotr Bromber mówił, że "nowe standardy kształcenia to lokomotywa zmian w upraktycznianiu".

- W przyszłym roku najprawdopodobniej kierunek lekarski uruchomią dwie kolejne uczelnie - stwierdził.

Lekarze mówią o "produkcji" i obniżaniu jakości kształcenia

Tymczasem, zdaniem Naczelnej Izby Lekarskiej oraz Porozumienia Rezydentów, skokowy wzrost uczelni kształcących lekarzy wcale nie rozwiąże problemów kadrowych w ochronie zdrowia, a do tego istnieje ryzyko obniżenia jakości kształcenia. 

- "Produkcja" lekarzy łącząca się z obniżaniem jakości kształcenia nie jest receptą na problemy kadrowe w ochronie zdrowia - zwracał uwagę Łukasz Jankowski, prezes Naczelnej Rady Lekarskiej, w trakcie niedawnego spotkania z ministrami zdrowia oraz edukacji i nauki.

Porozumienie Rezydentów pisało zaś do obu ministrów, iż "drastyczne zwiększenie liczby miejsc na studiach doprowadzi do masowej migracji lekarzy", a jako przykład podawało Hiszpanię, gdzie w ciągu dekady od podniesienia limitów na studiach liczba lekarzy ubiegającym się o pracę za granicą wzrosła z kilkuset do 4 tys. rocznie, przy 7 tys. obecnie kształconych rocznie na 53 wydziałach.

"Korporacyjny głos, który nie chce większej konkurencji"

W rozmowie z Rynkiem Zdrowia wiceprzewodniczący Porozumienia Rezydentów Sebastian Goncerz tłumaczył, że dziś problem "to nie liczba medyków, ale źle zorganizowany system ochrony zdrowia i to od jego naprawy należy zacząć zmiany".

- Jak długo możemy pozwalać na bylejakość? Dodatkowa liczba studentów tylko sytuację pogorszy, a nie polepszy - podkreślał Goncerz.

- Traktuję te głosy krytyki, które wcześniej mówiły, że jest za mało specjalistów, jako typowy korporacyjny głos, działający w interesie lobby, które nie chce większej konkurencji - odpowiadał na naszych łamach na głosy krytyki minister zdrowia Adam Niedzielski.

Nowe standardy kształcenia prawie gotowe

– Wiele mówimy o zmianach w kształceniu. Takim słowem-kluczem jest upraktycznienie kształcenia na kierunkach medycznych. Nowa perspektywa kształcenia to m.in. centra symulacji treningów medycznych – powiedział w środę podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej Komisji Zdrowia wiceminister Piotr Bromber. Wskazał też, że gotowy jest projekt zmian dot. standardów kształcenia lekarzy i dentystów.

– Nowe standardy kształcenia to lokomotywa zmian w upraktycznianiu: zmniejszenie liczby godzin przedmiotów teoretycznych realizowanych w pierwszych latach kształcenia, zwiększenie liczby godzin przedmiotów nauczania przedklinicznego, czyli istotna zmiana. Oczekujemy innego przekazywania wiedzy teoretycznej – z akcentem na “kiedy i w jakich sytuacjach będzie do wykorzystania" – wskazał wiceminister Bromber.

Położył też nacisk na "wyłącznie praktyczne formy zajęć kształtujących umiejętności, czyli rezygnację z możliwości prowadzenia seminariów". Dodał też, że egzamin OSCE (ang. Objective Structured Clinical Examination – Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny) będzie obowiązkowy nie tylko na kierunku lekarskim.

– Egzamin OSCE będzie nie tylko na uniwersytetach medycznych, ale też w kolegiach medycznych - zapowiedział. – Standardy mamy praktycznie gotowe, czekamy tylko na sformalizowanie, czyli wydanie rozporządzenia – dodał Bromber.

Wskazał, że wśród zmian w szkoleniu specjalizacyjnym jest przede wszystkim centralny nabór na szkolenie, a także nowe programy specjalizacyjne. Zapowiedział, że rozpatrywane są również zmiany w zakresie egzaminów.

– Będziemy szli w kierunku umiejętności, mamy projekt rozporządzenia w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów – mówił wiceminister.

Kształcenie kadr medycznych w trakcie XVIII Forum Rynku Zdrowia

O kształceniu kadr medycznych w Polsce szerzej będziemy rozmawiać w trakcie XVIII Forum Rynku Zdrowia w Warszawie (24-25 października).

Dyskusja będzie dotyczyła zagadnień:

  • przed- i podyplomowa edukacja profesjonalistów medycznych - zmiany wdrożone, postulowane i planowane. Czy wszystko musi robić lekarz?
  • ocena przebiegu kształcenia specjalizacyjnego - perspektywa rezydentów, kierowników specjalizacji i CMKP
  • o czym mówi ranking miejsc specjalizacyjnych?
  • studenci VI roku asystentami nauczyciela akademickiego?
  • kształcenie przyszłych lekarzy na uczelniach niemedycznych – wnioski z dotychczasowych doświadczeń

W debacie wezmą udział:

  • Piotr Bromber - podsekretarz stanu, Ministerstwo Zdrowia,
  • Paweł Doczekalski - przewodniczący, Komisja Młodych Lekarzy, Naczelna Rada Lekarska, Naczelna Izba Lekarska,
  • prof. Zbigniew Gaciong - rektor, Warszawski Uniwersytet Medyczny,
  • Ryszard Gellert - dyrektor, Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego,
  • Halina Podbielska - przewodnicząca Rady Dyscypliny Naukowej Inżynieria Biomedyczna, Politechnika Wrocławska,
  • dr hab. Paweł  Poszytek - dyrektor generalny, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności.

Debatę poświęconą kształceniu kadr medycznych w Polsce zaplanowano w drugim dniu XVIII Forum Rynku Zdrowia 25 października o godz. 13.00.

Wciąż trwa rejestracja uczestników na udział online w konferencji. Po zarejestrowaniu możliwy będzie dostęp do transmisji live oraz retransmisji wszystkich sesji XVIII Forum Rynku Zdrowia ZAREJESTRUJ SIĘ.

 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum