Sierpiński: mamy pieniądze, zapraszamy do współpracy uniwersytety i instytuty Radosław Sierpiński. Fot. PTWP

Rok od ogłoszenia ustawy o Agencji Badań Medycznych i pół roku od jej wejścia w życie wydatkujemy pierwsze pieniądze - powiedział dr Radosław Sierpiński, p.o. prezesa ABM, ogłaszając informację o pierwszym konkursie Agencji na realizację projektów niekomercyjnych badań klinicznych.

- Tu działa zasada dwóch zębatek, gdzie jedna napędza drugą. Jeżeli pobudzimy rynek badań klinicznych niekomercyjnych, które nie wiążą się bezpośrednio z zyskiem monetarnym, to jestem przekonany, że liczba badań komercyjnych również wzrośnie - mówi Radosław Sierpiński.

Najważniejszym założeniem powstania tej instytucji jest to, by zmienić podejście do pacjentów, do możliwości w zakresie diagnostyki i terapii. Wydaje mi się, że pierwszy konkurs na realizację niekomercyjnych badań klinicznych, który właśnie ogłaszamy, spowoduje, że pacjenci odczują efekty działania Agencji.

Ostatnie wydarzenia pokazały efekty naszej sześciomiesięcznej, bardzo intensywnej pracy. Zorganizowaliśmy konferencję „Cancer Prevention 2020”, na którą zaprosiliśmy amerykańskich specjalistów. Otrzymaliśmy bardzo pozytywny „feedback”. W ich opinii, po raz pierwszy mają takiego partnera po drugiej stronie.

Spotkaliśmy się z Amerykanami pół roku temu w USA, teraz oni byli w Polsce. Mam nadzieję, że będzie to wydarzenie cykliczne i co pół roku będziemy organizować tego typu konferencje, zapraszając liderów opinii z różnych obszarów.

Już mamy w planach zorganizowanie konferencji w marcu 2020 roku, która będzie dotyczyła immunoterapii. Chcielibyśmy na nią zaprosić kolegów z Francji, Wielkiej Brytanii, również z USA, po to, by wspólnie porozmawiać o trendach w immunoterapii.

Jeśli chodzi o ogłoszony właśnie konkurs - jego założenia są zgodne z ustawą o Agencji Badań Medycznych. Jest to nasz pierwszy konkurs, który dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych.

Takie badania dotychczas w Polsce właściwie nie były prowadzone. Było ich ok. 1-2 procent ze wszystkich wykonywanych badań, czyli liczbowo 10-15 badań. Często były to działania bardzo małe, tworzone dzięki ogromnej determinacji naukowców na uczelniach, podejmowane przez uniwersytety, często własnym sumptem.

Chcemy to zmienić. Mamy dedykowane źródło finansowania - 100 mln zł. Zapraszamy do współpracy uniwersytety i instytuty naukowo-badawcze. Mam nadzieję, że kiedy w przyszłym roku spojrzymy na słupki dotyczące statystyki realizowanych badań, to będzie ich wielokrotnie więcej.

Chcemy też przekonać naukowców, że są pieniądze, są możliwości i możemy tworzyć rynek badań niekomercyjnych. Na Zachodzie stanowią one ok. 30 procent badań wśród wszystkich realizowanych projektów badawczych. To pokazuje, jak dużo mamy do nadrobienia.

Zakładamy, że rynek, który dzisiaj jest wart półtora mld zł, za jakiś czas będzie wart dla razy tyle, a coraz więcej Polaków będzie zaangażowanych w prace przy badaniach klinicznych. Jednocześnie pacjenci zyskają dostęp do najnowocześniejszych terapii, również w ujęciu niekomercyjnym.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.