Raport PMR: rynek OTC wróci na ścieżkę wzrostu
W 2012 r. rynek produktów OTC w Polsce osiągnął wartość 8,93 mld zł, niemal taką samą jak rok wcześniej. Z najnowszego raportu firmy badawczej PMR "Rynek produktów OTC w Polsce 2013. Prognozy rozwoju na lata 2013-2016" wynika jednak, że w ciągu najbliższych czterech lat dynamiki notowane w segmencie produktów bez recepty będą dodatnie.

Przed wejściem w życie ustawy refundacyjnej przewidywano, że głównym beneficjentem nowych zmian prawnych będzie sektor produktów sprzedawanych bez recepty. Ustawa odbiła się jednak znacząco również na aptecznej sprzedaży leków OTC i suplementów diety. Jak wynika z badania PMR przeprowadzonego w sierpniu 2012 r. 14% ankietowanych ograniczyło swoje wydatki na leki OTC.
Ponadto, apteki zostały pozbawione możliwości reklamy, a większość programów lojalnościowych zostało zamkniętych lub zawieszonych, co w znaczącym stopniu odbiło się na segmencie leków OTC i suplementów diety. Ustawa refundacyjna spowodowała również wzrost cen produktów OTC, przy jednoczesnym spadku marż na leki OTC i suplementy diety. Placówki apteczne ograniczały również stany magazynowe leków Rx na korzyść produktów OTC. Miało to związek z częstą aktualizacją grup limitowych leków refundowanych.
Przejawem zmiany profilu działalności aptek z Rx na OTC było również powstawanie paraaptek oferujących przede wszystkim leki OTC. Nastąpiły również zmiany w segmencie aptek internetowych, które są ważnym kanałem sprzedaży produktów OTC.
W 2012 r. spadki w segmencie aptecznym, wynikające przede wszystkim z negatywnego wpływu ustawy refundacyjnej, zostały zniwelowane przez dodatnią dynamikę zmiany sprzedaży w kanale pozaaptecznym. Ogółem, według danych PMR, wartość rynku pozostała na niezmienionym poziomie w porównaniu do 2011 r.W ocenie PMR, za sprawą niskiej bazy z 2012 r. i wysokiej liczby infekcji, rynek produktów OTC odbije się w 2013 r. i osiągnie dodatnią dynamikę na poziomie blisko 11%. Podobnie jak w 2012 r., pozytywny wpływ na dynamikę rynku będą miały wprowadzenia nowych produktów oraz wzrost cen. Trend wprowadzeń nowych wersji produktów dotyczył będzie zwłaszcza specyfików przeciwko grypie i przeziębieniu.
W 2013 r. kontynuowany będzie również trend ukierunkowania aptek na produkty OTC, co będzie także napędzało wzrost rynku.
Dodatkowo, w 2013 r. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że podwyższona stawka podatku VAT (8% w przypadku leków) obowiązywać będzie do końca 2016 r., a nie, jak pierwotnie zakładano, do końca 2013 r. Podatek VAT nie będzie miał zatem negatywnego wpływu na dynamiki rynku OTC w analizowanym okresie.
Ogółem, według prognoz PMR, w latach 2013-2016 rynek produktów OTC osiągnie średnioroczną stopę wzrostu na poziomie 6,6%.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)