Prof. Andrzej Szczeklik doktorem honoris causa UJ

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 17 grudnia 2008 17:36

Choć data uroczystości wręczenia prof. Andrzejowi Szczeklikowi doktoratu honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego nie została jeszcze ustalona, wszystko poza tym już wiadomo: władze UJ postanowiły w ten sposób docenić wybitne osiągnięcia naukowe profesora.

A w szczególności: opracowanie teorii powstania i rozwoju astmy aspirynowej; opracowanie nowego modelu i metody badania trombinogenezy we krwi i wykazanie przy jej użyciu swoistych zaburzeń krzepnięcia krwi w chorobach z kręgu miażdżycy tętnic; pierwsze podanie prostacykliny człowiekowi, opisanie jej działania na ustrój ludzki i wprowadzenie jej do terapii; odkrycie polimorfizmu genetycznego syntazy LTC4 - kluczowego enzymu w biosyntezie leukocytów; wykrycie wspólnych zaburzeń metabolicznych kwasu arachidonowego w astmie i pokrzywce z nadwrażliwością na aspirynę oraz opis naturalnego przebiegu, sposobów rozpoznawania i leczenia astmy aspirynowej.

Prof. Szczeklik ma w swoim dorobku naukowym m.in. opisanie mechanizmu jednej z postaci astmy - tzw. aspirynowej - oraz odkrycie genetycznego podłoża astmy oskrzelowej. Dzięki jego badaniom nad prostacykliną, związek ten znalazł zastosowanie w leczeniu chorób tętnic. Działalność profesora spowodowała, że II Katedra Chorób Wewnętrznych UJ jest obecnie zaliczana do najnowocześniejszych ośrodków interny i genetyki medycznej w Europie.

Prof. Andrzej Szczeklik otrzymał na początku grudnia tytuł Człowieka Roku 2008 w Ochronie Zdrowia. Jest nie tylko lekarzem i naukowcem, ale też humanistą, eseistą i pisarzem, przyjacielem i opiekunem artystów, związanym ze środowiskiem Piwnicy pod Baranami oraz "Tygodnikiem Powszechnym".