Świętokrzyskie: podpisano umowy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego z SOR-ami

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 01 lipca 2019 14:40

Umowy partnerskie - o realizacji systemu trybu obsługi pacjenta w SOR - pomiędzy Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym, a świętokrzyskimi szpitalami, w których funkcjonują szpitalne oddziały ratunkowe, podpisano w poniedziałek (1 lipca) w Kielcach.

Świętokrzyskie: podpisano umowy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego z SOR-ami
Wiceminister zdrowia Maciej Miłkowski zaznaczył, że Tryb Obsługi Pacjenta ujednolici obsługę pacjentów w szpitalnych oddziałach ratunkowych tak, aby każda lecznica miała te same procedury. Fot. PTWP

W uroczystości w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim uczestniczył wiceminister zdrowia Maciej Miłkowski.

Tryb Obsługi Pacjenta w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym (TOPSOR) jest systemem segregacji (triaż) m.in. przetwarzającym dane osobowe i dane o stanie zdrowia. Ten jednolity system obsługi pacjentów ma być wdrożony w całym kraju. Lecznice ze szpitalnymi oddziałami ratunkowymi dostaną sprzęt, wyposażenie i oprogramowanie niezbędne do tego, by korzystać z systemu.

Projekt, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, realizuje Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (LPR). Instytucja podpisuje umowy ze szpitalami, którym dostarczy sprzęt techniczny ułatwiający pracę SOR-ów. W woj. świętokrzyskim funkcjonuje projektem zostało objętych dziesięć lecznic, w których działają szpitalne oddziały ratunkowe.

- Mamy nadzieję, że ten projekt wzmocni bezpieczeństwo pacjentów, ujednolici stosowane procedury i ułatwi ich stosowanie personelowi medycznemu - podkreślił wiceminister Miłkowski.

Miłkowski zaznaczył, że Tryb Obsługi Pacjenta ujednolici obsługę pacjentów w szpitalnych oddziałach ratunkowych tak, aby każda lecznica miała te same procedury, co m. in. pozwoli porównywać poszczególne ośrodki.

- Do tej pory mamy pełne informacje w systemie ochrony zdrowia dotyczące systemu ratownictwa medycznego - pełne informacje o wszelkich zgłoszeniach, o dojazdach karetek pogotowia, o wykonywanych czynnościach ratunkowych, o czasie przewiezienia do SOR lub na izbę przyjęć - i te wszystkie dane są analizowane. Brakuje tego drugiego elementu - co się dzieje z pacjentem na szpitalnym oddziale ratunkowym, jak szybko jest mu udzielna pomoc, jaka kategorię pacjent otrzymuje na wstępie, czy ona ewentualnie się zmienia w takcie pobytu na SOR. I co później się dzieje z pacjentem - czy jest odesłany do domu, czy jest przekazany do szpitala - opisywał Miłkowski.

- Te informacje chcemy pozyskać, aby cały proces był +zapięty+. I tej jednej głównej informacji nam do tej pory brakowało - czyli co się dzieje z pacjentem na SOR. Docelowo podobne informacje będziemy też pozyskiwali z izby przyjęć - dodał wiceminister.

Jak zaznaczył, projektem będą objęte wszystkie 232 szpitale w kraju, w których działają SOR-y. W pierwszym etapie - przewidzianym do realizacji do 1 października - to 76 lecznic. Pozostałe w kolejnym etapie - do końca sierpnia 2020 r. W woj. świętokrzyskim przedsięwzięcie jako pierwszy będzie realizował Wojewódzki Szpital Zespolony w Kielcach.

Wicedyrektor ds. administracyjnych LPR Paweł Kamiński dodał, że na początku lipca powinno nastąpić otwarcie ofert w przetargu dotyczącym realizacji projektu. W ramach przedsięwzięcia mają być zakupione: urządzenia związane z funkcjonowaniem kolejek na SOR-ach, system umożlwiający wdrożenie segregacji pacjentów i kardiomonitory.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum