×
Subskrybuj newsletter
rynekzdrowia.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole

Służby zdrowia nie stać na tanią dezynfekcję

Autor: • Źródło: Artykuł promocyjny dostarczony przez Medisept Sp. z o.o.12 sierpnia 2021 11:35Aktualizacja: 25 sierpnia 2021 07:53

Utrzymanie higieny na wysokim poziomie wciąż jest najtańszym i najskuteczniejszym działaniem prewencyjnym prowadzącym do przerwania łańcucha zakażeń w placówkach służby zdrowia. Przy czym niska cena samych produktów do utrzymania czystości i dezynfekcji niekoniecznie oznacza, że cały proces utrzymania higieny okaże się efektywny kosztowo. Receptą na poprawę bezpieczeństwa pacjentów i personelu medycznego przy równoczesnym zachowaniu efektywności kosztowej są wzrost wydajności sprzątania i dezynfekcji z pomocą profesjonalnych preparatów, poprawa wiedzy personelu sprzątającego oraz stały monitoring czystości – elementy, które tworzą komplementarny system higieny.

Służby zdrowia nie stać na tanią dezynfekcję

Standard medyczny to podstawa

Aby proces utrzymania czystości w placówkach służby zdrowia był efektywny, zawsze powinien się składać z dwóch etapów – sprzątania i dezynfekcji. Najpierw należy skutecznie usunąć wszelkie zabrudzenia za pomocą profesjonalnych środków czyszczących, następnie – zastosować preparat dezynfekujący, żeby zabić pozostałe patogeny chorobotwórcze.

Kluczowe znaczenie ma przy tym wysoka jakość środków do utrzymania czystości i dezynfektantów, która świadczy o ich skuteczności. Preparaty do dezynfekcji najwyższej jakości, w standardzie medycznym, jak te produkowane przez MEDISEPT, spełniają wyśrubowane normy wyznaczane przez system zapewniania jakości ISO 13485 dla wyrobów medycznych, certyfikowany przez TUV Nord. Podlegają systematycznym kontrolom zewnętrznym i przechodzą rygorystyczne badania laboratoryjne. Ich skuteczność bójcza jest testowana w warunkach symulujących właśnie te, które występują w służbie zdrowia, i określana na podstawie badań na wielu szczepach patogenów chorobotwórczych.

Jak najszersze spektrum działania środków do dezynfekcji to priorytet podczas tworzenia formuł preparatów profesjonalnych. Jednym z etapów komponowania produktu są mikrobiologiczne badania laboratoryjne, dzięki którym możemy stwierdzić, że tworzony przez nas dezynfektant zabija np. wirusy otoczkowe, w tym SARS CoV-2, wirusy wywołujące choroby WZW typu B czy AIDS. Produkty dezynfekcyjne MEDISEPT eliminują też wirusy nieotoczkowe – np. polio, adeno – oraz bakterie antybiotykooporne, jak MRSA, VRE, Klebsiella pneumoniae. Prawidłowo przeprowadzony proces utrzymania higieny, składający się ze sprzątania i dezynfekcji preparatami w standardzie medycznym, o wysokiej skuteczności biobójczej, pozawala na kontrolę zakażeń w środowisku szpitalnym bez nadmiernych nakładów – mówi Waldemar Ferschke, wiceprezes spółki MEDISEPT, lekarz epidemiolog.

Bogaty skład środków czystości = wydajność sprzątania

Jednym z kluczowym czynników przy doborze środków do utrzymania czystości jest wydajność ekonomiczna rozwiązań. Porównajmy liczbę składników w karcie charakterystyki profesjonalnych produktów do utrzymania czystości i chemii gospodarczej dostępnej w sprzedaży detalicznej. Na formuły produktów profesjonalnych, takich jak MEDICLEAN, składa się wiele substancji, podczas gdy w przypadku chemii gospodarczej często jest to tylko jeden składnik. Bogaty skład wpływa na jakość produktów – rozumianą jako skuteczność usuwania konkretnych zabrudzeń, np. rdzy, tłuszczów, substancji organicznych czy pozostałości środków do dezynfekcji – a ta przekłada się na wydajność. Produkty jednoskładnikowe lub oparte na składnikach przeznaczonych do tworzenia tzw. chemii gospodarczej („domowej”) dozuje się w o wiele większych stężeniach niż wieloskładnikowe, co znacznie wpływa na cenę roztworu roboczego i kosztów sprzątania placówki medycznej. Czas posprzątania i domycia powierzchni takimi produktami jest znacznie dłuższy, co z kolei zwiększa koszty pracy personelu.

Symulacja pokazuje, ile rzeczywiście kosztuje przygotowanie roztworu roboczego do mycia podłogi, biorąc pod uwagę chemię gospodarczą dostępną w popularnych supermarketach i środki profesjonalne. Do przygotowania 10 litrów roztworu roboczego potrzeba 4 nakrętek, czyli 160 ml, środka z grupy chemii gospodarczej lub 25 ml superkoncentratu MEDICLEAN 110 Floor. Koszt 10 litrów roztworu ze środkiem nieprofesjonalnym wyniesie ok. 1 zł1, podczas gdy cena tej samej ilości roztworu preparatu MEDICLEAN to zaledwie 0,21 zł, czyli ponad pięciokrotnie mniej2. W formie koncentratów występują też środki do innych zastosowań, np. czyszczenia powierzchni ponadpodłogowych czy sanitariatów.

Poza stosowaniem kiepskiej jakości środków czystości do zmniejszenia efektywności kosztowej przyczynia się również nadmierne dozowanie produktów, bez ustalonych procedur zużycia, „na oko”. Tymczasem produkty MEDISEPT można aplikować z wykorzystaniem automatycznych systemów dozowania i dodatkowo obniżyć zużycie środków czystości nawet o 30-50%. Taki sposób dozowania wpływa też na skrócenie czasu przygotowania roztworu oraz czystość bakteriologiczną koncentratu, która jest szczególnie istotna podczas sprzątania placówek służby zdrowia. Jak pokazały badania przeprowadzone przez genewski zespół badaczy wraz z prof. Pittetem – guru higieny i dezynfekcji rąk – istotnym elementem rozprzestrzeniania się mikroorganizmów w środowisku szpitalnym jest właśnie nieprawidłowo przygotowany płyn myjący 3. Poza aspektem kosztowym stykamy się więc również z kwestią bezpieczeństwa i skuteczności sprzątania.

Bezpieczeństwo w dostępnej cenie, czyli dezynfekcja skrojona na miarę możliwości finansowych szpitali

Środki do dezynfekcji powierzchni dużych, np. podłóg, ścian i dużego sprzętu medycznego jak łóżka zabiegowe, występują w formie koncentratu rozcieńczanego w bardzo małych stężeniach z wodą, co wpływa na wydajność kosztową. Koszt zdezynfekowania 100m² podłogi preparatami do dezynfekcji bezalkoholowej Quatrodes Forte, Quatrodes Extra lub Quatrodes One przy stężeniu 0,5% waha się między ok. 0,6-1,5 zł w zależności od pożądanego spektrum działania poszczególnych preparatów (roztwór 5-litrowy). Wysokość stężenia koncentratu dobiera się w zależności od dezynfekowanego obszaru w środowisku szpitalnym, ponieważ to m.in. stężenie dezynfektantu wyznacza spektrum działania mikrobiologicznego, które chcemy uzyskać na danej powierzchni. Przykładowo preparat Quatrodes Extra możemy dozować w stężeniach 0,25%, 0,5%, 1% i tym samym wykorzystać do dezynfekcji powierzchni wymagających różnego spektrum działania bójczego. Warto dodać, że dezynfekcja bezalkoholowa nie niszczy tworzyw, nie powoduje ich matowienia i żółknięcia, więc jest odpowiednia do powierzchni z akrylu czy ABS i poza aspektem kosztowym charakteryzuje się wysoką funkcjonalnością.

Do dezynfekcji mniejszych powierzchni stosuje się z kolei spraye, które działają bardzo szybko – maksymalnie po 30 sekundach. 1 l płynu Velox Spray wystarczy do zdezynfekowania około 570 łóżek medycznych lub 285 leżanek w gabinecie zabiegowym czy 1150 krzeseł w poczekalni. To koszt około 20 zł.

Duże znaczenie w utrzymaniu higieny na wysokim poziomie w służbie zdrowia ma dezynfekcja rąk przez personel medyczny. Przy założeniu, że każdorazowo na dłonie aplikujemy 6 ml płynu Velodes Soft i dezynfekujemy je 10 razy dziennie, miesięczny koszt na pracownika przy średnio 22 dniach roboczych wyniesie ok. 20 zł (ok. 1,3 l na pracownika).

Jesteśmy polską firmą i system naszych rozwiązań higienicznych dopasowaliśmy do możliwości finansowych naszych polskich partnerów, przy czym naszym kluczowym partnerem jest sektor zdrowia. Z rozwiązań MEDISEPT korzysta około 400 placówek szpitalnych w całej Polsce. W jednym z kluczowych regionów Polski – województwie mazowieckim – w okresie pandemii zaopatrywaliśmy 70% jednostek służby zdrowia – dodaje Przemysław Śnieżyński, prezes spółki MEDISEPT, farmaceuta.

Funkcjonalność na wyciągnięcie ręki – aplikacja „Czysty szpital – krok po kroku”

System utrzymania higieny w środowisku szpitalnym obejmuje nie tylko profesjonalne środki do dezynfekcji i utrzymania czystości, ale również wiedzę, procedury i fachowy sprzęt. Wówczas możemy mówić o komplementarnym systemie, którego elementy wzajemnie się uzupełniając, przyczyniają się do przerwania łańcucha epidemiologicznego w placówkach służby zdrowia i zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom i pacjentom.

Zacznijmy od tego, że aby coś zrobić szybko i wydajnie, powinniśmy się posługiwać prawidłowymi narzędziami pracy. W tym przypadku mówimy o systemie dozowania, wózkach sprzątających, ścierkach z mikrofazy w różnych kolorach, mopach i wielu innych akcesoriach. Personel musi wiedzieć, kiedy i w jakich okolicznościach powinien używać określonego sprzętu. Może to zapewnić tylko system celowanych szkoleń i materiałów dla osób zajmujących się na co dzień sprzątaniem i dezynfekcją.

Kiedy mamy do czynienia z miejscami użytku publicznego, przez które przewija się masa ludzi, sprawdzają się rozwiązania systemowe i dużą rolę odgrywa ustalenie planu higieny, czyli sprzątania i dezynfekowania poszczególnych jednostek funkcjonalnych, np. sal chorych w placówce medycznej, toalet, gabinetów lekarskich. Zadanie ułatwia aplikacja „Czysty szpital – krok po kroku”. Umożliwia tworzenie indywidualnych planów higieny dla poszczególnych pomieszczeń znajdujących się na oddziałach szpitalnych. Automatycznie dobiera środki czystości i dezynfektanty oraz częstotliwość sprzątania i kolejność wykonywania czynności. Ustalone przez algorytm plany higieny umożliwiają stworzenie planów sprzątania, czyli podpowiadają krok po kroku, co należy robić i na jakich punktach czy przedmiotach skupić uwagę podczas sprzątania. Częścią aplikacji „Czysty szpital – krok po kroku” jest też moduł do monitorowania czystości powierzchni szpitalnych oraz moduł e-learningowy zawierający m.in. filmy instruktażowe i prezentacje.

Aplikacja „Czysty szpital – krok po kroku” umożliwia efektywne zarządzanie procesami związanymi z utrzymaniem higieny powierzchni na oddziałach szpitalnych, co wpływa na wydajność kosztową wprowadzanych rozwiązań czystościowych. Wspiera budowanie komplementarnego systemu czystości, który może stać się sposobem na zapobieganie zakażeniom, długiemu czasowi pobytu pacjenta w szpitalu, a co za tym idzie – wzrostowi kosztów leczenia. W ostatnich miesiącach sytuacja kryzysowa uwidoczniła, jak ważne są działania prewencyjne, oparte na bazie sprawdzonych i skutecznych rozwiązań higienicznych, a dziś technologia wspiera takie procesy i działania. To właśnie zastosowanie komplementarnego systemu higieny prowadzi do zwiększenia efektywności, a co za tym idzie – do redukcji kosztów, w tym zmniejszenia wydatków na preparaty chemiczne i czas pracy personelu sprzątającego – wyjaśnia epidemiolog Waldemar Ferschke.

1Środek dostępny w sprzedaży detalicznej i internetowej, z uwzględnieniem najniższej ceny z wyszukiwarki internetowej.
2 Z uwzględnieniem ceny 5-litrowego kanistra superkoncentratu MEDICLEAN 110 Floor.
3 S. Dharan, P. Mourouga, P. Copin, G. Bessmer, B. Tschanz, D. Pittet, Routine disinfection of patients' environmental surfaces. Myth or reality?, „Journal of Hospital Infection” 1999, 42(2), s. 113-117.

Dowiedz się więcej na temat: