Klinika okulistyczna: nie było podstaw do rozwiązania umowy przez NFZ

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 24 września 2013 20:14

Nie było podstaw do rozwiązania przez NFZ kontraktu na operacje zaćmy; nie dochodziło do podwójnego płacenia za te zabiegi - poinformował we wtorek (24 września) szef Sensor Cliniq Krzysztof Rajewski. Według Funduszu pacjenci dopłacali do świadczeń gwarantowanych kontraktem.

Klinika okulistyczna: nie było podstaw do rozwiązania umowy przez NFZ
Fot. Adobe Stock. Data Dodania: 16 grudnia 2022
Konferencja prasowa szefa kliniki okulistycznej była odpowiedzią na poniedziałkową informację dyrektora mazowieckiego NFZ Adama Twarowskiego, który zdecydował o rozwiązaniu umowy z placówką na zabiegi usunięcia zaćmy. Powodem było pobieranie od pacjentów opłat za świadczenia gwarantowane w ramach kontraktu. Jak mówił Twarowski, pacjenci w ankietach potwierdzili np., że dokonali opłat za soczewki, a koszt soczewki powinien mieścić się w wycenie całej procedury.

Kierownictwo Sensor Cliniq złożyło odwołanie od decyzji mazowieckiego NFZ. - Uważamy, że nie było podstaw do rozwiązania umowy. Żaden pacjent nie był zmuszany do opłat, a jedynie informowany o możliwości wyboru i dopłaty do wyrobu medycznego lepszego niż ten, który jest gwarantowany w ramach wyceny NFZ - wyjaśnił Rajewski.

Dodał, że blisko 60 proc. pacjentów miało wykonany standardowy zabieg według kryteriów NFZ bez żadnej dopłaty. Jak mówił, pozostali pacjenci, po konsultacji z lekarzami, zdecydowali się dopłacić do ponadstandardowych soczewek np. takich, które oprócz zaćmy korygowały dodatkowo astygmatyzm.

- Nie zgadzamy się z interpretacją przepisów prawa, zgodnie z którą pacjent nie ma prawa dopłacić, a świadczeniodawca nie ma prawa pobrać dopłaty do leczenia ponadstandardowego - napisano w odwołaniu do dyrektora mazowieckiego NFZ. Jak przypomniano "według ustawy o świadczeniach tylko pobieranie opłat za świadczenia objęte umową z NFZ jest działaniem bezprawnym".

Rajewski podkreślał na konferencji, że pobieranie od pacjentów dopłat za świadczenia dodatkowe jest powszechnie stosowaną praktyką.

Mówił, że rozwiązanie umowy z Sensor Cliniq dla pacjentów oczekujących w bardzo długiej kolejce do zabiegów usunięcia zaćmy oznaczać będzie "tułaczkę po systemie zdrowotnym i utratę miejsca w kolejce".

Rzeczniczka mazowieckiego oddziału NFZ Agnieszka Gołąbek podkreśliła w rozmowie z PAP, że "świadczeniodawca w sytuacji, gdy decyduje się na podpisanie umowy z Funduszem na realizację kontraktu ma obowiązek stosować się do zapisów umowy i przepisów ustawowych": - Interpretacja NFZ stanowi, że nie ma podstaw do pobierania dodatkowych opłat od pacjentów, ponieważ opłacili oni już składkę zdrowotną.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
    PARTNER SERWISU
    partner serwisu

    Najnowsze