Eksperci: od opłat za nieodwołanie wizyty lekarskiej muszą być wyjątki

Autor: Rzeczpospolita/Rynek Zdrowia • • 05 lutego 2020 14:25

Pomysł finansowego dyscyplinowania chorych  za nieodwołanie wizyty w ramach NFZ pojawił się w przestrzeni publicznej pod koniec stycznia br. Eksperci zwracają uwagę, że egzekwowanie kar powinno uwzględniać szereg czynników.

Eksperci: od opłat za nieodwołanie wizyty lekarskiej muszą być wyjątki
Czy będziemy płacić za nieodwołanie wizyty u lekarza? Fot. Archiwum

Resort tłumaczy, że liczba "pustych" porad lekarskich sięga 17 mln rocznie, a przez niefrasobliwość części pacjentów reszta chorych traci szansę na leczenie. - Nie mówię nie, analizujemy sytuację, bo faktycznie jest to ogromny problem - potwierdził w niedzielę (2 lutego) minister zdrowia Łukasz Szumowski pytany w Radiu Zet o możliwość finansowego dyscyplinowania pacjentów, którzy nie zgłaszają się na umówione wizyty do lekarzy.

"Nieoficjalnie mówi się o 30 zł kary, jednak nie wiadomo, w jaki sposób Narodowy Fundusz Zdrowia egzekwowałby należność" - pisze środowa (5 lutego) "Rzeczpospolita".

Eksperci z zakresu prawa zwracają uwagę, że system takiego dyscyplinowania powinien uwzględniać szereg wyjątków. 

Szymon Chrostowski z Fundacji Wygrajmy Zdrowie zwraca uwagę, że bardzo często mimo kilkugodzinnych prób nie można się dodzwonić do poradni czy szpitala, a wówczas powinności pacjenta są trudne do spełnienia.

Prof. Marek Chmaj, konstytucjonalista, zastrzega, że inaczej musi być traktowana osoba, która wizyty odwołuje nagminnie, a inaczej taka, która tylko jednorazowo nie jest w stanie odwołać danej wizyty. Dodaje, że ustawodawca powinien wziąć pod uwagę, czy do lekarza pacjent umawia się sam, czy robi to za niego rodzina lub sąsiad.

Mec. Paulina Kieszkowska-Knapik, adwokat, partner w kancelarii KRK Kieszkowska Rutkowska Kolasiński zaznacza, że przed wdrożeniem systemu kar trzeba ułatwić pacjentom zarówno odwoływanie wizyt, jak i terminową ich realizację. Proponuje wprowadzenie informatycznego systemu przypominania, umożliwiającego zdalną rezygnację z wizyty, oraz nałożenie na świadczeniodawców obowiązku umawiania pacjentów na konkretne godziny.

Więcej: rp.pl

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum