Na suplementach diety zarabia się najlepiej? Rynek jest wart już 6 mld zł
W Polsce rośnie popyt na suplementy diety. Rynek jest warty 6 mld zł. W efekcie rośnie też liczba ich producentów: 30 tys. firm zajmuje się produkcją i sprzedażą suplementów diety.

- W Polsce jest obecnie blisko 30 tys. podmiotów związanych z produkcją i sprzedażą suplementów diety
- Liczba producentów suplementów diety wzrosła w 2021 w porównaniu do roku wcześniej o 4,4 proc. - z 1379 firm do 1440 podmiotów. To najwyższy wzrost na przestrzeni ostatnich pięciu lat
- Jednocześnie systematycznie zmniejsza się liczba detalicznych punktów sprzedaży suplementów diety. Częściowo odpowiada za to przenoszenie się handlu do sieci
Wzrost liczby producentów suplementów diety
Polacy w ostatnich dwóch latach kupują więcej suplementów diety. Rynek ten, według danych PMR, ma obecnie wartość 6 mld złotych. Mimo pandemii, w 2020 r. wzrósł aż o 5 procent.
Większy popyt przekłada się na wzrost liczby zainteresowanych udziałem w tym biznesie.
Obecnie na rynku jest blisko 30 tys. podmiotów związanych z produkcją i sprzedażą suplementów diety, z czego:
- 83,3 proc. to detaliczni sprzedawcy,
- 11,6 proc. to hurtownicy,
- 5 proc. to producenci.
Liczba producentów suplementów diety wzrosła w 2021 w porównaniu do roku wcześniej o 4,4 proc. - z 1379 firm do 1440 podmiotów, co daje najwyższy wzrost na przestrzeni ostatnich pięciu lat. Prawie co 20. firma na rynku jest nowa - wynika z informacji zebranych przez Dun&Bradstreet.
W tym samym okresie rynek producentów, liczony liczbą rejestrowanych podmiotów, rósł średnio w tempie 3,2 procent.
W tym samym okresie liczba hurtowni z suplementami diety rosła średnio w tempie 2,8 procent. W 2021 roku wzrost ten wyniósł 1,6 proc., osiągając liczbę 3279. Największy wzrost tej liczby, bo na poziomie 4,9 proc., zanotowano w 2020 roku.
Amantadyna: farmaceuci też wystawiają recepty na ten lek
Sprzedaż suplementów przenosi się do sieci
Wraz z rosnącą liczbą producentów i hurtowników suplementów diety systematycznie zmniejsza się liczba detalicznych punktów ich sprzedaży - w ciągu ostatnich trzech lat średnio o 0,9 procenta.
W ocenie autorów analizy, jest to ściśle związane z systematycznym kurczeniem się rynku tradycyjnych sklepów stacjonarnych.
Z szacunkowych danych wynika, że detaliczny rynek punktów, gdzie w codziennym obrocie można nabyć suplementy diety, w 2021 roku skurczył się o 0,4 proc., w 2020 spadek sięgał 0,7 proc., a w 2019 roku – 1,5 proc. W ubiegłym roku liczba detalicznych sprzedawców działających w tym sektorze wynosiła 23 576.
Według danych KRS jest to przede wszystkim efektem zmniejszającej się liczby sklepów spożywczych, aptek i sklepów z wyrobami medycznymi, gdzie Polacy często nabywają suplementy diety. Według analizy w skali roku liczba sklepów spożywczych spadła o niemal 1 proc., a aptek o blisko 1,8 procent.
Jednocześnie Polacy coraz chętniej kupują w sieci. Liczba sklepów internetowych w Polsce stale rośnie – z informacji zebranych przez Dun&Bradstreet na podstawie wpisów do KRS wynika, że w ciągu ostatnich trzech lat wzrost ten osiągnął dynamikę 25 proc. rocznie.
Zjawisko to nie jest jednak wynikiem jedynie pandemii – z analizy zleconej pod koniec ubiegłego roku przez firmę Advox wynika, że to w roku 2019 polski rynek e-commerce odnotował najbardziej dynamiczny rozwój. Liczba zarejestrowanych sklepów internetowych wzrosła wtedy również o około jedną czwartą, a dokładnie o 26,5 procent.
Dane cytowane w tekście pochodzą z badania firmy Dun&Bradstreet. Analizie poddano dane z rejestru KRS w latach 2009-2021. Autorem zestawienia jest marka OSAVI, zostało ono sporządzone na podstawie danych przekazanych przez Dun&Bradstreet.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)