Ten związek łagodzi objawy nieswoistych zapaleń jelit

Autorzy: PAP; oprac. KM • Źródło: PAP22 sierpnia 2022 06:21

Jak wynika z najnowszych badań, spożywanie chlorofiliny może łagodzić objawy nieswoistych zapaleń jelit. Ta substancja to pochodna chlorofilu, barwnika występującego w zielonych częściach roślin.

Ten związek łagodzi objawy nieswoistych zapaleń jelit
Chlorofilina w badaniu zmniejszała ryzyko zgonu związanego z nieswoistymi zapaleniami jelit. Fot. Shutterstock
  • Naukowcy podają, że spożywanie chlorofiliny może łagodzić objawy nieswoistych zapaleń jelit
  • Wśród nieswoistych zapaleń jelit wyróżnia się m.in. chorobę Leśniowskiego-Crohna
  • Badania opublikowano w piśmie „American Journal of Physiology”

Nieswoiste zapalenia jelit

Do nieswoistych zapaleń jelit zalicza się m.in. wrzodziejące zapalenie jelita grubego i chorobę Leśniowskiego-Crohna. Przyczyny tych schorzeń nie są jednoznaczne, jednak wpływ na ich rozwój mają m.in. stres, czynniki genetyczne i środowiskowe, styl życia czy niezdrowa dieta. Leczenie obejmuje zastosowanie środków przeciwzapalnych i immunosupresantów, które przy długotrwałym stosowaniu mogą jednak powodować częstsze zakażenia wirusowe lub bakteryjne, a nawet uszkodzenia narządów.

Naukowcy Uniwersytetu Syczuańskiego w Chinach i Cedars Sinai Medical Center w Los Angeles ustalili, że przyjmowanie suplementów z chlorofiliną (kompleksem miedziowym chlorofilu) zredukowało owrzodzenia i nieprawidłowości nabłonka jelit u myszy.

Chlorofilina zmniejsza ryzyko zgonu?

Dodatkowo chlorofilina zmniejszała ryzyko zgonu związanego z nieswoistymi zapaleniami jelit, a także utraty wagi, biegunki, uszkodzeń bariery błony śluzowej jelita i przenikania czynników prozapalnych.

Także konsumpcja zielonych warzyw może pomóc przy nieswoistych zapaleniach jelit poprzez łagodzenie stanów zapalnych i regulowanie procesów autofagii (oczyszczania) w komórkach - zauważają autorzy.

Naukowcy mają nadzieję, że przyjmowanie suplementów z chlorofiliną może stanowić mniej nieinwazyjną metodę kontrolowania nieswoistych zapaleń jelit.