Świnoujście: miasto skontrolowało szpital - za zadłużenie odpowiada były dyrektor

Zadłużenie w wysokości kilkunastu milionów złotych, podwyżki dla pracowników bez pokrycia w budżecie, zaciąganie niekorzystnych pożyczek bez wiedzy organu założycielskiego, zatajanie faktycznego stanu finansów lecznicy - to ustalenia kontroli przeprowadzonej przez Urząd Miasta w SPZOZ Szpitalu Miejskim im. J. Garduły w Świnoujściu.

Zdaniem władz miasta, za błędne decyzje, które wpędziły placówkę w problemy finansowe, odpowiada były dyrektor, Dariusz Guziak.

Jak wynika z przedstawionego raportu pokontrolnego, dyrektor Guziak w momencie przejęcia kierownictwa w szpitalu (2008 r.), kilkakrotnie zmieniał na niekorzyść lecznicy warunki pracy personelu, pomimo uregulowanej sytuacji zatrudnionych.

Umowy pracownicze obowiązywały do końca 2010 r. - dyrektor trzy miesiące później podpisał aneksy podwyższające m.in. stawkę godzinową lekarza z 37 do 80 zł. W kolejnych dwóch latach zawarto nowe kontrakty: lekarze otrzymywali dodatkowe pieniądze za gotowość do pracy, dyżurowanie w dni powszednie i świąteczne.

W okresie od 1 kwietnia 2008 r. do 1 stycznia 2011 r. wynagrodzenie ryczałtowe w czasie normalnej ordynacji lekarza wzrosło o 6,12 proc., stawka za dyżury w weekendy i święta o 60,26 proc., w pozostałe dni o 92,31 proc., pozostawanie w gotowości w sobotę, niedzielę i święta o 316,67 proc. Stawka za wezwanie do oddziału wzrosła o ponad 56 proc.

Z raportu wynika, że łączna wysokość podwyżek przyznanych przez dyrektora Guziaka w okresie dwóch i pół roku wynosiła średnio 750 zł płacy zasadniczej na osobę (do kwoty doszły też dodatki funkcyjny oraz stażowy) co spowodowało łączny skutek finansowy (bez wszelkich dodatków funkcyjnych i stażowych naliczanych od płacy zasadniczej oraz wzrostu składek ZUS) dla szpitala w wysokości 1,5 mln zł.

W wyniku kontroli stwierdzono również, że dyrektor przekroczył o blisko 170 tys. zł limit wskazany w umowie do zarządzania szpitalem na zaciąganie zobowiązań. Jak wynika z raportu, dyrektor podpisując porozumienie dotyczące nabycia wierzytelności z firmą M.W. TRADE S.A. na kwotę 1,7 mln zł (plus prowizja i odsetki w wysokości 667 tys. zł) nie posiadał upoważnienia do zaciągania tak wysokich zobowiązań.

W wyniku błędnych decyzji szpital zmuszony był także zapłacić odsetki za zwłokę naliczone przez kontrahentów, ujęte w umowach dotyczących nabycia wierzytelności na sumę 95 tys. zł oraz odsetki karne w wysokości 8,4 tys. zł od niespłaconej w terminie pożyczki.

W rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl zastępca prezydenta miasta, Joanna Agatowska zwraca uwagę, że dyrektor Guziak dokonywał nadmiernych wydatków nie posiadając pokrycia w przychodach, które szpital uzyskiwał z NFZ. 

- W efekcie na koniec maja br. zadłużenie lecznicy wyniosło około 16 mln zł - mówi Agatowska.

- W czerwcu, w wyniku przekazania szpitalowi przez magistrat 6,4 mln zł. na pokrycie straty finansowej za rok 2011, zadłużenie spadło do14 mln zł. Obecnie z tych pieniędzy pokrywane są zobowiązania finansowe z lat poprzednich, spłacane systematycznie raty kredytu i pokrywane bieżące zobowiązania - dodaje Joanna Agatowska. Zdaniem wiceprezydent miasta, zobowiązania wynikające z kredytów i pożyczek sięgają kwoty 9 mln zł. Pozostałe mają związek z codziennym funkcjonowaniem szpitala.

Dyrektor Guziak zarządzał szpitalem w latach 2008-2011. W tym czasie kondycja finansowa SPZOZ ulegała systematycznemu pogarszaniu. Kiedy władze Świnoujścia zorientowały się w sytuacji, zleciły kontrolę. Jednocześnie rozwiązały z Guziakiem umowę.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.