Klinika okulistyczna: nie było podstaw do rozwiązania umowy przez NFZ

Nie było podstaw do rozwiązania przez NFZ kontraktu na operacje zaćmy; nie dochodziło do podwójnego płacenia za te zabiegi - poinformował we wtorek (24 września) szef Sensor Cliniq Krzysztof Rajewski. Według Funduszu pacjenci dopłacali do świadczeń gwarantowanych kontraktem.

Konferencja prasowa szefa kliniki okulistycznej była odpowiedzią na poniedziałkową informację dyrektora mazowieckiego NFZ Adama Twarowskiego, który zdecydował o rozwiązaniu umowy z placówką na zabiegi usunięcia zaćmy. Powodem było pobieranie od pacjentów opłat za świadczenia gwarantowane w ramach kontraktu. Jak mówił Twarowski, pacjenci w ankietach potwierdzili np., że dokonali opłat za soczewki, a koszt soczewki powinien mieścić się w wycenie całej procedury.

Kierownictwo Sensor Cliniq złożyło odwołanie od decyzji mazowieckiego NFZ. - Uważamy, że nie było podstaw do rozwiązania umowy. Żaden pacjent nie był zmuszany do opłat, a jedynie informowany o możliwości wyboru i dopłaty do wyrobu medycznego lepszego niż ten, który jest gwarantowany w ramach wyceny NFZ - wyjaśnił Rajewski.

Dodał, że blisko 60 proc. pacjentów miało wykonany standardowy zabieg według kryteriów NFZ bez żadnej dopłaty. Jak mówił, pozostali pacjenci, po konsultacji z lekarzami, zdecydowali się dopłacić do ponadstandardowych soczewek np. takich, które oprócz zaćmy korygowały dodatkowo astygmatyzm.

- Nie zgadzamy się z interpretacją przepisów prawa, zgodnie z którą pacjent nie ma prawa dopłacić, a świadczeniodawca nie ma prawa pobrać dopłaty do leczenia ponadstandardowego - napisano w odwołaniu do dyrektora mazowieckiego NFZ. Jak przypomniano "według ustawy o świadczeniach tylko pobieranie opłat za świadczenia objęte umową z NFZ jest działaniem bezprawnym".

Rajewski podkreślał na konferencji, że pobieranie od pacjentów dopłat za świadczenia dodatkowe jest powszechnie stosowaną praktyką.

Mówił, że rozwiązanie umowy z Sensor Cliniq dla pacjentów oczekujących w bardzo długiej kolejce do zabiegów usunięcia zaćmy oznaczać będzie "tułaczkę po systemie zdrowotnym i utratę miejsca w kolejce".

Rzeczniczka mazowieckiego oddziału NFZ Agnieszka Gołąbek podkreśliła w rozmowie z PAP, że "świadczeniodawca w sytuacji, gdy decyduje się na podpisanie umowy z Funduszem na realizację kontraktu ma obowiązek stosować się do zapisów umowy i przepisów ustawowych": - Interpretacja NFZ stanowi, że nie ma podstaw do pobierania dodatkowych opłat od pacjentów, ponieważ opłacili oni już składkę zdrowotną.
Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.