Przetargi szpitalne. Specyfikacje warunków zamówienia muszą nadążać za rozwojem technologii

Autor: WOK • Źródło: Rynek Zdrowia10 grudnia 2021 15:16

Eksperci wskazują, że nadszedł już czas, aby zmienić sposób tworzenia Specyfikacji Warunków Zamówienia w ramach przetargów publicznych, m.in. prowadzonych przez szpitale. Do końca 2020 r. dokument ten miał nazwę Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, a zasady, na których powstawał, nie były zmieniane od wielu lat.

Przetargi szpitalne. Specyfikacje warunków zamówienia muszą nadążać za rozwojem technologii
Przetargi w szpitalach. Czas na zmianę podejścia do Specyfikacji Warunków Zamówienia FOT. PAP
  • Przepisywanie kolejnych Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ, dawniej SIWZ), niejako z postępowania na postępowanie skutkuje konserwowaniem starego systemu, który w dzisiejszych warunkach jest już niewydolny - zaznacza Wiesław Cygańczuk z Grupy Impel
  • Dodaje: - Dzisiaj dysponujemy już nowymi rozwiązaniami, dającymi możliwość rozliczania się za usługę na podstawie wykonanych zadań, a nie według kosztów wymaganej obsady osobowej
  • Pozwala to na rezygnację z części zasobów kadrowych, co z kolei umożliwia zwiększenie wynagrodzeń. W ten sposób możemy wyrwać się z zaklętego poziomu najniższej płacy krajowej i sprostać coraz większej presji płacowej - wskazuje ekspert

W jakim kierunku powinny zmierzać zasady tworzenia Specyfikacji Warunków Zamówienia

W ramach redakcyjnego cyklu "Zarządzanie szpitalem w Polsce" publikujemy komentarze menedżerów szpitali, ekspertów i przedstawicieli firm realizujących usługi dla placówek medycznych, dotyczące ich funkcjonowania w dobie pandemii oraz współpracy z podmiotami zewnętrznymi*.

Eksperci coraz częściej wskazują, że nadszedł już czas, aby zmienić sposób tworzenia Specyfikacji Warunków Zamówienia. Przypomnijmy, że do końca 2020 roku dokument ten miał nazwę Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ), a zasady, na których powstawał nie były zmieniane od wielu lat. Jakie są tego skutki? W jakim kierunku powinny zmierzać i czemu mają służyć postulowane zmiany w zasadach tworzenia Specyfikacji Warunków Zamówienia?

Na to pytanie odpowiada Wiesław Cygańczuk, prezes zarządu Ars Medica Sp. z o.o. i Hospital Service Sp. z o.o., dyrektor Grupy Produktowej Health Care w Grupie Impel.

Nadążyć za rozwojem nowych technologii

- Grupa Impel od ponad 20 lat obsługuje kilkaset szpitali w całej Polsce. Zauważyliśmy, że te placówki charakteryzuje duży poziom wykorzystania nowych technologii w zakresie świadczenia usług medycznych. Grupa Impel też przez te lata zastanawiała się, jak iść podobną prędkością z rozwojem technologii, które będą wspierać nasze usługi. Jak dotrzymać kroku naszym klientom (szpitalom - red.) - podkreśla Wiesław Cygańczuk.

Dodaje: - Obsługując dany szpital zatrudniamy od kilkudziesięciu nawet 300 osób. Stanowimy więc poważną część szpitalnego personelu - od usług pomocowych, usług technicznych po żywienie pacjentów.

- Niestety, jednak od około 20 lat firmy outsourcingowe pracują w szpitalach korzystając z praktycznie nie zmienianych SIWZ-ów (obecnie SWZ). W tym czasie nastąpił i wciąż trwa dynamiczny rozwój nowych technologii, przede wszystkim związanych z cyfryzacją. Jesteśmy więc dziś w stanie zaoferować naszym partnerom znacznie wydajniejsze, skuteczniejsze formy współpracy, w tym, między innymi nowoczesny system zarządczy - zaznacza ekspert Grupy Impel.

- Na przykład SIWZ-y (obecnie SWZ) w zakresie usług pomocowych przy pacjencie zatrzymały się na etapie obejmującym tzw. część dyżurową, wymaganą przez szpitale oraz część zadaniową, które są ze sobą skorelowane. Nasze rozwiązanie - Optima FM - to system dostępny online dla szpitali i pozwalający, między innymi dokładnie alokować zasoby ludzkie, np. wskazując precyzyjnie obsadę oraz nakład pracy potrzebny do wykonania określonego zadania na oddziałach szpitalnych w poszczególnych okresach. Aplikacja wskazuje takie informacje na podstawie milionów gromadzonych u nas informacji - wyjaśnia prezes Cygańczuk.

- Dlatego, przy takim podejściu, wspomniana część dyżurowa czy też godzinowa staje się przeżytkiem. W naszym systemie, poprzez dokładne opomiarowanie nakładów pracy personelu jesteśmy w stanie zaproponować zdecydowanie bardziej wydajne rozwiązanie - podkreśla Wiesław Cygańczuk.

Czytaj też: Współpraca szpitali z firmami zewnętrznymi. Co zrobić, aby obie strony były zadowolone?

Sprostać coraz większej presji płacowej

- Tymczasem przepisywanie kolejnych Specyfikacji Warunków Zamówienia, niejako z postępowania na postępowanie (o udzielenie zamówienia publicznego - przyp. red.), skutkuje konserwowaniem starego systemu, który w dzisiejszych warunkach jest już niewydolny. Nie działa w sposób optymalny nie tylko dla szpitala, ale też dla pracowników, gdyż wymaga cały czas stałej obsady, podczas gdy są miejsca w placówce medycznej, w których tak duża obsada jest zupełnie niepotrzebna, a zasoby ludzkie mogą, a wręcz powinny zostać przeniesione do innych zadań - tłumaczy ekspert.

Zwraca ponadto uwagę, że nowe rozwiązanie daje możliwość rozliczania się za usługę na podstawie wykonanych zadań, a nie według kosztów wymaganej obsady osobowej. Pozwala też na rezygnację z części zasobów kadrowych, co z kolei umożliwia zwiększenie wynagrodzeń.

- W ten sposób możemy wyrwać się ze swoistego zaklętego poziomu najniższej płacy krajowej i sprostać coraz większej presji płacowej, która nie dotyczy już tylko pracowników medycznych, ale także innych zawodów w ochronie zdrowa - konkluduje prezes Wiesław Cygańczuk.

Efektywność outsourcingu z perspektywy szpitali

Na warunki efektywnej współpracy z podmiotami zewnętrznymi zwracają oczywiście uwagę także menedżerowie zarządzający szpitalami. - Obecnie outsourcujemy pranie i żywienie naszych pacjentów. Zgadzam się, że dobrze skonstruowany SWZ oraz precyzyjna, odpowiednio przygotowana umowa znacznie upraszczają współpracę między szpitalem a firmą zewnętrzną - podkreśla dr Tomasz Maciejewski, dyrektor Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie.

Z kolei Dariusz Madera, dyrektor generalny Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Opolu wskazuje, że realizacja wielu pozamedycznych działań w formule outsourcingu pomaga placówce skoncentrować się przede wszystkim na zapewnieniu pacjentom możliwie jak najwyższego poziomu świadczeń zdrowotnych.

- Mamy ogromne doświadczenia w outsourcingu. Już dziś korzystamy z zewnętrznych usług prania i rentalu (wynajmu) pościeli oraz odzieży białego personelu. Robimy to, by nasze usługi w obszarze medycznym były jak najwyższej jakości. Pacjent dostaje lepszą jakość świadczeń zdrowotnych, ale dobrze ocenia szpital także, między innymi ze względu na czystość. Aktualnie dążymy również do outsourcingu usług żywienia na poziomie, jakiego oczekuje pacjent. Przy czym nie chodzi zawsze o najtańsze rozwiązanie - zastrzega dyrektor Dariusz Madera.

Czytaj też:

Braki kadrowe największą bolączką szpitali? Dyrektorzy: to dopiero 7. miejsce

Szary personel w pandemii. "Dla bezpieczeństwa szpitali równie ważny, jak lekarze i pielęgniarki"

Wszystkie wypowiedzi pochodzą z sesji „Szpitale w Polsce” w ramach ramach XVII Forum Rynku Zdrowia (Warszawa, 18-19 października 2021 r.).

_____________

* Prawie 30 proc. szpitali do działań poprawiających efektywność ich funkcjonowania zalicza współpracę z partnerami zewnętrznymi (outsourcing) w zakresie obsługi procesów pomocniczych w placówce - wynika z raportu przygotowanego przez BCMM wspólnie z portalem Rynek Zdrowia.

Raport pt. „Zachowania i postawy podmiotów leczniczych wobec usług outsourcingowych” został przygotowany na podstawie badania - przeprowadzonego przez BCMM - którego głównym celem była identyfikacja wyzwań stojących przed zarządzającymi szpitalami w dobie epidemii COVID-19 oraz charakterystyka zachowań i postaw podmiotów leczniczych wobec usług outsourcingowych.

Badanie zrealizowane zostało techniką ankiety internetowej CAWI na próbie n=58 dyrektorów szpitali i innych osób odpowiedzialnych za organizację w szpitalu żywienia pacjentów, opieki nad pacjentami, usług prania i dostaw bielizny płaskiej, sprzątania, dostaw środków higieny i artykułów BHP.

Badanie zrealizowano od 15 czerwca do 31 sierpnia 2021 roku. W tym czasie internetowa ankieta była dostępna, m.in. w portalu Rynek Zdrowia.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
    PARTNER SERWISU
    partner serwisu

    Najnowsze