Tego nie nauczysz się na studiach ani oglądając seriale medyczne

Lekarze mają ogromne braki edukacyjne dotyczące komunikacji interpersonalnej. Tymczasem deficyt takich umiejętności nie tylko przekłada się na stopień niezadowolenia pacjentów, ale też na mniejsze zabezpieczenie lekarza przed agresją chorych.

Adepci medycyny nie zyskują takiej wiedzy w toku studiów, ale muszą zdobyć je sami, często podpatrując starszych kolegów. W szczególnie trudnej sytuacji znajdują się specjaliści, którzy przekazują choremu albo jego bliskim złe nowiny.

Według dr Macieja Hamankiewicza, prezesa Naczelnej Rady Lekarskiej, do braku umiejętności komunikowania się z pacjentami przyznaje się około 30 proc. polskich lekarzy. Twierdzą oni też, że taka wiedza byłaby im bardzo przydatna.

Komunikacja - najsłabsze ogniwo
Badania przeprowadzone w 2010 roku  na Politechnice Wrocławskiej przez zespół naukowców z Zakładu Psychologii Zarządzania i Zachowań Konsumenckich wykazują, że najsłabszą stroną polskiego systemu ochrony zdrowia jest nieumiejętność lekarzy rozmawiania z cierpiącym pacjentem i jego rodziną.

Wprawdzie lekarze wykazują się ponadprzeciętnie rozwiniętą umiejętnością analitycznego myślenia, jednak pod względem umiejętności komunikacyjnych i społecznych wypadają znacznie gorzej od reszty społeczeństwa.

Jak twierdzi doktorantka Tomira Chmielewska-Ignatowicz, specjalista ds. HR, PR i marketingu w niepublicznej służbie zdrowia, badacz komunikacji między lekarzem a pacjentem, polscy lekarze najgorzej prezentują się w sytuacjach ekstremalnych, gdy zmuszeni są zakomunikować choremu niepomyślną diagnozę.

- W takich momentach w grę wchodzi bardzo duży stres, który towarzyszy obu stronom. Zła diagnoza zmienia bowiem całe życia pacjenta, jego sytuację zawodowa, rodzinną, finansową. Dlatego oczekiwania pacjenta w stosunku do lekarza są bardzo wysokie - tłumaczy Chmielewska-Ignatowicz.

- Od umiejętności komunikacyjnych lekarza zależy nie tylko to, w jaki sposób pacjent zareaguje na rozpoznanie, ale też przyszły sukces terapeutyczny. Jeżeli bowiem pacjent nie znajduje w sobie motywacji do leczenia, to opóźnia proces leczenia. Gdy jest niezmotywowany, szybciej też pojawia się u niego depresja - dodaje.

Wzorem starszych kolegów
Dr Hamankiewicz twierdzi, że wprawdzie nie dysponujemy polskimi badaniami dotyczącymi poziomu zainteresowania lekarzy szkoleniami z zakresu tzw. umiejętności miękkich, jednak z powodzeniem można przyjąć, że co najmniej 30 proc. polskich lekarzy chciałoby posiadać umiejętności komunikowania się z pacjentami. Świadczą o tym dane zebrane za pośrednictwem strony internetowej założonej przez NIL dotyczącej monitoringu agresji w ochronie zdrowia.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.