Lekarze coraz chętniej korzystają z leasingu

Inwestycje w środki trwałe w sektorze usług medycznych to ok. 5-6 miliardów zł rocznie. W części zapotrzebowanie zarówno publicznych, jak i prywatnych placówek na finansowanie zakupów pokrywają firmy leasingowe. W ubiegłym roku ich wkład wyniósł około 600 mln zł, co stanowi niemal 10 proc. wszystkich inwestycji w branży.

- Przy wyborze sprzętu medycznego powinniśmy kierować się przede wszystkim jakością i możliwościami, jakie sprzęt będzie stwarzał. Cena nie powinna być pierwszorzędnym czynnikiem wpływającym na naszą decyzję. Nawet jeśli zdecydujemy się na urządzenie droższe, to jego wielofunkcyjność może szybko zwiększyć dochodowość inwestycji - uważa Mirosława Blank z BRE Leasing.

Z usług firm leasingowych korzystają nie tylko duże centra medyczne. Podobne rozwiązania stosują także szpitale publiczne, przychodnie, prywatne gabinety lekarskie, stomatologiczne i weterynaryjne. Wartość transakcji może wynosić od kilkunastu tysięcy do kilku - kilkunastu mln zł. Takie rozwiązania są stosowane nie tylko w przypadku zakupu urządzeń medycznych, ale i mebli czy sprzętu IT. 

- Procedury związane z leasingiem są dużo prostsze i znacznie szybsze niż te związane z kredytem, a koszty finansowania niejednokrotnie niższe. W uproszczonej procedurze stosowanej w przypadku leasingu oferowanego branży medycznej nie ma konieczności przedstawiania zabezpieczeń poza przedmiotem leasingu - tłumaczy Mirosława Blank.

Korzystanie z leasingu operacyjnego niesie ze sobą korzyści związane z rozliczeniem podatkowym. Raty można w całości wliczać w koszty uzyskania przychodu. W przypadku sprzętu medycznego jest to rozwiązanie korzystne jedynie dla firm rozliczających VAT, gdyż firma, która skorzysta z leasingu operacyjnego, otrzymuje płatności ze stawka VAT w wysokości 23 procent.

Zdaniem Mirosławy Blank tradycyjny leasing operacyjny nie jest najlepszym narzędziem finansowym dla lekarzy, ponieważ do rat jest naliczany 23 proc. VAT, mimo że VAT na urządzenia medyczne wynosi tylko 8 procent: - Praktyki medyczne nie mogą rozliczyć tego podatku, stanowi on tylko koszt uzyskania przychodu, a w związku z tym z założenia "dopłacają” z powodu uregulowań prawnych 15 proc. wartości przedmiotu leasingu.


Z kolei leasing finansowy pozwala utrzymać stawkę 8 proc. VAT, jednak jego wadą jest to, że cały VAT od kapitału i odsetek musi być zapłacony przez klienta na początku umowy, co znacznie podnosi wartość zaangażowania środków własnych klienta.

- Dlatego najlepszym narzędziem finansowym dla tego sektora jest pożyczka, która zarówno uwzględnia 8 proc. VAT na urządzenia medyczne, jak również nie wymaga zwiększenia nakładów klienta na początku trwania umowy. Umowa jest zawierana od wartości brutto urządzenia, w związku z czym uwzględnia VAT taki jaki występuje na fakturze zakupowej. Amortyzacja w pożyczce i odsetki są kosztem księgowym - przekonuje ekspert. Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.