Bromber: upraktycznienie kształcenia na kierunkach medycznych słowem-kluczem

Autor: • Źródło: PAP19 października 2022 15:44

Słowem-kluczem jest upraktycznienie kształcenia na kierunkach medycznych – mówił w środę podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej Komisji Zdrowia w Szczecinie wiceminister zdrowia Piotr Bromber. Wskazał m.in. ważną rolę centrów symulacji.

Bromber: upraktycznienie kształcenia na kierunkach medycznych słowem-kluczem
Wyjazdowe posiedzenie sejmowej Komisji Zdrowia z udziałem Piotra Brombera. Fot. Twitter/ MZ
  • Sejmowa komisja podczas posiedzenia na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie wysłuchała informacji na temat "współczesnych metod kształcenia studentów medycyny z wykorzystaniem innowacyjnych metod szkoleniowych".
  • Słowem-kluczem jest upraktycznienie kształcenia na kierunkach medycznych – mówił wiceminister zdrowia Piotr Bromber
  • Wskazał m.in. ważną rolę centrów symulacji

Upraktycznienie kształcenia na kierunkach medycznych

- Wiele mówimy o zmianach w kształceniu. Takim słowem-kluczem jest upraktycznienie kształcenia na kierunkach medycznych. Nowa perspektywa kształcenia to m.in. centra symulacji treningów medycznych - powiedział w środę sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Piotr Bromber.

Dodał, że działania związane ze zmianami w kształceniu obejmują kwestię pracy dla studenta (umożliwienie pracy studentom kierunków medycznych jeszcze w trakcie kształcenia), a także proces egzaminowania i nowe programy specjalizacyjne.

Przedstawiając obecny sposób kształcenia wskazał m.in., że gotowy jest projekt zmian, jeśli chodzi o standardy kształcenia lekarzy i dentystów. Zaznaczył, że w obecnym roku akademickim studia na kierunku lekarskim rozpoczęły się na 24 uczelniach w Polsce; w przyszłym roku najprawdopodobniej kierunek ten uruchomią dwie kolejne uczelnie.

- Nowe standardy kształcenia to lokomotywa zmian w upraktycznianiu: zmniejszenie liczby godzin przedmiotów teoretycznych realizowanych w pierwszych latach kształcenia, zwiększenie liczby godzin przedmiotów nauczania przedklinicznego, czyli istotna zmiana. Oczekujemy innego przekazywania wiedzy teoretycznej - z akcentem na "kiedy i w jakich sytuacjach będzie do wykorzystania" - wskazał wiceminister.

Położył też nacisk na "wyłącznie praktyczne formy zajęć kształtujących umiejętności, czyli rezygnacja z możliwości prowadzenia seminariów". Dodał też, że egzamin OSCE (ang. Objective Structured Clinical Examination - Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny) będzie obowiązkowy nie tylko na kierunku lekarskim.

- Standardy mamy praktycznie gotowe, czekamy tylko na sformalizowanie, czyli wydanie rozporządzenia - dodał Bromber.

Wskazał, że wśród zmian w szkoleniu specjalizacyjnym jest przede wszystkim centralny nabór na szkolenie, a także nowe programy specjalizacyjne. Zapowiedział, że rozpatrywane są również zmiany w zakresie egzaminów.

- Będziemy szli w kierunku umiejętności, mamy projekt rozporządzenia w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy-dentystów - mówił wiceminister.

Zaznaczył, że jest w Polsce 18 wieloprofilowych centrów symulacji medycznej i 61 monoprofilowych, przede wszystkim ukierunkowanych na kształcenie pielęgniarek i położnych. Aby mogły powstać, otrzymały - jak wskazał wiceminister - 501 mln zł wsparcia.

Nowoczesne metody kształcenia na "starych" akademiach

Poseł Bolesław Piecha (PiS) zauważył, że nowoczesne metody kształcenia studentów są domeną "starych" akademii.

- Czy wszędzie ma być ten sam standard kształcenia studentów, czy może trochę inny - jedni będą bardziej (podobni) do doktora Judyma, a drudzy pójdą bardziej w kierunku absolutnych symulatorów? - pytał wiceministra dodając, że standard kształcenia musi być wszędzie jednakowy.

Wiceminister Bromber podkreślił, że centra symulacji medycznych funkcjonują nie tylko przy uniwersytetach medycznych. Wskazał, że w KPO "mamy zaplanowane kolejne projekty: 212 projektów, 140 obiektów".

- Tak, że siłą rzeczy to, że definiujemy ten cel jako upraktycznienie (…) w pierwszym kroku działania są centra symulacji - one są dla nas kluczowe. I oczywiście, że cały czas należy podkreślać, pracując, prowadząc zajęcia w tych centrach, że uczymy się udzielać przyszłych świadczeń, relacji z pacjentem również - mówił wiceminister.

Podkreślił, że standardy kształcenia na wszystkich kierunkach medycznych "są takie same dla wszystkich uczelni".

- Egzamin OSCE będzie nie tylko na uniwersytetach medycznych, ale też w kolegiach medycznych - zapowiedział.




Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum