Polityka lekowa w roku wyborczym 2023. To będzie czas ewolucji czy stagnacji?
Jak będzie wyglądać polityka lekowa w roku wyborczym 2023? Czy perspektywa wyborów zahamuje inne działania, by czekać z nimi do czasu „po wyborach”? Odpowiedzi na te pytania poszukamy podczas Kongresu Wyzwań Zdrowotnych.

- Znamy już projekt nowelizujący ustawę refundacyjną. Czy uda się go przeprowadzić przez Parlament jeszcze przed końcem bieżącej kadencji?
- Jak jesienne wybory wpłyną na tegoroczną politykę lekową? Zahamują działania, by czekać z nimi do czasu „po wyborach”?
- Czy działania w zakresie prawa farmaceutycznego prowadzone na poziomie unijnym przyspieszą aktywność po stronie polskiej?
- Mamy nadzieję, że na wiele z tych pytań znajdziemy odpowiedzi podczas debaty "2023 rok w polityce lekowej: czas ewolucji czy stagnacji?" w ramach Kongresu Wyzwań Zdrowotnych w Katowicach (9-10 marca 2023r.). ZAREJESTRUJ SIĘ
Jak rok wyborczy wpłynie na politykę lekową
Jak będzie wyglądać polityka lekowa w roku wyborczym 2023? Czy minister zdrowia zdoła przeprowadzić przez Parlament nowelizację ustawy refundacyjnej i w jakim kształcie? Czy perspektywa wyborów zahamuje inne działania, by czekać z nimi do czasu „po wyborach”?
W Polsce niestety zdarza się, że po wyborach następcy nie kontynuują polityki poprzedników i realizacja nawet najlepszych planów może zostać zaniechana.
A wyzwań stojących przed polską polityką lekową jest co niemiara.
Część działań powinna wymusić na nas aktywność instytucji unijnych. Trwa obecnie przegląd prawa farmaceutycznego, dokonywany przez Komisję Europejską na skalę niewidzianą od 20 lat.
Efektem ma być nowa strategia farmaceutyczna, która zakłada m.in. skrócenie czasu wprowadzania leków generycznych z 10 do 8 lat, wydłużenie o rok monopolu dla nowego leku, jeśli zostanie wprowadzony do obrotu we wszystkich krajach UE w ciągu dwóch lat i przyspieszenie zatwierdzania nowych terapii przez EMA.
Mamy też zasygnalizowane już jesienią podczas Forum Rynku Zdrowia 2022 zmiany w HTA, które wejdą w życie w 2025 roku. Od tego momentu Polska będzie zobowiązana uwzględniać wspólną unijną analizę kliniczną leków.
Czy działania na poziomie unijnym przyspieszą aktywność po stronie polskiej? Jakie zmiany będą konieczne w ustawie refundacyjnej, by dostosować ją do wspólnego HTA? - nasuwają się pytania. Są i kolejne:
- Co z Planem dla Chorób Rzadkich, który wskazuje na możliwe podejścia do wdrożenia analizy wielokryterialnej do polskiego systemu oceny technologii lekowych i poprawy dostępu do leków stosowanych w chorobach rzadkich?
- Czy wprowadzone zostaną inne sposoby finansowania leków, które uważamy, że powinny wchodzić szybką ścieżką refundacyjną, poza tą, którą oferuje dziś Fundusz Medyczny?
- Czy programy lekowe będą bardziej elastyczne? Czy zdołamy zbudować sprawne rejestry i pozyskiwać z nich wiarygodne dane, by żadna ze stron nie obawiała się mechanizmów podziału ryzyka?
Refundacja uporządkowana
To co na razie idzie zgodnie z planem, to uporządkowane, zaplanowane co dwa miesiące wprowadzanie na listy leków refundowanych nowych cząsteczek, nowych wskazań i poszerzanie grup pacjentów mogących korzystać z nowych leków.
Dorobek obejmowania nowych leków i wskazań refundacją za ostatnie lata jest imponujący. W samym 2022 roku do refundacji weszło 115 nowych cząsteczko-wskazań, z ogromnymi zmianami w chorobach rzadkich, onkologicznych, hematoonkologicznych czy w neurologii.
Już dwie pierwsze listy refundacyjne tego roku wprowadziły do finansowania 31 nowych cząsteczko-wskazań w onkologii (w tym w hematoonkologii, nowotworach układu oddechowego, pokarmowego i urologicznego) oraz 11 w pozostałych, w tym w dermatologii, diabetologii, gastroenterologii, neurologii i chorobach metabolicznych.
Ponadto niedawno minister zdrowia Adam Niedzielski poinformował o planie rozpoczęcia bezpłatnych szczepień przeciwko HPV u dzieci od 1 czerwca tego roku.
- Planowanych jest dużo zmian systemowych, tylko zobaczymy, jak się uda je zrealizować, bo oczekiwania są duże – mówił podczas jednego ze spotkań wiceminister zdrowia, Maciej Miłkowski.
Jakie oczekiwania ma środowisko farmaceutyczne? Jak może wyglądać ten rok w polityce lekowej? O tym porozmawiamy podczas Kongresu Wyzwań Zdrowotnych w Katowicach (9-10 marca 2023r.) w trakcie sesji "2023 rok w polityce lekowej: czas ewolucji czy stagnacji?"
W debacie wezmą udział znakomici goście:
- Michał Byliniak, dyrektor generalny, Związek Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA
- Krzysztof Kopeć, prezes zarządu, Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego – Krajowi Producenci Leków
- Nienke Feenstra, dyrektor generalna, Takeda Pharma Polska
- Aniela Hejnowska, General Manager, IQVIA Poland
- Marek Macyszyn, dyrektor generalny w Polsce i Czechach, Vertex Pharmaceuticals
- Paweł Mierzejewski, dyrektor ds. relacji zewnętrznych, refundacji i cen, Gilead Sciences
- Maciej Miłkowski, podsekretarz stanu, Ministerstwo Zdrowia
- Roman Topór-Mądry, prezes, Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji
oraz współmoderujący spotkanie prof. Marcin Czech, prezes Polskiego Towarzystwa Farmakoekonomicznego, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia w latach 2017-2019.
Nowy przewodniczący Rady Przejrzystości AOTMiT
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
ZOBACZ KOMENTARZE (1)