Sprawa "kilometrówki" pielęgniarek na biurku ministra finansów. Będą zmiany prawa i stawek?

Autor: oprac. KM • Źródło: Rzecznik Praw Obywatelskich22 grudnia 2022 14:30

Rzecznik Praw Obywatelskich zapytał ministra finansów o tzw. kilometrówki dla pielęgniarek środowiskowych używających własnych samochodów do celów służbowych. - Zwrot kosztów poniesionych w związku z tym nie powinien być opodatkowany, ponieważ nie stanowi on dochodu pracownika - pisze i prosi o zajęcie stanowiska w sprawie.

Sprawa "kilometrówki" pielęgniarek na biurku ministra finansów. Będą zmiany prawa i stawek?
Kwota tzw. kilometrówki nie była aktualizowana od 2007 roku. Fot. Shutterstock
  • Rzecznik Praw Obywatelskich wystosował do ministra finansów pismo w sprawie "kilometrówki" pielęgniarek środowiskowych
  • Zwrot kosztów nie pokrywa bowiem kosztów eksploatacji pojazdu, a także jest objęty limitem do pewnej liczby kilometrów, czego nie ma np. w przypadku zawodów leśnika czy pracownika opieki społecznej
  • Biuro RPO zwraca się w piśmie do ministra finansów o zajęcie stanowiska i prosi o informację, czy projekt rozporządzenia ministra infrastruktury w zakresie zmiany wysokości stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu uzyska akceptację resortu finansów

Kilometrówka ostatnio aktualizowana w 2007 roku

Przedstawiciel Biura Rzecznika Praw Obywatelskich w piśmie do ministra finansów odnosi się do wniesionej przez pewną jedną z pielęgniarek środowiskowych skargi, dotyczącej "używania pojazdu osobowego, niebędącego własnością pracodawcy i rozliczania jego przebiegu oraz opodatkowania kwoty zwracanej przez pracodawcę za jego używanie".

Jak pisze RPO, "skarżąca zaużywa samochodu prywatnego do wykonywania zadań zleconych przez pracodawcę – tj. dojazdu do pacjentów". Kobieta, która wniosła skargę do RPO zauważa, że "kwota tzw. kilometrówki nie była aktualizowana od 2007 r., co przy dzisiejszych cenach paliwa wydaje się być stawką zupełnie nieadekwatną do obecnych realiów".

Zwrot kosztów nie powinien być opodatkowany

RPO, przywołując ocenę pielęgniarki podkreśla, że "zwrot kosztów poniesionych w związku z używaniem samochodu prywatnego do celów służbowych nie powinien być opodatkowany, ponieważ nie stanowi on dochodu pracownika". Dodaje, że "z podatkowego punktu widzenia, przychodem ze stosunku pracy są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne, w tym omawiana kilometrówka".

Rzecznik zwraca uwagę, że "organy podatkowe rozstrzygając kwestie zwrotu kosztów jazd lokalnych uważają, że pracownik wykorzystuje samochód prywatny do celów służbowych, celem świadczenia pracy na rzecz pracodawcy". Dodaje jednak, że powstają wątpliwości, czy w sytuacji pielęgniarki, która złożyła skargę, "zwrot kosztów używania samochodu ma charakter przychodowy i powinien zostać opodatkowany", a zatem, czy jest rzeczywistą korzyścią dla pracownika. 

Zgodnie ze skargą "nie jest przewidziana żadna rekompensata za pozostałe
koszty ponoszone przez pracownika w związku z używaniem pojazdu – tj. przegląd techniczny pojazdu (obowiązkowy), ubezpieczenie pojazdu (obowiązkowe), czy koszty eksploatacyjne (naprawy, zakup płynów np. oleju)".

Konieczność korzystania z własnego pojazdu w ramach pracy to obciążenie

- Kilometrówka miała być w założeniu należytą rekompensatą za używanie swojego prywatnego auta do celów związanych z pracą zawodową, w rzeczywistości jednak nie pokrywa kosztów związanych z jego
używaniem będąc dodatkowo opodatkowana - podkreśla RPO i dodaje, że konieczność korzystania z własnego samochodu m.in. dla listonoszy, leśników czy pracowników opieki społecznej jest "dodatkowym obciążeniem finansowym, traktowanym przez pracowników jako konieczność
«dopłacania» do używanego narzędzia pracy".

Rzecznik zwraca też uwagę, że "niektóre grupy zawodowe, np. listonosze oraz pracownicy opieki społecznej, nie mają określonego limitu kilometrów", podczas gdy na pielęgniarki środowiskowe jest nałożony taki limit mimo jego częstego przekraczania "z uwagi na konieczność świadczenia częstej pomocy potrzebującym pacjentom".

RPO przywołuje projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Obecnie trwają konsultacje publiczne dotyczące tego projektu.

Zgodnie z projektowaną nowelizacją miałaby nastąpić zmiana wysokości stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, według których pracodawca pokrywa koszty używania pojazdów prywatnych używanych przez pracowników do celów służbowych.  

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
    PARTNER SERWISU
    partner serwisu

    Najnowsze