Ten sam lek, a cena różni się nawet o 30 procent

Różnice w cenach tych samych leków w różnych częściach kraju mogą sięgać 30 procent - wynika z danych firmy analityczno-badawczej PharmaExpert, przygotowanych dla Rzeczpospolitej.

Styczniowa analiza cen 13 popularnych farmaceutyków z podziałem na województwa pokazuje, że ceny leków wcale nie są najniższe w województwach, gdzie mieszkają najmniej zamożni pacjenci oraz dużych miastach, gdzie panuje największa konkurencja wśród aptek.

–  Ceny leków zależą bardziej od polityki i możliwości aptek działających na danym terenie niż od zamożności mieszkańców. Inne czynniki, które decydują o cenie leku w aptece, to relacje z dystrybutorami i wielkość zakupów aptek w danym miesiącu – wyjaśnia Piotr Kula, prezes PharmaExpert.

Nie jest też tak, że najkorzystniejsze ceny oferują apteki zrzeszone w sieciach należących do największych dystrybutorów. Najniższe ceny pojawiają się w mikrosieciach złożonych z kilku, maksymalnie kilkunastu placówek.

Zdaniem Kuli, mikrosieci korzystają z niskich kosztów prowadzenia aptek, zwłaszcza na prowincji - obniżając maksymalnie koszty osobowe. Na rynkach lokalnych często korzystają także ze wsparcia przychodni i lekarzy.

– Ponieważ około 80 procent ceny leku to koszt zakupu u producenta, różnice cen leków w różnych aptekach wynikają z wynegocjowanych z producentami rabatów i upustów – komentuje dla portalu rynekzdrowia.pl Karol Piasecki, prezes zarządu DOZ SA.

Jego zdaniem, jako duży partner dla producentów, DOZ może uzyskać bardziej atrakcyjne ceny. A uzyskane zniżki i rabaty przekładaja się na niższą cenę dla pacjenta.

– Listę tych preparatów dostosowujemy do aktualnego sezonu terapeutycznego, czyli np. w sezonie grypowym mamy bardzo atrakcyjną ofertę zakupu leków przeciwgrypowych i przeciwprzeziębieniowych – dodaje prezes Piasecki.

Na inne czynniki powodujące różnicę w cenach leków wskazuje Stanisław Piechula, prezes Śląskiej Izby Aptekarskiej:

– Czasem apteki same rezygnują z zysku by ściagnąć pacjenta. Po drugie, apteki kupują towar w większych pakietach, uzyskując większy rabat od producenta, rzadziej od hurtowni i obniżają cenę, również w celu przyciągnięcia pacjenta.

Prezes Piechula zauważa też wpływ firm farmaceutycznych na kształtowanie się cen: – Firmy farmaceutyczne wybranym aptekom dają znacząco duży rabat, pod warunkiem obniżenia ceny leku, by wywołać wojnę cenową i już bez dawania rabatu zmusić inne apteki do rezygnacji ze swojej marży, a nawet – do sprzedawania leków poniżej kosztów zakupu.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.