Misja farmaceuty czy biznes: dokąd zmierza marketing w aptekach? Czy także w Polsce będzie przybywać aptek samoobsługowych?

Karty stałych klientów, programy profilaktyczno-zdrowotne, godziny cen hurtowych, nagrody dla pacjentów i inne promocje. Apteki - nie tylko zresztą w Polsce - stosują różne sposoby, aby przyciągnąć klientów.

- W jednej z warszawskich aptek można było wygrać usługi pogrzebowe, a termin wykorzystania promocji był krótki - opowiada Michał Pietrzykowski, prezes Gdańskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej. Za granicą niektóre apteki oferują nawet... korzystanie z sauny i śniadania. Coraz częściej wprowadzają samoobsługę i poszerzają asortyment.

Można już w nich kupić m.in. dermokosmetyki, płyny do płukania jamy ustnej, herbaty, syropy owocowe, suplementy diety, wszelkie środki opatrunkowe, aparaty do mierzenia ciśnienia, glukometry. Kilka lat temu na targach w Niemczech zaprezentowano aptekę z pokojami leczenia światłem, ciszą, aromaterapią.

Nie ma wątpliwości, że apteki działają na rynku. Muszą więc osiągać zysk, a tym samym walczyć o klienta, bo konkurencja jest duża. Czy w tej rynkowej rzeczywistości jest jeszcze miejsce na misję i etyką zawodową farmaceuty? Czy apteka to już głównie sklep? Czy wszystkie chwyty marketingowe są tu dozwolone?

Apteka powinna się szanować
– Apteki powinny skupić się na ochronie zdrowia publicznego, a nie na agresywnych formach działania marketingowego. Nie powinny konkurować ze sobą ceną leków, zwłaszcza refundowanych, ale jakością usług – uważa Michał Pietrzykowski, prezes Gdańskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej.

– Zawsze powtarzam, że apteka powinna się szanować, podobnie jak sklep optyczny czy jubiler. Ale nie można zakazać promocji w aptekach! – twierdzi prof. Henryk Mruk z Katedry Handlu Międzynarodowego Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Marketing apteczny to dziś nośny temat. Fachowcy piszą książki z radami, jak dobrze zaplanować i kreatywne przygotować akcje promocyjne, jak budować pozycję apteki na rynku i trwałe relacje z klientami. I ostrzegają: kto zapomniał o prawach rynku, a pamięta tylko o misji, może stracić źródło utrzymania.

– Niewątpliwie, to co najbardziej frustruje dzisiaj środowisko farmaceutyczne, to chęć pogodzenia misji z biznesem. Jest to bardzo trudne, ale możliwe. Nie można też uciec od przeświadczenia, że edukacja klienta jest podstawą sukcesu i pacjenci również muszą się zdecydować, czy interesuje ich tylko cena, czy też to, kto i w jaki sposób im sprzedaje leki – twierdzi Andrzej Smyk, prezes Organizacji Polskich Dystrybutorów Farmaceutycznych S.A.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.