Pionierski projekt w dziedzinie bezpieczeństwa szpitali i pacjentów
Wizytacje medyczne, szkolenia dla lekarzy i personelu medycznego, wsparcie szpitali w inwestycjach na rzecz bezpieczeństwa i zdrowia pacjentów, a także badania opinii pacjentów – to założenia projektu Szpital 360 wprowadzanego przez TUW Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych we współpracy z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta.

- Diagnozowanie potencjalnych problemów służy bezpieczeństwu
- Ważne jest, aby uczyć się na błędach – mówi dyrektor Piotr Daniluk z TUW PZUW
- Wyciąganie wniosków z opinii i doświadczeń pacjentów może sprzyjać ich terapii
– Chcemy traktować podmioty lecznicze w sposób holistyczny, wdrażając wiele elementów, które wzajemnie się przenikają i uzupełniają – mówi w wywiadzie dla „Dziennika Gazety Prawej” autor pomysłu, dyrektor Biura Zarządzania Ryzykiem Medycznym TUW PZUW Piotr Daniluk.
Najpierw diagnoza, potem rozwiązanie
Punktem wyjścia są tzw. wizytacje medyczne prowadzone przez lekarzy z doświadczeniem medycznym i ubezpieczeniowym. – Służą diagnozowaniu potencjalnych problemów i potrzeb szpitali pod względem bezpieczeństwa – wyjaśnia dyrektor Daniluk. Polegają na analizie procedur, sposobu prowadzenia dokumentacji medycznej, komunikacji z pacjentami i innych obszarów, które wskazują sami ubezpieczeni i które mogą nieść ryzyko niepożądanych zdarzeń.
Efektem wizytacji są raporty z zaleceniami dla szpitali i adekwatne przedsięwzięcia służące podnoszeniu jakości opieki zdrowotnej, w tym bezpłatne szkolenia dla lekarzy i personelu medycznego. Mają na celu podnoszenie ich kwalifikacji. Dotyczą także prowadzenia dokumentacji medycznej, unikania zakażeń wewnątrzszpitalnych i innych niepożądanych zdarzeń.
Jak podkreśla Piotr Daniluk, ważne jest także, aby uczyć się na błędach. – Jeśli więc jednak dojdzie do niepożądanego zdarzenia, to znów: analizujemy jego przyczyny i podejmujemy adekwatne działania, aby uniknąć takich sytuacji w przyszłości. Tu też w grę wchodzą szkolenia, poprawa procedur, inwestycje w bezpieczeństwo i sprzęt medyczny, który ma je zwiększyć – wyjaśnia.
Kluczowa opinia pacjenta
Nowatorskim elementem projektu są badania opinii pacjentów. – Chcemy pytać pacjentów o ich doświadczenia z pobytu w szpitalu. Nad przygotowaniem ankiet pracujemy z ekspertami Rzecznika Praw Pacjenta. Uzyskanie opinii pacjenta na temat efektów leczenia zamyka klamrą projekt Szpital 360, którego intencją jest podnoszenie jakości opieki zdrowotnej i zwiększanie bezpieczeństwa – dodaje dyrektor Daniluk.
Pomysł chwali dyrektor Departamentu Współpracy w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta Jakub Adamski. – Takie inicjatywy, jak Szpital 360 są cenne, bo budują wiedzę, która dotyczy nie tylko jednego podmiotu i konkretnej sytuacji. Pozwala myśleć, co zrobić, aby sytuacja poprawiła się w innych podmiotach – mówi w rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną”.
Jak podkreśla, wyciąganie wniosków z opinii i doświadczeń pacjentów może sprzyjać ich terapii. – To, w jaki sposób są traktowani, informowani, w jaki sposób poruszają się po systemie, ma bardzo istotny wpływ nie tylko na postrzeganie systemu, ale również na kwestie czysto kliniczne – wskazuje.
Projekt Szpital 360 ma ruszyć w pełni od jesieni. Może objąć nawet 200 szpitali i podmiotów leczniczych, które ubezpiecza TUW Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych. To największe towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych w Polsce. Jest częścią Grupy PZU.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)