Naukowcy ożywili wirusy sprzed prawie 50 tys. lat. Tkwiły w wiecznej zmarzlinie. Wciąż mogą być zakaźne

Autor: oprac. KM • Źródło: Nauka w Polsce PAP28 listopada 2022 15:20

Jak poinformował serwis Nauka w Polsce PAP, naukowcom udało się przywrócić aktywność wirusów, które tkwiły w syberyjskiej wiecznej zmarzlinie prawdopodobnie od 48,5 tys. lat. Wieści na ten temat jako pierwszy podał serwis bioRxiv, który opublikował wstępną wersję artykułu, jeszcze nierecenzowaną.

Wiek najstarszej próbki wiecznej zmarzliny, z której wyodrębniono aktywnego wirusa, oszacowano na ok. 48,5 tys. lat. Fot. Shutterstock
  • Wirusy zbadali naukowcy z Universite Aix-Marseille we Francji. Zidentyfikowali i przywrócili aktywność 13 starożytnych wirusów
  • Mikroorganizmy należą do pięciu różnych kladów, które od epoki lodowcowej znajdowały się w głębi syberyjskiej wiecznej zmarzliny
  • To nie pierwsze osiągnięcie francuskich badaczy w kwestii ożywiania wirusów: wcześniej uczynili to z wirusem liczącym 30 tys. lat, którego znaleźli w syberyjskiej wiecznej zmarzlinie w 2014 roku

Naukowcy ożywili starożytne wirusy

Francuscy naukowcy przywrócili aktywność wirusów, które tkwiły w syberyjskiej wiecznej zmarzlinie. Mikroorganizmy należały do pięciu różnych kladów, które od epoki lodowcowej znajdowały się w głębi syberyjskiej wiecznej zmarzliny.

Jak podkreślają autorzy badania, zamrożone wirusy są wartym zbadania zagrożeniem, a jednocześnie przypomnieniem o zmianach klimatu, z którymi wiąże się rozmarzanie i inne zmiany wiecznej zmarzliny. W związku z tym uwolnienie się wirusów i narażenie na nie jest, w ocenie naukowców, kwestią czasu.

Najstarsze wirusy mogą mieć nawet 48,5 tysiąca lat

Wiek najstarszej próbki wiecznej zmarzliny, z której wyekstrahowano aktywnego wirusa, oszacowano na ok. 48,5 tys. lat. Z kolei trzy inne wirusy: Pithovirus mammoth, Pandoravirus mammoth i Megavirus mammoth zostały wyodrębnione z zamrożonych odchodów mamuta i fragmentu wiecznej zmarzliny zawierającego dużą ilość wełny starożytnego zwierzęcia. Ekskrementy mogły liczyć nawet 27,5 tys. lat. Kolejne dwa wirusy: Pacmanvirus lupus i Pandoravirus lupus zostały znalezione w zamrożonej treści żołądkowej wilka syberyjskiego.

W drodze eksperymentów laboratoryjnych na jednokomórkowych amebach zamieszkujących glebę i wodę odkryto, że po odmrożeniu wirusy nadal są w stanie zakażać pierwotniaki. Autorzy badań podkreślają, że dalsze wysiłki należy skoncentrować na wirusach infekujących organizmy eukariotyczne, na temat których opublikowano niewiele badań.

Najnowsze