Szpitale mają konkurować jakością świadczeń. Oto propozycje jak ją zmierzyć

Jakość usług stanie się ważnym kryterium oceny świadczeniodawców ubiegających się o kontrakty - zapowiedziała w środę (23 października) w czasie IX Forum Rynku Zdrowia Agnieszka Pachciarz, prezes NFZ. Niektóre z elementów oceny jakościowej będą stosowane już od przyszłego roku.

- Kryteria jakościowe wprowadzimy do zarządzeń niezwłocznie, projekt ukaże się jesienią tego roku - stwierdziła Agnieszka Pachciarz podczas sesji tematycznej ”Kryteria oceny ofert jako warunek i narzędzie konkurowania jakością świadczeń". Zaznaczyła, że przedstawia wstępne propozycje, które należy dalej analizować i po akceptacji wdrażać w kolejnych latach.

- Niektóre kryteria są znane, zostaną one jednak zmodyfikowane - powiedziała. Chodzi o certyfikaty ISO i system akredytacji przyznawanych przez  Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.

Zob. prezentację: Zwiększenie roli jakości w ocenie ofert świadczeniodawców

- Akredytacja Ministerstwa Zdrowia będzie miała dwukrotnie wyższa punktację niż ISO, ponieważ akredytacja adresowana jest stricte do podmiotów medycznych - zauważyła prezes NFZ. Wyjaśniła, że "oceniane będzie nie tylko posiadanie, ale także wysokość punktacji uzyskanej podczas akredytacji".

- Dodatkowa punktacja będzie za wyniki standardów akredytacyjnych w dziale zakażenia szpitalne - powiedziała.

Nie cena, ale jakość świadczenia
Zdaniem Marcina Pakulskiego, zastępcy prezesa NFZ ds. medycznych, ”to, co chcemy zaprezentować odciśnie się pozytywnie na systemie ochrony zdrowia w Polsce”. W jego ocenie jakość stanie się dla pacjentów wyróżnikiem placówki, przy czym chodzi o to, żeby jakość była utożsamiana z bezpieczeństwem pacjentów.

- Dotychczas obowiązywał krytykowany dość powszechnie system preferujący niską cenę świadczenia, w związku z czym lepsi świadczeniodawcy - ci którzy mieli wyższe koszty leczenia - byli niedoceniani. Teraz będą oni dowartościowani dzięki punktacji za kryterium jakości - tłumaczył Pakulski.

- System jakości będzie działał na rzecz bezpieczeństwa pacjentów i minimalizował zakażenia wewnątrzszpitalne - podkreślił.

Część danych do oceny jakości jest w bazach płatnika. Posiadanie przez oferentów certyfikatów ISO i akredytacji (obecnie 136 podmiotów medycznych posiada akredytacje Ministerstwa Zdrowia) też łatwo sprawdzić. Ale niektóre kryteria jakościowe nie są łatwo weryfikowalne. Żeby je wyznaczyć i zobiektywizować, powołano zespół ds. ustalania kryteriów oceny jakościowej ofert. Jego pracami kieruje były wiceminister zdrowia Marek Haber.

Jako przykład trudno mierzalnego kryterium podał renomę świadczeniodawcy. - Dobra opinia placówki oznacza, że pacjenci chcą się w niej leczyć. Tylko jak to mierzyć? - zastanawiał się Marek Haber.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.