Bydgoszcz: budynek dla studentów stomatologii
Zabytkowy budynek dawnej pruskiej dyrekcji kolei w Bydgoszczy zostanie wykupiony przez miasto i przekazany Uniwersytetowi Mikołaja Kopernika. Uczelnia chce, by kształcili się w nim studenci kierunku stomatologicznego, który ma wkrótce powstać w ramach Collegium Medicum.

- Chcę, żeby stomatologia była ulokowana w Bydgoszczy, a UMK to wiarygodny partner. Miasto może wykupić budynek i przekazać go Collegium Medicum, bo wspieranie uczelni jest dla nas priorytetem - zadeklarował Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy
Pomysł zagospodarowania ogromnego, pustego gmachu w centrum Bydgoszczy powstał podczas dyskusji na temat ewentualnego przekazania Uniwersytetowi Mikołaja Kopernika budynku z zasobów komunalnych. Uczelnia starała się o dawną siedzibę jednego z liceów, ale o ten sam gmach wystąpiła także Izba Rzemieślnicza, która szukała lokum dla prowadzonej przez siebie szkoły zawodowej.
Gmach, w którym kształcić się mają za kilka lat przyszli dentyści, pomieści także sale, w których uczyć się będą również studenci innych kierunków medycznych. Budynek wymaga jednak kapitalnego remontu, którego koszty szacuje się na, co najmniej, 30 mln. zł.
- Jeśli budynek faktycznie trafi w nasze ręce, będziemy mogli starać się o pieniądze na jego rewitalizację. Sami zainwestujemy także w sprzęt i zaplecze medyczne - podkreśliła prof. Małgorzata Tafil-Klawe, prorektor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika ds. Collegium Medicum w Bydgoszczy.
Gmach jest ciągle własnością kolei, które próbują bezskutecznie go sprzedać. Na ostatni przetarg nie zgłosił się żaden chętny do wyłożenia co najmniej 7 mln zł za budynek.
Prezydent Bydgoszczy zapowiedział, że niezwłocznie wystąpi do PKP z oficjalną ofertą zakupu. Po finalizacji transakcji nieruchomość zostanie przekazana uczelni jako darowizna.
Gigantyczny gamach w stylu manieryzmu niderlandzkiego powstał w XIX wieku na potrzeby pruskiej Dyrekcji Kolei Wschodnich. Była to wówczas druga tego typu instytucja w Europie.
W okresie międzywojennym dyrekcja kolei państwowych na Pomorzu znalazła się w Gdańsku, a budynek stał się siedzibą Francusko-Polskiego Towarzystwa Kolejowego, które budowało i eksploatowało magistralę kolejową Herby-Nowe - Gdynia. W okresie powojennym, do końca lat 90, gmach zajmowały biura rozmaitych agend kolei i resortowa ochrona zdrowia.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)