PMR: sieci apteczne zyskują dominującą pozycję na rynku

Jak wynika z raportu PMR "Dystrybucja na rynku farmaceutycznym w Polsce 2013. Wpływ ustawy refundacyjnej i prognozy rozwoju na lata 2013-2015" ostatni rok był okresem dynamicznego rozwoju sieci aptecznych w Polsce. Zmieniające się na niekorzyść otoczenie rynkowe (zwłaszcza po wejściu w życie ustawy refundacyjnej) sprawia, że niezależnym aptekom coraz trudniej jest działać na rynku.

Na polskim rynku farmaceutycznym wyróżnić można dwa rodzaje sieci aptecznych. Pierwszą grupę stanowią sieci powiązane z hurtowniami. Kilka z nich, należących do czołowych graczy na polskim rynku (Pelion, Farmacol, ACP Pharma/Mediq - obecnie przejmowane przez Neukę/Pentę), liczy po kilkaset placówek.

Na rynku operują również mniejsze sieci apteczne, należące do regionalnych hurtowni. Przykładowo krakowska hurtownia Hygieia posiada sieć składającą się z kilkunastu placówek zlokalizowanych w Krakowie.

Drugą grupę sieci aptecznych tworzą apteki nie mające powiązań z hurtowniami (tzw. niezależne). W tej grupie żaden z graczy nie kontroluje więcej niż 100 aptek, a przeważającą część stanowią sieci liczące poniżej 20 placówek.

Ustawa refundacyjna wpłynęła znacząco na obniżenie się przychodów hurtowni farmaceutycznych (głównie za sprawą obniżenia marży i spadku sprzedaży leków). Dodatkowo sytuację aptek pogarsza zaostrzenie się warunków współpracy z hurtowniami farmaceutycznymi, które same borykają się ze skutkami ustawy refundacyjnej, np. zmniejszenie częstotliwości dostaw, skrócenie terminów płatności, obniżenie limitów kredytowych i ogólna zmiana warunków handlowych.

Sieci apteczne również odczuły spadek przychodów po wejściu w życie ustawy refundacyjnej. W związku z nowymi regulacjami prawnymi nie mogą już one negocjować u producentów i hurtowni lepszych warunków dostaw leków refundowanych i oferować ich w bardzo niskich cenach, czym przyciągały wielu klientów.

W ocenie PMR, w związku z dynamicznym rozwojem sieci aptecznych, ich udział wartościowy w polskim rynku farmaceutycznym może w ciągu najbliższych kilku lat przekroczyć 50%. PMR przewiduje zarówno powstawanie nowych sieci aptecznych, jak i wzrost liczby placówek w istniejących już sieciach. Plany rozwojowe mają na przykład Apteki Zdrowit, Ziko Apteki, Grupa Moja Farmacja, Grupa Apteki Curate czy też Grupa Bliska Apteka.

Najważniejszym wydarzeniem ostatnich miesięcy na polskim rynku dystrybucji farmaceutycznej była transakcja sprzedaży części hurtowej i detalicznej ACP Pharma/Mediq w Polsce. Zakupu, od funduszu Advent International, dokonała Neuka, która zapłaciła za Mediq 432 mln zł. Jednocześnie, Neuka zawarła umowę z Pentą, funduszem private equity, na sprzedaż części aptecznej Mediq, za 228,7 mln zł. Obecnie obie transakcje są przedmiotem oceny Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Po ewentualnym przejęciu około 270 aptek własnych i franczyzowych Mediq, Penta znacznie umocni swoja pozycję na polskim rynku sieci aptecznych, gdzie działa poprzez Dr. Max (prowadzi sieć około 70 aptek). Fundusz przewiduje, że rebranding placówek Mediq zajmie około roku, od momentu oficjalnego zakończenia transakcji. Jednocześnie, Penta wciąż przygląda się polskiemu rynkowi aptecznemu i nie wyklucza w przyszłości przejęć kolejnych, mniejszych graczy.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.