NFZ sprawdza dostępność  POZ. Lekarze rodzinni: zamiast na kontrolę, zapraszamy na staż w rejestracji Według lekarzy rodzinnych urzędnicy nie dostrzegają, że POZ pracuje w sytuacji katastrofy medycznej, którą pogłębia jeszcze wszechobecny w różnych instytucjach chaos. Fot. Archiwum

Od początku pandemii do października NFZ sprawdził działanie ponad 8,5 tysiąca gabinetów lekarzy rodzinnych. To efekt skarg chorych na pracę Podstawowej Opieki Zdrowotnej oraz zauważalnego wzrostu liczby pacjentów danego podmiotu, korzystających ze świadczeń udzielanych w ramach Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych bądź Izb Przyjęć.

Sylwia Wądrzyk, rzecznik prasowy NFZ wyjaśnia, że działania podjęte przez Fundusz to odpowiedź na zgłaszane przez pacjentów skargi dotyczące problemów z dostępem do POZ w okresie pandemii.

- Narodowy Fundusz Zdrowia typując podmioty do weryfikacji wziął pod uwagę m.in. skargi pacjentów dotyczące konkretnych placówek POZ oraz wzrost świadczeń udzielanych w SOR-ach pacjentom danego podmiotu. Wzrost ten dotyczył głównie świadczeń podstawowych jak: porada lekarska, podstawowe badania diagnostyczne czy opieka pielęgniarska - komentuje.

Podaje, że najczęściej pacjenci skarżyli się na brak kontaktu z placówką, brak możliwości dodzwonienia się, konieczność wykonywania bardzo dużej ilości połączeń. Dlatego pracownicy Terenowych Wydziałów Kontroli NFZ weryfikowali m.in. możliwość telefonicznego kontaktu z placówką medyczną, tryb pracy personelu, możliwość rejestracji do lekarza, a także osobistego kontaktu z lekarzem.

Jak podkreśla Wądrzyk, Fundusz ściśle współpracuje w tej kwestii z Rzecznikiem Praw Pacjenta.

- Obie instytucje, na mocy podpisanego porozumienia podejmują działania dotyczące przeciwdziałania ograniczeniom w dostępności do świadczeń zdrowotnych w placówkach ochrony zdrowia - zaznacza.

Groźba kary za niespełnienie warunków umowy
Jak informuje biuro RPP, od 1 marca do 31 października 2020 roku urząd ten podjął ponad 2 tysiące interwencji w placówkach medycznych. 

- Na podstawie wpływających od pacjentów skarg dotyczących podstawowej opieki zdrowotnej pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta podjęli 2 298 interwencji telefonicznych oraz 927 pisemnych - podaje RPP i dodaje, że pacjenci najczęściej zgłaszają problemy z dodzwonieniem się do rejestracji w przychodni rejonowej; dostępem do świadczeń zdrowotnych, zwłoką w wystawianiu recept lekarskich, odmowy realizacji wizyty osobistej; zastrzeżeń do jakości teleporad; trudności w realizacji wizyty patronażowej zarówno u lekarza, jaki położnej POZ.

Liczba skarg na lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, jaka wpływa do RPP - od czasu pandemii istotnie wzrosła.

Sylwia Wądrzyk przyznaje, że w poradniach, w których pomimo wielokrotnych prób połączenia telefonicznego czy osobistej wizytacji nie udało się skontaktować z personelem medycznym, podjęto formalne czynności kontrolne - dotyczyło to kilkudziesięciu poradni.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.