Katowice: niesamowite Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej SUM działa już rok

Autor: KR/Rynek Zdrowia • • 14 sierpnia 2013 21:00

Aż 93 proc. studentów uważa, że symulacja medyczna powinna być stałym elementem edukacji - wynika z ankiety przeprowadzonej wśród studentów Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, którzy od roku mogą korzystać z Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej.

Katowice: niesamowite Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej SUM działa już rok
Fot. Adobe Stock. Data Dodania: 16 grudnia 2022

Jak podaje Agata Kalafarska, rzecznik Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, osoby ankietowane w 89 proc. uznały również, że zajęcia prowadzone tą metodą wpłynęły na lepsze zapamiętanie wiedzy i umiejętności w porównaniu z tradycyjnymi metodami dydaktycznymi. 82 proc. osób deklaruje, że zajęcia prowadzone metodą symulacji medycznej przyczyniają się do zmian w sposobie uczenia się, jak również wpłyną na zmianę zachowania przyszłych lekarzy (wymiar współpracy w zespole medycznym, kontaktu z pacjentem i jego rodziną).

- Nauczycielom akademickim oraz pracownikom CDiSM udało się stworzyć atmosferę zaufania, w której studenci mogli swobodnie uczyć się analizowania swoich  działań - zarówno tych,  które zakończyły się sukcesem, jak i porażką. Studenci nie czuli się napiętnowani czy karani za popełniane błędy - tłumaczy prof. Joanna Lewin-Kowalik, Prorektor ds. Studiów i Studentów SUM.

Odpowiedzi dotyczące oceny własnego przygotowania do zajęć symulacyjnych wskazują, iż studenci znacznie lepiej oceniają stan własnej wiedzy (66 proc.), niż posiadane przez siebie umiejętności praktyczne - obsługa sprzętu (41 proc. osób zadowolonych z własnego przygotowania), umiejętności manualne (59 proc. osób zadowolonych z własnego przygotowania).

- Wprowadzenie symulacji medycznej to ważny krok. Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że stwarza ona możliwości kształcenia wielowymiarowego i interdyscyplinarnego. Pozwala doskonalić  zarówno umiejętności praktyczne jak i tzw. kompetencje miękkie, czyli komunikacji w zespole, kontaktu z pacjentem i jego rodziną, budowania zaufania i współpracy w relacji lekarz-pacjent - wyjaśnia dr Anna Duława, nauczyciel akademicki SUM.

W roku akademickim 2012/2013 w zajęciach w Centrum wzięło udział prawie 3000 studentów SUM, wykonano blisko 1000 sesji symulacyjnych.
Infrastruktura Centrum umożliwia odtworzenie warunków pracy prawdziwego szpitala. Do dyspozycji studentów jest prawdziwy ambulans wyposażony zgodnie z obecnymi standardami. Umieszczenie go w tzw. strefie przedszpitalnej umożliwia inscenizację dowolnych warunków pracy zespołu ratunkowego np. centrum handlowe, las, autostrada, mieszkanie. Zabezpieczonego w karetce pacjenta można przekazać personelowi Szpitalnego Oddziału Ratunkowego.

Oddział SOR odtworzony w placówce zawiera 4 w pełni wyposażone stanowiska intensywnego nadzoru. Utworzono w nim również sale porodową, pediatryczną, intensywnej terapii oraz blok operacyjny. Na każdej z sal znajduje się autentyczny sprzęt medyczny oraz wyspecjalizowany symulator (m. in. kobiety rodzącej, dziecka i niemowlęcia oraz osoby dorosłej). Posiadają one liczne funkcje, od najbardziej oczywistych, jak unoszenie się klatki piersiowej podczas oddychania czy reagowanie źrenic na światło, aż po możliwość pocenia się, łzawienia i krwawienia.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum