W sytuacji, gdy szpital wyczerpie środki finansowe przewidziane w kontrakcie z NFZ na dany rok, ma prawo przesunąć daty planowych zabiegów i operacji na późniejsze terminy. Musi jednak o tym poinformować pacjenta.

Praktycznie we wszystkich województwach są szpitale, które wyczerpały już większą część limitów na wykonywanie określonych świadczeń zdrowotnych na ten rok. W przypadku pacjentów wpisanych na listy oczekujących, których stan zdrowia pozwala na zmianę terminu operacji czy zabiegu, szpital ma prawo to zrobić.

– Musi o tym bezpośrednio poinformować pacjenta. Nie może natomiast przesuwać daty tych zabiegów, które muszą być wykonane, bo wymaga tego stan zdrowia chorego – mówi Małgorzata Sadowy-Piątek, rzecznik praw pacjenta dolnośląskiego NFZ.

Dodaje jednak, że zła sytuacja finansowa szpitala nie daje mu prawa do nieudzielania świadczenia zdrowotnego pacjentowi, którego stan zdrowia ulega nagłemu pogorszeniu lub którego życie jest zagrożone. W przypadkach, gdy niezbędne jest ratowanie życia ludzkiego, szpital nie ma prawa odmówić choremu pomocy.

O tym, czy stan zdrowia pacjenta faktycznie wymaga natychmiastowej interwencji medycznej i np. zatrzymania go w szpitalu, decyduje lekarz dyżury. Jeżeli uzna, że chory nie wymaga leczenia szpitalnego i zostanie odesłany do domu, a stan jego zdrowia ulegnie w międzyczasie pogorszeniu lub umrze, to sprawa może być skierowana do prokuratora.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.