Jak działa logistyka w branży medycznej w czasach pandemii Edwin Osiecki, wiceprezes DHL Express Polska; FOT. Materiały prasowe

Transport w branży medycznej wymaga specjalistycznych rozwiązań. Wystarczy wspomnieć, że co druga szczepionka na świecie marnuje się z powodu przechowywania w niewłaściwych warunkach.

  • W pierwszej połowie 2020 r. światowy import i eksport produktów medycznych wzrósł aż o 16 proc., osiągając wartość 1,139 bln USD - przypomina Edwin Osiecki, wiceprezes DHL Express Polska.
  • Szpitale, dystrybutorzy, producenci medyczni czy laboratoria potrzebują sprawnego i szybkiego transportu międzynarodowego specjalistycznych produktów
  • Transport produktów medycznych jest wyzwaniem m.in. ze względu na wymagania temperaturowe.

Wartość globalnej sprzedaży w przemyśle farmaceutycznym już w drugiej połowie 2020 roku przekroczyła bilion dolarów, a do końca 2022 roku wydatki na produkty medyczne na świecie wzrosną aż o jedną trzecią. Jednocześnie, w ciągu najbliższych 5 lat, europejska branża medyczna musi stawić czoła ogromnym wyzwaniom - pandemii koronawirusa, starzeniu się społeczeństwa oraz wzrostowi liczby schorzeń przewlekłych.

W efekcie rośnie zapotrzebowanie na międzynarodowe przesyłki ekspresowe. Gdy stawką jest zdrowie ludzkie, szybkość oraz gwarancja bezpiecznej i terminowej dostawy są wyjątkowo istotne.

Szpitale, dystrybutorzy, producenci medyczni czy laboratoria, aby móc skutecznie diagnozować i leczyć, potrzebują sprawnego i szybkiego transportu międzynarodowego specjalistycznych produktów jak próbki do badań laboratoryjnych, testy, materiały genetyczne, produkty farmaceutyczne czy weterynaryjne.

Bezpieczny transport w kontrolowanej temperaturze

Zapotrzebowanie ze strony instytucji medycznych rośnie. Już dwa lata temu Unia Europejska eksportowała produkty medyczne o wartości 202,8 mld euro, podczas gdy rynek importu wynosił 93,5 mld euro. W pierwszej połowie 2020 r. światowy import i eksport produktów medycznych wzrósł aż o 16 proc., osiągając wartość 1,139 bln USD.

Międzynarodowy transport w branży medycznej zawsze wymagał specjalistycznych rozwiązań. Właściwe zabezpieczenia, restrykcje na granicach, bezwzględna konieczność dostosowania się do lokalnych przepisów prawnych, krótki termin ważności produktów oraz reżim temperatury - to tylko niektóre aspekty, które wpływają na specyfikę międzynarodowego transportu przesyłek medycznych.

Aby pokazać skalę wyzwania, wystarczy wspomnieć, że co druga szczepionka na świecie marnuje się z powodu przechowywania w niewłaściwych warunkach. Bardzo często ma to związek z nieodpowiednią temperaturą. Tymczasem międzynarodowa branża logistyczna ma przed sobą globalne zadanie jakim jest sprawna dystrybucja szczepionek na COVID-19.

Transport produktów medycznych jest wyzwaniem m.in. ze względu na wymagania temperaturowe. Przez cały proces transgranicznego procesu logistycznego towary znajdują się w specjalistycznych opakowaniach dostosowanych do konkretnej temperatury (rozpiętość jest spora: od 25°C aż do -80°C). W niektórych przypadkach do tego celu wykorzystuje się m.in. suchy lód. Temperatura zawartości przesyłki jest monitorowana non stop za pośrednictwem specjalnych centrów kontroli jakości.

Przesyłki umieszczone są w inteligentnych opakowaniach wyposażonych w czujniki współpracujące z technologią NFC (komunikacja bliskiego zasięgu). Zastosowanie najnowszych rozwiązań cyfrowych, pozwala na monitorowanie stanu przesyłki oraz prowadzenie specjalistycznej dokumentacji. Dzięki czemu transport spełnia wszelkie wymogi regulacyjne i tym samym jest bezpieczny.

Dostawa może okazać się niezbędna „tu i teraz”

Dobra Praktyka Dystrybucji, doprecyzowana m.in. w rozporządzeniu Ministerstwa Zdrowia, zakłada, że wszystkie transportowane wyroby medyczne muszą być autoryzowane do dystrybucji i dalszego obrotu. Muszą one cały czas być przechowywane w odpowiednich warunkach, nie mogą wchodzić w interakcję z innymi produktami i muszą dotrzeć do właściwego odbiorcy w ściśle określonym terminie.

Właśnie szybkość i gwarancja dostawy na czas o globalnym zasięgu, w tym również w weekendy, to element szczególnie istotny w międzynarodowym transporcie produktów dla branży medycznej. Mowa tu nie tylko o dystrybucji szczepionek, ale też farmaceutyków, wyrobów medycznych, próbek do badań laboratoryjnych czy testów DNA.

Produkty medyczne zawsze mają najwyższy priorytet. Do samolotów pakowane są jako ostatnie i w pierwszej kolejności są wypakowywane, a odprawa celna rozpoczyna się już w trakcie lotu - zanim przesyłka przekroczy granicę danego kraju.

W wielu przypadkach kluczową rolę odgrywa fakt, że dostawa może okazać się niezbędna „tu i teraz”. W DHL Express mieliśmy do czynienia z sytuacją, w której zaistniała potrzeba pilnego transportu narzędzi wymaganych do przeprowadzenia operacji. Poprzez wykorzystanie globalnej sieci połączeń logistycznych oraz wiedzy celnej międzynarodowych specjalistów, przesyłkę dostarczono na trzydzieści minut przed planowanym zabiegiem!

Edwin Osiecki, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu DHL Express Polska, firmy świadczącej międzynarodowe przesyłki ekspresowe drogą lotniczą

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.