×
Subskrybuj newsletter
rynekzdrowia.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole

Jak zarządzać usługą utrzymania czystości i higieny w szpitalu?

Autor: oprac. ML • Źródło: Rynek Zdrowia/Mat. prasowe13 lutego 2023 13:45

Utrzymanie czystości i higieny w szpitalu to bardzo ważne procesy, które mają wpływ na bezpieczeństwo pacjentów oraz personelu medycznego i stanowią ważny element profilaktyki zakażeń szpitalnych. Oprócz leczenia pacjentów takie działania, w tym również czynności pomocowe są jednym z elementów  kompleksowej opieki nad pacjentem. W przypadku dużych placówek szpitalnych, które realizują procesy medyczne na kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu oddziałach, oznacza to w ciągu miesiąca dziesiątki tysięcy zadań, których realizacja musi być odpowiednio zarządzana.

Jak zarządzać usługą utrzymania czystości i higieny w szpitalu?
Aplikacja funkcjonuje już w 80 polskich szpitalach. Fot. Mat. prasowe/Grupa Impel
  • Sposobem na sprawne zarządzanie usługą utrzymania czystości i higieny w szpitalu może być nowoczesna aplikacja, jaką jest stworzona przez Grupę Impel Optima FM
  • Aplikacja została wdrożona w prawie 80 szpitalach w całej Polsce
  • Jedną z placówek korzystających z zarządzania usługą przez aplikację jest Pleszewskie Centrum Medyczne

Wszystkie zadania pod kontrolą

Proces utrzymania higieny w szpitalu przebiega zgodnie ze szczegółowym planem. Wyznacza on zakres dekontaminacji pomieszczeń szpitalnych oraz niezbędną częstotliwość wykonywania poszczególnych czynności, z których część musi być realizowana nawet kilka razy dziennie.

Szpital decydujący się na wydzielenie na zewnątrz usługi utrzymania czystości wskazuje liczbę pracowników, którzy mają być zatrudnieni, aby obsłużyć zlecone procesy. Jaką jednak ma gwarancję, że zlecone zadania są rzeczywiście realizowane?

- Aplikacja Optima FM została stworzona, aby pomóc nam - jako wykonawcy usługi - zarządzać zadaniami, jakie mamy do wykonania w danym szpitalu. To także narzędzie, które wspiera zarządzanie ludźmi wykonującymi usługi – mówi Paweł Nawrot, dyrektor segmentu Ochrony Zdrowia w Grupie Impel.

– Pracownik, który przychodzi do pracy loguje się do systemu na służbowym smartfonie. System identyfikuje jego lokalizację i przydziela pracownikowi zadania zgodnie z planem i założonym harmonogramem. Aplikacja może być dostępna dla pracowników w różnych językach, co ułatwia współpracę z obcokrajowcami. Dzięki niej na bieżąco monitorujemy liczbę osób wykonujących usługę, a w razie nieobecności danego pracownika, natychmiast wysyłamy zastępcę - dodaje.

Paweł Nawrot podkreśla, że Grupa Impel obecnie współpracuje z ponad 150 szpitalami w całej Polsce. Oprócz utrzymania czystości i higieny, Impel dostarcza placówkom ochrony zdrowia takie usługi jak: żywienie pacjentów, ochrona osób i mienia, pranie bielizny szpitalnej, serwis techniczny czy rozwiązania mające na celu zwiększanie efektywności energetycznej obiektu. – W tym momencie aplikację Optima FM wdrożyliśmy w prawie 80 szpitalach, czyli w większości obiektów, w których realizujemy usługę związaną z utrzymaniem czystości i higieny – dodaje Paweł Nawrot.

Optima FM w szpitalu w Pleszewie

Jedną z pierwszych placówek, w których Grupa Impel wdrożyła zarządzanie usługą poprzez aplikację Optima FM jest Pleszewskie Centrum Medyczne. W ramach usług pomocowych w opiece nad pacjentem oraz usług sprzątania i dezynfekcji, Impel zapewnia w tym szpitalu prawie 50 stanowisk pracy. Szpital w Pleszewie jest placówką z 19 oddziałami szpitalnymi, gdzie łączna liczba łóżek przekracza 260. Dane z aplikacji Optima FM pokazują, że średnia liczba zadań delegowanych miesięcznie do pracowników Grupy Impel przekracza 22 tysiące.

Błażej Górczyński, prezes Pleszewskiego Centrum Medycznego wyjaśnia, dlaczego aplikacja to interesujące rozwiązanie dla szpitali.

– System monitorowania pracy ma na celu wdrożenie rozwiązań brygadowych i optymalne dysponowanie czasem personelu sprzątającego. To bardzo ważne dla szpitali, które uważnie przyglądają się kosztom, jednak w przypadku takich jednostek optymalizacja musi wiązać się z racjonalnym zarządzaniem. Tu bardzo istotne jest utrzymanie jakości – tak, aby wszystkie zadania związane z utrzymaniem higieny były wykonane, a poziom epidemiologiczny i czystościowy został zachowany – dodaje prezes Błażej Górczyński.

Prezes Pleszewskiego Centrum Medycznego uczestniczył w konsultacjach jeszcze na etapie tworzenia aplikacji. - Pozyskiwanie danych dotyczących czynności, jakie personel ma wykonać oraz lokalizacji, w której dana czynność jest wykonywana ma znaczenie dla dostawcy usług. Zgromadzone informacje mogą ułatwić proces wdrożenia nowego personelu sprzątającego. Z drugiej strony takie dane mogą przydać się szpitalowi. Docelowo mogą zasilać narzędzia, które pomogą nam wspierać pacjentów w poruszaniu się po szpitalu – podkreśla prezes PCM, Błażej Górczyński.

Cyfrowe zarządzanie usługami – dodatkowe funkcjonalności

Aplikacja Optima FM wyposażona jest w moduły niezbędne do zarządzania usługą w czasie rzeczywistym, a jednocześnie wspierające działanie pracownika wykonującego usługę. W ramach funkcjonalności dostępny jest moduł zadań, w którym m.in. zdefiniowane są dokładne lokalizacje oraz częstotliwość wykonywania poszczególnych czynności zgodnie z planem higieny.

Moduł daje także możliwość dodawania zadań ad-hoc, czyli specjalnych czynności do wykonania zlecanych bezpośrednio przez personel szpitala. Ważnym elementem aplikacji jest moduł struktury obiektu, który stanowi aktualny spis wszystkich pomieszczeń szpitalnych, wraz z ich powierzchnią i funkcją. Moduł pozwala na identyfikację pracowników przypisanych do konkretnej lokalizacji oraz ułatwia harmonogramowanie ich czasu pracy.

Paweł Nawrot z Grupy Impel dodaje: – Kolejnym modułem w aplikacji jest baza wiedzy. Do modułu mają dostęp wszyscy pracownicy, którzy wykonują usługę i korzystają z aplikacji w danym szpitalu. Zgromadzone są w nim stworzone przez naszych technologów instrukcje wykonywania poszczególnych czynności. W ten sposób personel jest szkolony na bieżąco i wykonuje daną czynność w ujednolicony i wystandaryzowany sposób. Optima FM to również ważny krok na drodze realizowanej przez Grupę Impel transformacji cyfrowej – podsumowuje Paweł Nawrot.

 

 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum