Sieć aptek reklamowała m.in. wykonywanie pomiarów ciśnienia. Kara 45 tys. zł

Autor: LJ • Źródło: WIF Poznań17 marca 2022 10:00

Przedsiębiorca prowadzący sieć aptek dostał 45 tys. zł kary za złamanie zakazu reklamy aptek. Stosował reklamę wielkoformatową, banery i promowanie porad farmaceutycznych.

Sieć aptek reklamowała m.in. wykonywanie pomiarów ciśnienia. Kara 45 tys. zł
Reklama aptek jest zakazana. Za złamanie zakazu grozi kara Fot. LJ
  • 45 tys. zł kary dla właściciela sieci aptek za naruszenie zakazu reklamy placówek
  • Jak podkreślił wielkopolski WIF w uzasadnieniu do swojej decyzji, stwierdzono dużą liczbę naruszeń zakazu reklamy apteki
  • Firma stosowała m.in. reklamę wielkoformatową, banery i ulotki

Baner mobilny z dodatkowo odtwarzanym dźwiękiem znacznie przekracza zwykłą formę informowania o aptece

Wielkopolski WIF nałożył karę w wysokości 45 tys. zł za prowadzenie reklamy działalności kilku aptek tej sieci.

Złamanie zakazu reklamy aptek miało polegać m.in. na:

  • reklamie wielkoformatowej (plakaty) usytuowanej na terenie miasta
  • stosowaniu baneru mobilnego
  • informacjach o rabatach wywieszonych na plakatach wewnątrz apteki
  • kolportażu gazetek
  • wystawianiu przed aptekami połykaczy, baloników, flag z nazwą apteki
  • prowadzeniu kampanii prozdrowotnej powiązanej m.in. z poradami farmaceutycznymi, badaniem gęstości kości czy pomiarem ciśnienia

Jak podkreślił WIF w uzasadnieniu do swojej decyzji, stwierdzono dużą liczbę naruszeń zakazu reklamy apteki.

 

Reklama wielkoformatowa w postaci plakatów i banerów była umieszczona na terenie miasta. Materiały zawierały nazwę, logotyp apteki oraz informację o jej lokalizacji i godziny otwarcia, na niektórych umieszczono strzałkę kierunkową i orientacyjną odległość od apteki.

Ponadto na terenie miasta wystawiono również mniejsze wersje banerów, zawierające tylko nazwę bez żadnych dodatkowych danych o placówce.

Szata graficzna wszystkich banerów jest tożsama i jednocześnie bardzo zbliżona do szaty graficznej apteki,

Kolejną stwierdzoną formą reklamy wielkoformatowej aptek był baner mobilny, na którym umieszczono nazwę apteki i wskazanie lokalizacji każdej tych placówek. Przejazdowi pojazdu przewożącego baner towarzyszyło odtwarzanie nagrania informującego o placówkach prowadzonych przez podmiot.

Zdaniem Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego  baner należy traktować jako reklamę wielkoformatową o szczególnym charakterze, której dostępność jest znacznie większa niż typowej reklamy, bowiem omawiany materiał przemieszcza się, umożliwiając zapoznanie się z pozornie neutralną informacją dotyczącą aptek bliżej nieokreślonej liczbie potencjalnych pacjentów.

Baner mobilny z dodatkowo odtwarzanym dźwiękiem znacznie przekracza zwykłą formę informowania o aptece, a elementy wizualno — dźwiękowe bez wątpienia służą temu, by zwrócić uwagę potencjalnych pacjentów, a tym samym przyciągnąć ich do aptek prowadzonych przez stronę postępowania.

Reklama zwraca uwagę pacjenta na konkretną aptekę

Kolejną formą reklamy były udostępniane wewnątrz aptek plakaty zawierające nazwę i zdjęcia produktów farmaceutycznych; przy części z nich umieszczono informację, że produkt można nabyć po cenie rabatowej.

Przedstawiciele spółki wyjaśniali, że te informacje stanowiły reklamę producencką i zostały umieszczone na zlecenie podmiotów, których produkty prezentowane są na plakatach. Zdaniem Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego potencjalny pacjent dokonując zakupu nie będzie rozważał czy rabat, o którym informuje się na stronie internetowej apteki jest przydzielany przez producenta czy też przez aptekę, po prostu skorzysta z promocyjnej oferty.

W aptekach rozpowszechniano też magazyn lifestylowy. Zamieszczone tam informacje można było powiązać z aptekami przedsiębiorcy (nazwa i logotyp), co w ocenie WIF - stanowi zachętę do nabywania produktów stanowiących asortyment aptek.

Kolejną stwierdzoną formą promowania aptek było wystawianie przed aptekami połykaczy, baloników, flag z, nazwą apteki. W ocenie organu wojewódzkiego, wystawienie stojaka (połykacza), jak i flag oraz baloników, stanowi niedozwoloną reklamę apteki, albowiem zastosowane działania marketingowe (zwrócenie uwagi pacjentów na tę konkretną placówkę) zmierzają do zwiększenia sprzedaży produktów w tej właśnie aptece, która w ten sposób zachęca do skorzystania z jej usług.

Ponadto apteki miały prowadzić kampanie prozdrowotne powiązane m.in. z poradami farmaceutycznymi, badaniem gęstości kości czy pomiarem ciśnienia oraz informowaniem o tych działaniach poprzez kolportaż ulotek w aptekach, wystawianie połykaczy z informacją o kampanii, wystawienie pojazdu, na którym znajdował się baner, wystawianie w aptece stojaków z ulotkami dotyczącymi problemów zdrowotnych.

WlFPOP.8522.1.27.2021.ND

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum