Szpitale kliniczne: chcemy rzetelnej oceny rozliczeń w ramach JGP, a nie manipulacji Prof. Piotr Kuna:

Z zestawienia przygotowanego przez NFZ wynika, że placówki kliniczne zyskały na wprowadzeniu JGP. Jednak dyrektorzy tych szpitali nie oceniają wyliczeń płatnika równie optymistycznie i zarzucają Funduszowi manipulację.

Na stronie internetowej NFZ ukazał się w maju dokument pt. "Analiza wpływu wprowadzenia systemu rozliczania świadczeń opartego na jednorodnych grupach pacjentów (JGP) w szpitalach klinicznych". Wnioski z opracowania są optymistyczne - mają obrazować korzyści płynące ze zmian związanych z wprowadzeniem JGP, likwidacją odrębnego strumienia środków finansowych na płace oraz wliczenia go do wartości punktu.

Dyrektorzy domagają się jednak od NFZ przedstawienia rzetelnych wyliczeń, łącznie z uwzględnieniem danych za grudzień 2008 roku. I nie szczędzą słów krytyki pod adresem analizy dokonanej przez Fundusz.

To jest manipulacja
– To, co zostało przedstawione w próbie analizy przez NFZ, jest bardzo pobieżne – mówi portalowi rynek zdrowia Marian Wróbel, kierownik działu kontraktacji Szpitala Klinicznego w Krakowie. – Gołym okiem widać tu manipulację. Podaje się na przykład wartość przeciętnej hospitalizacji w marcu 2009 w porównaniu do drugiej połowy 2008 roku, ale bez uwzględnienia grudnia.

– To, że w tym miesiącu NFZ płacił nadwykonania, przy tego rodzaju analizie nie powinno mieć żadnego znaczenia. Jak chcemy oceniać system to ważne jest ile środków „wypracowuje” przychodów określony pacjent, bo za miarę przyjęto średnią wartość hospitalizacji – dodaje Wróbel.

Jego zdaniem, dane przedstawione przez NFZ są próbą pokazywania liczb, które – w jego ocenie – nie są ze sobą spójne. Ponadto Fundusz w ogóle nie uwzględnia w swojej analizie kwestii kosztów.

– Żeby szpitale mogły wypracować w 2009 roku tyle samo pieniędzy, co w zeszłym i przyjąć tyle samo pacjentów, to wartość punktu musiałaby się kształtować na poziomie 57-58 złotych. Przy obecnej wycenie 51 zł brakuje nam około 12 -13 proc. O tyle trzeba przyjąć więcej pacjentów, by uzyskać przychód na tym samym poziomie. W takim przypadku muszą wzrosnąć koszty – zaznacza Marian Wróbel.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.