NFZ i PFSz tworzą kodeks dobrych praktyk dla dyrektorów szpitali - dobre wzorce już są publikowane

Autor: pw/Rynek Zdrowia • • 04 lutego 2020 12:28

Dobre przykłady zarządzania szpitalami, które będą służyć menedżerom, złożą się na Kodeks dobrych praktyk zarządczych w placówkach medycznych. Taki kodeks powstaje przy współpracy z Polską Federacją Szpitali - przekazał prezes NFZ Adam Niedzielski podczas konferencji prasowej we wtorek (4 lutego) w Warszawie.

- Teraz są to zalecenia, ale we przyszłości zależy nam, aby stały się one standardem - przekazał prezes NFZ Adam Niedzielski. Fot./Źródło Twitter - Centrala NFZ

Centrala Narodowego Funduszu Zdrowia i Polska Federacja Szpitali wspólnie pracują nad projektem, który poprzez łatwy dostęp do zgromadzonych na stronie NFZ przykładów dobrych praktyk zarządczych ma ułatwić menedżerom kierowanie szpitalami.

- Zbiór dobrych praktyk zarządczych pochodzi z polskich szpitali, które dzięki tym rozwiązaniom poprawiły efektywność i skuteczność działania - tłumaczył prezes NFZ Adam Niedzielski.

Na stronie internetowej NFZ już opublikował Zbiór przykładów dobrych praktyk zarządczych w podmiotach leczniczych. Zbiór zawiera przykłady z konkretnych szpitali dotyczące m.in. dobrych praktyk w zarządzaniu ogólnym, dobrych praktyk kadrowych, IT, dobrej praktyki w organizacji części medycznej szpitala, działań innowacyjnych.

Dostęp do tej wiedzy, którą dzielą się dyrektorzy placówek zrzeszonych w Polskiej Federacji Szpitali, a udostępnia NFZ, jest bezpłatny

Jak wyjaśniał prezes Polskiej Federacji Szpitali prof. Jarosław Fedorowski, zbiór praktyk ma być bazą do utworzenia kodeksu dobrych praktyk. - Mamy obecnie obszerny zbiór dobrych praktyk zarządczych, ale docelowo będziemy dążyć do stworzenia kodeksu w pełnym tego słowa znaczeniu - mówił prezes PFSz. Dodał, że taki kodeks może być także przydatny tworzenia wzorcowego modelu koordynowanej ochrony zdrowia.

Prezes NFZ podał, że płatnik chce, aby dobre praktyki, które zostaną wypracowane i wpisane do powstającego Kodeksu dobrych praktyk zarządczych były wykorzystywane przy procedurze akredytacyjnej. - Teraz są to zalecenia, ale we przyszłości zależy nam, aby stały się one standardem - przekazał prezes Adam Niedzielski.

Jak poinformował, NFZ przywiązuje bardzo duże znaczenie do takich dobrych praktyk, stąd rozważania na temat możliwości gratyfikacji dla świadczeniodawców, którzy je wdrażają. - Wdrażanie kodeksu mają wspierać bodźce finansowe, ale dopiero wtedy, gdy będą one powszechnie akceptowalne. Teraz jest to początek dialogu - tłumaczył.

Dyrektor działu analiz i strategii Centrali NFZ Dariusz Dziełak podkreślił, że zbiór dobrych praktyk na stronie NFZ będzie uzupełniany. - Niedługo dodamy nowe, dobre wzorce, z których można korzystać bezpłatnie - przekazał dyr. Dziełak.

Podczas konferencji opis jednej z dobrych praktyk zarządczych przedstawił Dariusz Mandera, dyrektor Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Opolu. - Mamy zespół szybkiego reagowania. W trudnych sytuacjach błyskawicznie pomaga pacjentowi. Mieliśmy już około 200 takich interwencji - mówił. Efekt jest taki, że pacjenci nie przebywają w szpitalu dłużej, niż miałoby to miejsce w przypadku, gdyby doszło do powikłań.

NFZ zachęca na stronie Akademia NFZ do zgłaszania przez dyrektorów szpitali tych dobrych rozwiązań, które zostały w szpitalach wdrożone i które uznają za warte szerszego spopularyzowania.

"Prosimy o zgłaszanie takich praktyk w formacie załączonej Karty Dobrej Praktyki do dnia 6 marca br. na adres: dobrepraktyki@nfz.gov.pl."- informuje NFZ.

Po zebraniu i analizie zgłoszonych rozwiązań, do połowy kwietnia br. zostanie opublikowana kolejna wersja Kodeksu Dobrych Praktyk Zarządczych w Szpitalach - podał NFZ na stronie internetowej.

Jak wyjaśnia NFZ, dobra praktyka zarządcza to taka, która w szczególności:
• jest już stosowana w szpitalu;
• może przyczynić się do optymalizacji procesowej oraz poprawy jakości i dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej;
• jest możliwe zastosowanie tej praktyki w innych podmiotach leczniczych: potencjalna uniwersalność praktyki;
• jest zgodna z prawem, etyką i dobrymi obyczajami;
• można wskazać na mierzalne i niemierzalne efekty praktyki.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum