NRL: praktyka informacyjna NFZ pozostawia wiele do życzenia

Brak jasnych zasad rozliczania świadczeń zdrowotnych oraz brak szybkiej odpowiedzi na zgłaszane przez świadczeniodawców w tym zakresie wątpliwości są głównymi przyczynami sytuacji, w których pacjent może być odsyłany od świadczeniodawcy do świadczeniodawcy - podkreśla Maciej Hamankiewicz, prezes Naczelnej Rady Lekarskiej.

Takie stanowisko zawarł w piśmie skierowanym do prezes NFZ, Agnieszki Pachciarz. Jednocześnie prezes NRL podkreślił, że wskazane przez prezes Pachciarz sytuacje odsyłania pacjentów pomiędzy świadczeniodawcami są w jego ocenie przejawem głównie złej organizacji udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, a także braku rzetelnych informacji i wyjaśnień ze strony płatnika, dotyczących udzielania i rozliczania świadczeń.

"Postanowienia Kodeksu Etyki Lekarskiej kształtujące postawy etyczne nie mogą zastąpić postanowień dotyczących wzajemnych relacji świadczeniodawców i płatnika w zakresie rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych" - czytamy w piśmie Hamankiewicza.

Jednocześnie prezes NRL dodaje, że samorząd lekarski w ramach sprawowanej pieczy nad wykonywaniem zawodów lekarza i lekarza dentysty ogromną wagę przykłada do kształtowania pożądanych postaw etycznych członków samorządu. Podejmowane jednak przez personel zarządzający placówkami ochrony zdrowia decyzje dotyczące organizacji udzielania świadczeń, ich sprawozdawania i rozliczania nie powinny być rozpatrywane wyłącznie w kategoriach etycznych.

Świadczeniodawca zawierając umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia powinien jasno znać zakres swych obowiązków, zasady realizacji umowy oraz jej rozliczania. Jeżeli na jednym z tych etapów dochodzi do sytuacji, w której świadczeniodawca nie ma pewności jak powinien postąpić aby nie naruszyć umowy to znaczy, że obszar ten wymaga dodatkowego uszczegółowienia i wyjaśnienia a nie, że w tym zakresie świadczeniodawca winien kierować się zasadami etyki lekarskiej.

Powyższe skłania do stwierdzenia, iż to po stronie NFZ leży odpowiedzialność, za zapewnienie takich warunków realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, które uniemożliwiałby odsyłanie pacjentów pomiędzy świadczeniodawcami bez względu na to, czy powodem takiego postępowania jest brak jasnego stanowiska płatnika w sprawach związanych z realizacją umowy, czy też zbyt daleko idąca troska o sytuację finansową świadczeniodawcy. 

Więcej: www.nil.org.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.