NFZ: 117 dodatkowych zespołów będzie szczepić pacjentów w domach - szczegóły 117 dodatkowych mobilnych zespołów szczepień. Fot. PTWP/screen

O zasadach szczepień przeciw Covid-19 pacjentów, którzy muszą pozostać w domach rozmawiali eksperci podczas konferencji w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu.

117 dodatkowych zespołów wyjazdowych w całej Polsce będzie szczepić chorych pacjentów w domach - podał NFZ podczas konferencji, która w piątek (19 lutego) odbyła się w Poznaniu.

Te nowe zespoły wyjazdowe wspomogą obecnie działające przy punktach szczepień. Nowe zespoły nie będą zastępować zespołów z populacyjnych punktów, a uzupełniać ich pracę - informuje Marta Żbikowska-Cieśla, rzecznik prasowy Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.

Wsparcie dla punktów szczepień

- Dodatkowe wyjazdowe punkty szczepień będą wsparciem dla dotychczas działających zespołów mobilnych - tłumaczy Hanna Philips, zastępca ds. medycznych dyrektora WOW NFZ.

- Zadaniem lekarza POZ jest wystawienie oceny zasadności szczepienia w domu. Następnie kontaktuje się on z najbliższym dla danego pacjenta mobilnym punktem szczepień. Lekarz POZ będzie wiedział, który zespół może dojechać do obłożnie chorego pacjenta, każda przychodnia otrzymała niezbędne informacje.

Inną grupą pacjentów są osoby z niepełnosprawnościami lub wykluczone komunikacyjnie, dla których transport do stacjonarnego punktu szczepień przygotowują samorządy. Do osób, które nie są obłożnie chore i leżące nie jeżdżą mobilne zespoły szczepiące.

- Transport do punktów szczepień jest pomocą dla tych osób, które mają problem z samodzielnym dotarciem do punktu, aby mogły skorzystać ze szczepień przeciw COVID-19. W tym celu gminy zorganizowały specjalny transport z domu pacjenta do punktu szczepień - mówi wicewojewoda wielkopolski Aneta Niestrawska.

Dla kogo zespoły wyjazdowe?

Zespoły mobilnych punktów szczepień jeżdżą do pacjentów leżących, których stan zdrowia nie pozwala na samodzielne dotarcie i zaszczepienie przeciwko COVID-19 w stacjonarnym punkcie.

- Przebieg COVID-19 jest najbardziej dramatyczny u ciężko chorych osób. Dlatego tak ważne jest, by jak najszybciej zaszczepić właśnie tę grupę pacjentów – zwraca uwagę prof. Jacek Wysocki, epidemiolog i były rektor Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.

Żeby skorzystać z usług wyjazdowego zespołu szczepiącego pacjent lub jego opiekun musi skontaktować się z poradnią POZ. Lekarze rodzinni lub pielęgniarki opieki długoterminowej najlepiej znają swoich pacjentów, dlatego są w stanie najszybciej potwierdzić, czy dana osoba ze względu na stan zdrowia potrzebuje szczepienia w domu.

Najpierw kontakt z POZ

Możliwy jest wyłącznie bezpośredni kontakt z placówką POZ lub pielęgniarką opieki długoterminowej. Jeżeli pacjent lub jego opiekun zadzwoni w celu umówienia szczepienia w miejscu zamieszkania na infolinię 989 lub do punktu szczepień i tak zostanie skierowany do poradni POZ. Na wizytę wyjazdowego punktu szczepień nie można się również zarejestrować przez internet.

Jak wygląda procedura zapisania na szczepienie w miejscu zamieszkania?
• Po telefonie od pacjenta lub jego opiekuna poradnia POZ lub pielęgniarka opieki długoterminowej przyjmuje zgłoszenie i potwierdza, że pacjent należy do danej poradni.
• Następnie ustala, czy ma skierowanie na szczepienie w systemie elektronicznym. Jeśli nie, a kwalifikuje się do niego w ramach obecnie szczepionych grup – wystawia skierowanie.
• W kolejnym kroku lekarz POZ lub pielęgniarka oceniają, czy pacjent ze względu na stan zdrowia kwalifikuje się do zaszczepienia w domu.
• Jeśli tak – odnotowują to w dokumentacji medycznej i przekazują informację do wyjazdowego punktu szczepień lub bezpośrednio pacjentowi/jego opiekunowi, który samodzielnie kontaktuje się z punktem.
• Pracownicy punktu rejestrują na szczepienie, ustalają jego termin i zjawiają się w nim w miejscu zamieszkania pacjenta.
• O zakwalifikowaniu do wykonania szczepienia decyduje lekarz mobilnego zespołu.
• Po podaniu pierwszej dawki, zespół ustala termin podania drugiej i przez co najmniej 15 minut po szczepieniu obserwuje pacjenta pod kątem wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych.

Własna pula szczepionek

- Mamy do czynienia z dwuetapowym procesem kwalifikowania danego pacjenta. Lekarz POZ ocenia zasadność szczepienia w domu, a następnie dochodzi do kwalifikacji w dniu szczepienia przez lekarza z zespołu wyjazdowego. Co bardzo ważne - każdy pacjent jest obserwowany przez następne co najmniej 15 minut, by reagować w razie wystąpienia nagłego niepożądanego odczynu poszczepiennego - zaznacza prof. Jacek Wysocki.

Dodatkowe wyjazdowe zespoły szczepiące samodzielnie zamawiają szczepionki i otrzymują własną pulę. Nie korzystają ze szczepionek zamówionych np. przez poradnię POZ, która zgłasza pacjenta do szczepienia w miejscu zamieszkania.

Mobilne zespoły w punktach stacjonarnych i wyjazdowe punkty szczepień są wynagradzane tak samo. Za wyjazd na szczepienie pacjenta w domu, Narodowy Fundusz Zdrowia płaci 141 zł. Dla pacjenta szczepienie jest oczywiście bezpłatne.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.