Podwójne zapisy na szczepienia w wielkopolskiej przychodni. Kto winny zamieszaniu? Fot. Shutterstock (zdjęcie ilustracyjne)

Kaliszanie, którzy mieli być zaszczepieni przeciw COVID-19 w ośrodku zdrowia w wielkopolskich Jastrzębnikach zostali usunięci z kolejki. Rzecznik prasowy wielkopolskiego oddziału NFZ poinformowała, że w tej sprawie podjęto interwencję. Zdaniem właściciela ośrodka winę za zamieszanie ponosi Fundusz.

Wielkopolski oddział NFZ w Poznaniu wszczął we wtorek (26 stycznia) procedurę wyjaśniającą w związku ze skargą kaliszan na ośrodek zdrowia w Jastrzębnikach w gm. Blizanów. Pacjenci poinformowali oddział, że zostali wykreśleni z kolejki do zaszczepienia przeciwko COVID-19, choć wcześniej otrzymali SMS-a potwierdzającego datę i godzinę zabiegu.

- To sytuacja niedopuszczalna. Jeżeli punkt udostępnił terminy dla osób z centralnej rejestracji, to pacjenci, którzy zapisali się przez infolinię, mają bezwzględne prawo do szczepień - powiedziała rzecznik prasowy wielkopolskiego oddziału NFZ w Poznaniu Marta Żbikowska-Cieśla.

Dariusz Woźniak, prowadzący ośrodek zdrowia w wielkopolskich Jastrzębnikach, powiedział, że winę za zamieszanie ponosi NFZ.

- Jako mała przychodnia uruchomiliśmy punkt szczepień dla naszych pacjentów i wewnętrzną rejestrację dla pacjentów 70 plus, zgodnie z wytycznymi funduszu, rozpoczęliśmy 22 stycznia - powiedział.

Problem zaczął się od komunikatu NFZ, który tego samego dnia w godzinach popołudniowych - jak twierdzi Woźniak - nakazał przychodni uruchomić system zewnętrzny, przeznaczony dla pacjentów rejestrujących się przez infolinię lub Internet.

- Poinformowano nas, że jeżeli tego nie zrobimy, nie dostaniemy szczepionek - oświadczył Woźniak. W efekcie ośrodek w Jastrzębnikach miał po dwóch pacjentów do szczepionki - jeden pacjent był zapisany przez przychodnię na tzw. zeszyt, a drugi przez infolinię.

- Tym sposobem z kolejki usunęliśmy pacjentów z Kalisza, bo nam zależy na zaszczepieniu naszych pacjentów. Jestem bardzo rozgoryczony zaistniałą sytuacją - powiedział.

Marta Żbikowska-Cieśla w odpowiedzi na zarzuty Woźniaka wyjaśnia, że NFZ chciał, żeby liczba szczepionek dla poszczególnych ośrodków zdrowia była dzielona po połowie, czyli dla pacjentów ośrodka i tzw. zewnętrznych, rejestrujących się przez infolinię lub Internet.

Lekarze rodzinni nie zgodzili się jednak na takie wytyczne, twierdząc, że braknie szczepionek dla pacjentów przychodni. NFZ zwrócił się więc z prośbą o informację, ile szczepionek potrzebują dla swoich pacjentów, a ilu pacjentów z zewnątrz mogą zaszczepić.

Wówczas okazało się, że przychodnie nic nie mogą udostępnić i pacjent, którego lekarz rodzinny nie bierze udziału w programie szczepień, nie ma jak się zaszczepić. Dlatego NFZ poinformował przychodnie, że muszą udostępnić część terminów, wskazując, że mogą nie dostać szczepionek.

Dariusz Woźniak w piśmie do NFZ w Poznaniu zobowiązał się, że odesłani pacjenci zostaną zaszczepieni w jego ośrodku zdrowia.

Ewa Bąkowska (PAP)

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.