Rezydenci chcą, aby kształcenie lekarzy służyło zdobywaniu wiedzy

Autor: MS/Rynek Zdrowia • • 19 lutego 2019 15:33

Młodzi lekarze, którzy brali udział w tworzeniu projektu nowelizacji ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty chcą, aby w procesie zdobywania specjalizacji na pierwszym miejscu stało zdobywanie wiedzy.

Rezydenci chcą, aby kształcenie lekarzy służyło zdobywaniu wiedzy
Jarosław Biliński: - Zespół postawił przede wszystkim na odbudowę relacji mistrz - uczeń. Fot. Archiwum

Dr Jarosław Biliński z Naczelnej Rady Lekarskiej, członek Porozumienia Rezydentów OZZL, a jednocześnie przewodniczący zespołu przygotowującego projekt nowelizacji wspomnianej ustawy, podkreśla, że najważniejszą rzeczą, na którą należy postawić w kształceniu jest poprawa jakości kształcenia.

Dlatego, jak wyjaśniał w Lublinie podczas konferencji w ramach debaty "Wspólnie dla zdrowia", w projektowanej nowelizacji zespół postawił przede wszystkim na odbudowę relacji mistrz - uczeń, która w jego opinii w obecnym systemie została zatracona. Temu miałoby służyć ograniczenie pracy w systemie zmianowym lub równoważnego czasu pracy.

"W systemach zmianowych i równoważnych rezydent i kierownik specjalizacji mogą się w ogóle nie spotykać. W związku z tym praca w trybie zmianowym i równoważnym byłaby dopuszczalna, ale musiałby być na takich dyżurach kierownik specjalizacji. W projekcie zaproponowano też formalny podział na dyżury samodzielne i nadzorowane" - komentuje Gazeta Prawna.

Dzięki nowym rozwiązaniom na pierwszym roku specjalizacji rezydent mógłby, zgodnie z zapisami ustawy, odmówić pełnienia narzuconego mu samodzielnego dyżuru. W takiej sytuacji zarządzający placówką powinien lekarzowi zlecić pełnienie dyżuru pod nadzorem kierownika specjalizacji bądź też innego specjalisty, którego wyznaczył kierownik specjalizacji.

Biliński dodaje, że zespołowi pracującemu nad projektem zależało też na zbudowaniu profesjonalnych kompetencji zawodowych, zarówno tych stricte lekarskich, jak i kompetencji miękkich, a także na odbiurokratyzowaniu procesu kształcenia i położeniu nacisku na jakość kształcenia lekarzy. Dlatego też nowelizowane prawo kładzie nacisk na to, aby dyżury lekarskie osób specjalizujących się odbywały się przede wszystkim w ciągu dnia i tylko w oddziałach związanych ze specjalizacją.

Do programu stażu podyplomowego włączono też warsztaty z kompetencji miękkich, komunikacji lekarz - pacjent i asertywności. Powinny być one realizowane z trenerami personalnymi lub psychologami mającymi doświadczenie w tej tematyce.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum