Szary personel w pandemii. "Dla bezpieczeństwa szpitali równie ważny, jak lekarze i pielęgniarki"
Pracownicy niemedyczni. Dla bezpieczeństwa epidemiologicznego szpitala firma sprzątająca jest tak samo ważna, jak kadra medyczna - zaznacza w rozmowie z Rynkiem Zdrowia Błażej Górczyński, prezes Pleszewskiego Centrum Medycznego.

- W cyklu "Zarządzanie szpitalem w Polsce" publikujemy, m.in. komentarze menedżerów szpitali dotyczące funkcjonowania placówek w dobie pandemii
- O komentarz dotyczący współpracy szpitala z firmami zewnętrznymi poprosiliśmy Błażeja Górczyńskiego, prezesa Pleszewskiego Centrum Medycznego
- Jego zdaniem zachowanie standardów sanitarnych w szpitalu w znacznej mierze zależy od tego, czy personel sprzątający będzie należycie wyedukowany oraz wyposażony w środki ochrony indywidualnej
- Wzrosły wymagania płacowe personelu sprzątającego, oczekującego - w miejsce jednorazowego dodatku - kompleksowych rozwiązań, na wzór tych, które wprowadzono wobec personelu medycznego pracującego w obszarach covidowych - dodaje prezes Górczyński
Outsourcing. Jak szpitale współpracują z firmami zewnętrznymi
W ramach redakcyjnego cyklu „Zarządzanie szpitalem w Polsce” publikujemy w październiku najważniejsze wnioski z raportu BCMM „Zachowania i postawy podmiotów leczniczych wobec usług outsourcingowych” oraz komentarze menedżerów szpitali dotyczące funkcjonowania placówek w dobie pandemii oraz współpracy z podmiotami zewnętrznymi.
Raport powstał na podstawie badania*, w którym uczestniczyło 58 dyrektorów szpitali oraz osób odpowiedzialnych, między innymi za: organizację w szpitalu żywienia pacjentów, usług prania, sprzątania i dostaw środków higieny.
Wszystkie ankietowane szpitale podjęły działania zmierzające do poprawy efektywności ich funkcjonowania. Prawie 30 proc. badanych szpitali do działań poprawiających efektywność swojej działalności, zalicza outsourcing w zakresie obsługi procesów pomocniczych w placówce
Czytaj też: Braki kadrowe największą bolączką szpitali? Dyrektorzy: to dopiero 7. miejsce
O komentarz dotyczący różnych aspektów współpracy szpitala z partnerami zewnętrznymi poprosiliśmy Błażeja Górczyńskiego, prezesa zarządu Pleszewskiego Centrum Medycznego w Pleszewie.
- Korzystamy z usług firm zewnętrznych w zakresie cateringu oraz sprzątania. Uważam, że firma sprzątająca jest tak samo ważnym - m.in. w kontekście bezpieczeństwa szpitala - elementem jego funkcjonowania, jak kadra medyczna, w tym pielęgniarki i lekarze. Na przykład na oddziale covidowym zachowanie odpowiednich standardów sanitarnych związanych z epidemiologicznym bezpieczeństwem w znacznej mierze zależy od tego, czy personel sprzątający będzie po pierwsze należycie wyedukowany, po drugie odpowiednio wyposażony w środki ochrony indywidualnej - zaznacza Błażej Górczyński.
Szpital i firma zewnętrzna. Wspólne ustalanie standardów współpracy
- Mamy to szczęście, że firma sprzątająca w naszym szpitalu - kiedy tylko pojawiło się u nas pierwsze ognisko zakażeń koronawirusem - od razu umówiła się z nami na spotkanie, między innymi z udziałem naszej pielęgniarki epidemiologicznej. Już na tym pierwszym spotkaniu uzgodniliśmy standardy postępowania w zaistniałej sytuacji - informuje szef szpitala w Pleszewie.
- Proszę mi wierzyć, że przekonanie w czasie epidemii osób sprzątających do tego, że są w pełni bezpieczne - oczywiście pod warunkiem ścisłego przestrzegania wspomnianych standardów - nie było łatwym zadaniem. Personel musi mieć świadomość, że ktoś racjonalnie panuje nad decyzjami podejmowanymi w tych nadzwyczajnych okolicznościach - podkreśla Błażej Górczyński.
Czytaj też: Zarządzanie szpitalem w Polsce. Kiedy usługi outsourcingowe są korzystne dla placówki?
Dodaje: - Uzgodniliśmy z firmą zewnętrzną, że jesteśmy w stanie ponieść, rzecz jasna w granicach naszych możliwości, zwiększone koszty wynagrodzeń związane z usługami w warunkach epidemii, a tym samym zwiększonego ryzyka zakażeń personelu sprzątającego.
- Dzięki takiemu podejściu z naszej strony mieliśmy zapewnione sprzątanie na oddziałach, w których wystąpiły ogniska zakażeń. Ponadto dysponowaliśmy zwiększoną ilością środków dezynfekcyjnych czy worków na odpady - tłumaczy prezes Pleszewskiego Centrum Medycznego.
- Nie są to może zbyt spektakularne kwestie, o których zarządzający mówią w wywiadach, ale naprawdę bardzo ważne pod względem bezpieczeństwa epidemiologicznego. Procedury, które przygotowaliśmy (nie tylko w zakresie sprzątania, ale też dotyczące zasad wydawania posiłków, każdorazowego mycia wózków, dedykowania ich na poszczególne oddziały itp.) - wymagały naprawdę dużego nakładu pracy administracyjnej - zaznacza nasz rozmówca.
Wartość dobrego outsourcingu: gwarancja ciągłości realizacji usług
- Bez otwartej postawy zarówno firmy sprzątającej, jak i przygotowującej posiłki, nie byłoby możliwe nie tylko ustalenie procedur postępowania w warunkach epidemii, ale też ich rygorystycznego stosowania. Uważam, że dobry, efektywny outsourcing polega między innymi na otwartości na podejmowanie różnego rodzaju wyzwań, którym szpital musi sprostać - wskazuje prezes Górczyński.
- Jedną z ważniejszych wartości dobrze realizowanych usług w formule outsourcingu jest gwarancja ciągłości realizacji usług, którą duży, a zarazem odpowiednio zorganizowany przedsiębiorca, jest stanie zapewnić, między innymi w różnego rodzaju sytuacjach kryzysowych. Dotyczy to także personelu sprzątającego. Warunkiem zachowania tej ciągłości usług jest jednak wspomniana dobra bieżąca współpraca pomiędzy szpitalem a podmiotem zewnętrznym oferującym rozwiązania outsourcingowe - zastrzega.
- Koszty outsourcingu w ostatnim czasie istotnie wzrosły. W tym także wymagania płacowe personelu sprzątającego, oczekującego - w miejsce jednorazowego dodatku - kompleksowych rozwiązań, na wzór tych, które wprowadzono wobec personelu medycznego pracującego w obszarach covidowych - podsumowuje Błażej Górczyński.
Czytaj też: Porozumienie Szpitali Powiatowych apeluje o uwzględnienie pracowników niemedycznych
Czytaj też: "Szary" personel wyłączony ze szczepień trzecią dawką. "Czy możemy pokazać, że razem walczymy z pandemią?"
–––––––
* Raport „Zachowania i postawy podmiotów leczniczych wobec usług outsourcingowych” został przygotowany przez firmę badawczą BCMM na podstawie badania ankietowego dyrektorów szpitali i innych osób odpowiedzialnych za organizację w szpitalu żywienia pacjentów, opieki nad pacjentami, usług prania i dostaw bielizny płaskiej, sprzątania, dostaw środków higieny i artykułów BHP.
Głównym celem badania była identyfikacja wyzwań stojących przed zarządzającymi szpitalami w dobie epidemii COVID-19 oraz charakterystyka zachowań i postaw podmiotów leczniczych wobec usług outsourcingowych.
Badanie zrealizowane zostało techniką ankiety internetowej CAWI na próbie n=58 dyrektorów szpitali i innych osób odpowiedzialnych za organizację w szpitalu żywienia pacjentów, opieki nad pacjentami, usług prania i dostaw bielizny płaskiej, sprzątania, dostaw środków higieny i artykułów BHP.
Badanie zrealizowano od 15 czerwca do 31 sierpnia 2021 roku. W tym czasie internetowa ankieta była dostępna, m.in. w portalu Rynek Zdrowia.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
ZOBACZ KOMENTARZE (2)