Sieć aptek reklamowała m.in. wykonywanie pomiarów ciśnienia. Kara 45 tys. zł
Przedsiębiorca prowadzący sieć aptek dostał 45 tys. zł kary za złamanie zakazu reklamy aptek. Stosował reklamę wielkoformatową, banery i promowanie porad farmaceutycznych.

- 45 tys. zł kary dla właściciela sieci aptek za naruszenie zakazu reklamy placówek
- Jak podkreślił wielkopolski WIF w uzasadnieniu do swojej decyzji, stwierdzono dużą liczbę naruszeń zakazu reklamy apteki
- Firma stosowała m.in. reklamę wielkoformatową, banery i ulotki
Baner mobilny z dodatkowo odtwarzanym dźwiękiem znacznie przekracza zwykłą formę informowania o aptece
Wielkopolski WIF nałożył karę w wysokości 45 tys. zł za prowadzenie reklamy działalności kilku aptek tej sieci.
Złamanie zakazu reklamy aptek miało polegać m.in. na:
- reklamie wielkoformatowej (plakaty) usytuowanej na terenie miasta
- stosowaniu baneru mobilnego
- informacjach o rabatach wywieszonych na plakatach wewnątrz apteki
- kolportażu gazetek
- wystawianiu przed aptekami połykaczy, baloników, flag z nazwą apteki
- prowadzeniu kampanii prozdrowotnej powiązanej m.in. z poradami farmaceutycznymi, badaniem gęstości kości czy pomiarem ciśnienia
Jak podkreślił WIF w uzasadnieniu do swojej decyzji, stwierdzono dużą liczbę naruszeń zakazu reklamy apteki.
Reklama wielkoformatowa w postaci plakatów i banerów była umieszczona na terenie miasta. Materiały zawierały nazwę, logotyp apteki oraz informację o jej lokalizacji i godziny otwarcia, na niektórych umieszczono strzałkę kierunkową i orientacyjną odległość od apteki.
Ponadto na terenie miasta wystawiono również mniejsze wersje banerów, zawierające tylko nazwę bez żadnych dodatkowych danych o placówce.
Szata graficzna wszystkich banerów jest tożsama i jednocześnie bardzo zbliżona do szaty graficznej apteki,
Kolejną stwierdzoną formą reklamy wielkoformatowej aptek był baner mobilny, na którym umieszczono nazwę apteki i wskazanie lokalizacji każdej tych placówek. Przejazdowi pojazdu przewożącego baner towarzyszyło odtwarzanie nagrania informującego o placówkach prowadzonych przez podmiot.
Zdaniem Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego baner należy traktować jako reklamę wielkoformatową o szczególnym charakterze, której dostępność jest znacznie większa niż typowej reklamy, bowiem omawiany materiał przemieszcza się, umożliwiając zapoznanie się z pozornie neutralną informacją dotyczącą aptek bliżej nieokreślonej liczbie potencjalnych pacjentów.
Baner mobilny z dodatkowo odtwarzanym dźwiękiem znacznie przekracza zwykłą formę informowania o aptece, a elementy wizualno — dźwiękowe bez wątpienia służą temu, by zwrócić uwagę potencjalnych pacjentów, a tym samym przyciągnąć ich do aptek prowadzonych przez stronę postępowania.
Reklama zwraca uwagę pacjenta na konkretną aptekę
Kolejną formą reklamy były udostępniane wewnątrz aptek plakaty zawierające nazwę i zdjęcia produktów farmaceutycznych; przy części z nich umieszczono informację, że produkt można nabyć po cenie rabatowej.
Przedstawiciele spółki wyjaśniali, że te informacje stanowiły reklamę producencką i zostały umieszczone na zlecenie podmiotów, których produkty prezentowane są na plakatach. Zdaniem Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego potencjalny pacjent dokonując zakupu nie będzie rozważał czy rabat, o którym informuje się na stronie internetowej apteki jest przydzielany przez producenta czy też przez aptekę, po prostu skorzysta z promocyjnej oferty.
W aptekach rozpowszechniano też magazyn lifestylowy. Zamieszczone tam informacje można było powiązać z aptekami przedsiębiorcy (nazwa i logotyp), co w ocenie WIF - stanowi zachętę do nabywania produktów stanowiących asortyment aptek.
Kolejną stwierdzoną formą promowania aptek było wystawianie przed aptekami połykaczy, baloników, flag z, nazwą apteki. W ocenie organu wojewódzkiego, wystawienie stojaka (połykacza), jak i flag oraz baloników, stanowi niedozwoloną reklamę apteki, albowiem zastosowane działania marketingowe (zwrócenie uwagi pacjentów na tę konkretną placówkę) zmierzają do zwiększenia sprzedaży produktów w tej właśnie aptece, która w ten sposób zachęca do skorzystania z jej usług.
Ponadto apteki miały prowadzić kampanie prozdrowotne powiązane m.in. z poradami farmaceutycznymi, badaniem gęstości kości czy pomiarem ciśnienia oraz informowaniem o tych działaniach poprzez kolportaż ulotek w aptekach, wystawianie połykaczy z informacją o kampanii, wystawienie pojazdu, na którym znajdował się baner, wystawianie w aptece stojaków z ulotkami dotyczącymi problemów zdrowotnych.
WlFPOP.8522.1.27.2021.ND
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)