Kto za co odpowiada?

Za komunikację z pracownikami w procesie wdrażania i obsługi PPK odpowiadają pracodawca i instytucja finansowa. Każdy z nich ma wskazane w ustawie obowiązki informacyjne wobec pracownika. Pracodawca powinien przede wszystkim już na początkowym etapie wdrożenia poinformować pracowników o programie PPK, przedstawić instytucję finansową oraz wyjaśnić zasady działania PPK. Zadaniem pracodawcy jest też poinformowanie pracowników pomiędzy 56. a 70. rokiem życia o możliwości przystąpienia do PPK. Ważna informacja, którą już podczas wdrożenia pracodawca powinien przekazać pracownikom, dotyczy możliwości zmiany wysokości wpłat – zadeklarowaniu wpłaty dodatkowej lub – w przypadku osób z wynagrodzeniem nie przekraczającym 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia – obniżenia wpłaty podstawowej. W trakcie funkcjonowania PPK  pracodawca ma też co 4 lata (począwszy od roku 2023) obowiązek poinformowania osób, które wcześniej złożyły deklarację rezygnacji z wpłat do PPK, o zbliżającej się dacie wznowienia wpłat.

Co istotne, PFR TFI pomaga pracodawcom w wypełnianiu każdego z powyższych obowiązków. Zdajemy sobie sprawę z tego, że jest to złożony proces, dlatego nasz zespół przywiązuje dużą wagę do tego, by pomóc pracodawcom w zaplanowaniu wszystkich działań i komunikacji z pracownikami – mówi Jarosław Froncz.

Jakich informacji pracownicy powinni oczekiwać od instytucji finansowej? Niezwłocznie po zawarciu umowy o prowadzenie PPK, instytucja finansowa ma obowiązek poinformować o tym zgłoszonych do programu pracowników – informacje powinny zawierać dane na temat samej instytucji, wysokości wpłat pracownika i pracodawcy oraz przepisów podatkowych związanych z uczestnictwem w PPK. Na tym etapie wdrożenia instytucja finansowa powinna też dostarczyć uczestnikom informacje na temat zasad wypłat z PPK, zwrotu zgromadzonych środków, trybu składania deklaracji, a także praw przysługujących uczestnikowi i osobom uprawnionym. Raz w roku – do końca lutego – instytucja ma również obowiązek przekazać uczestnikom informację o wysokości zgromadzonych środków, wysokości wpłat dokonanych w poprzednim roku kalendarzowym oraz innych transakcjach na rachunku.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.