Pacjenci: przestańcie nas leczyć przez domofon i telefon Fot. Katarzyna Gubała/PTWP

Do przychodni POZ i AOS wejść z ulicy się nie da, a dodzwonienie się graniczy z cudem. Jeden specjalista przyjmuje osobiście, inny z tej samej przychodni już nie, a termin teleporady za kilka tygodni budzi frustrację. Przed przychodniami ustawiają się kolejki chorych. Pacjenci apelują o zaprzestanie leczenia ich przez domofon i telefon.

''Lekarze mają dowolność co do wyboru form porady, czy będzie ona osobista, czy przez telefon, co jest absurdem, że np. będąc u okulisty na wizycie osobistej, gabinet obok w tej samej przychodni neurolog konsultuje pacjentów przez telefon'' - skarży się pacjent. Zanim wszedł na wizytę do okulisty, miał mierzoną temperaturę (ale nie jest to standard, a jakość sprzętu budzi wątpliwość), ankietę epidemiologiczną podpisał wspólnym dla wszystkich długopisem. - Tylko w jednej przychodni widziałem dwa pudełka na długopisy ''zdezynfekowane'' oraz ''po użyciu'' - pisze.

W internecie wrze. Pacjenci piszą o wyznaczaniu terminu teleporady za kilka tygodni, odsyłaniu ‘’do apteki po lek przeciwbólowy’’, na SOR, a na koniec o tym, że specjaliści w NFZ-owskich placówkach w obawie przed Covid-19 udzielają głównie teleporad, ale przyjmują osobiście w swoich prywatnych gabinetach…

Przychodnia to nie świetlica
Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia, w rozmowie z Rynkiem Zdrowia twierdziła, że wprowadzone podczas epidemii koronawirusa zasady udzielania porad ''pozostaną z nami i już się nie zmienią'' - także wtedy, kiedy oficjalnie ogłoszony zostanie koniec epidemii.

- Obowiązywać będzie zawsze rozdział czasowy przyjęć pacjentów infekcyjnych od godzin przyjęć pacjentów pozostałych. W tym celu preferowane będą teleporady. Poczekalnia nie będzie miejscem towarzyskich spotkań. Będzie na niej mogła przebywać ograniczona liczba osób. Wzmożony pozostanie reżim sanitarny. Obowiązkowe na wejściu do przychodni będzie odkażanie dłoni i stosowanie jednorazowych środków ochrony osobistej - wyliczała prezes PPOZ.

Czytaj też: Drzwi poradni POZ nigdy już nie będą otwarte tak jak przed epidemią?

Stanisław Maćkowiak, prezes Federacji Pacjentów Polskich przyznaje, że do organizacji docierają liczne skargi na działanie ochrony zdrowia.

- Mieliśmy jednak nadzieję, że świadczeniodawcy dostosują możliwości do warunków, które aktualnie panują, że będzie można korzystać z dobrodziejstw teleporady, ale będą również normalne wizyty osobiste dla pacjentów, którzy tego potrzebują. Widzimy jednak, że tak to wszystko nie wygląda, chociaż władze na każdym szczeblu przekonują, że jesteśmy już przygotowani do ''nowej rzeczywistości'' - mówi Rynkowi Zdrowia prezes Maćkowiak.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.